AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #1 Skrevet 24. juli 2015 Jeg var på en dame-fest her en dag hvor flere av damene brukte begrepet "barnevakt" om mennene som var hjemme med barna. Er det bare meg som synes dette er helt bak mål?! De er vel for svarte ikke barnevakt, de er fedre!! Anonymous poster hash: 37da3...4b5 22
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #3 Skrevet 24. juli 2015 Sier mye om damene.Anonymous poster hash: ddbdc...b3e 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #4 Skrevet 24. juli 2015 Sier mye om damene.Anonymous poster hash: ddbdc...b3e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #5 Skrevet 24. juli 2015 Kan ikke bare damene begynne å si at de er barnevakt også, så blir det likt? Anonymous poster hash: 59be1...23d 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #6 Skrevet 24. juli 2015 Jeg sier det om mannen. Men så sier han det om meg også, da Anonymous poster hash: 08022...9b3 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #7 Skrevet 24. juli 2015 Kan fint brukes når en av foreldrene skal ut. Da sitter den andre på et vis barnevakt, så ikke noe å tenke over. Hadde jeg sagt det, hadde jeg ikke ment det på en spydig eller ekkel måte, men slik《koselig at han kunne 《sitte litt barnevakt》 så du kunne være med oss i kveld》. Anonymous poster hash: 9f589...cdb 3
Macro Skrevet 24. juli 2015 #8 Skrevet 24. juli 2015 Urolig teit. Man sitter ikke barnevakt for egne barn. 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #9 Skrevet 24. juli 2015 Jeg må si jeg ble helt oppgitt da jeg hørte disse damene snakke! I min verden kaller man rett og slett bare ikke det å være med sine egne barn for barnevakt! Det er jo ikke en jobb akkurat, det er snakk om å tilbringe tid med familien sin. Og den der med at en må være "barnevakt" fordi den andre skal ut kjøper jeg ikke! -hva med aleneforeldre da?! Er de barnevakt hele tiden de da? Uansett så er ikke det poenget, poenget er at disse damene ser på det å få mannen til å passe sine egne barn som det samme som å skaffe barnevakt. Kan også legge til at de måtte ringe hjem støtt og stadig hele kvelden for å høre at det gikk greit hjemme. Mistenker at disse damene er detaljstyrende kontrollfriker og mennene deres er tøffler! TSAnonymous poster hash: db62f...40f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #11 Skrevet 24. juli 2015 Jeg var på en dame-fest her en dag hvor flere av damene brukte begrepet "barnevakt" om mennene som var hjemme med barna. Er det bare meg som synes dette er helt bak mål?! De er vel for svarte ikke barnevakt, de er fedre!!Anonymous poster hash: 37da3...4b5 Dine venninner har vel et generelt lavt kunnskapsnivå/ikke reflekterte...? Anonymous poster hash: b053e...568 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #12 Skrevet 24. juli 2015 Kjære vene, det er jo bare en uttrykksform! Jeg sier støtt og stadig at jeg må høre om mannen kan sitte barnevakt dersom jeg skal avtale noe med venninner, for eksempel. Akkurat som at han sier at jeg sitter barnevakt de gangene han stikker på kino med en kamerat o.l. Det er jo nettopp det den som blir hjemme gjør, den er barnevakt (= kan da ikke gå ut og trene, gå i butikken osv den kvelden- i motsetning til dersom mannen/kona også hadde vært hjemme).Anonymous poster hash: c85e6...587 3
Plengionika Skrevet 24. juli 2015 #13 Skrevet 24. juli 2015 Jeg hadde ikke reagert så kraftig på det...
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #14 Skrevet 24. juli 2015 Du virker veldig dømmende, TS. Du dømmer vennene dine fordi de bruker et ord "feil". Du høres ut som en besserwisser og en dårlig venn. Anonymous poster hash: 59be1...23d 2
Hedda-78 Skrevet 24. juli 2015 #15 Skrevet 24. juli 2015 Skjønner hva du mener, og er i prinsippet enig. Men det er et begrep jeg også bruker, både om meg selv og om mannen min. Og min mann er svært oppegående og tilstedeværende med barna, han er en bedre forelder enn meg selv. Men når jeg bruker begrepet om meg selv, er det for å understreke at jeg er låst og ikke kan gjøre akkurat som jeg vil fordi noen må være hjemme med barna. F.eks. hvis jeg blir invitert på besøk, kan jeg si at jeg ikke kan komme fordi jeg må være barnevakt. Underforstått: min mann skal bort den kvelden, derfor kan ikke jeg dra noe sted selv om jeg gjerne ville. Eller hvis både min mann og meg skal et et sted, og vi ikke får tak i barnevakt, må kanskje en av oss være hjemme med barna. Når noen da spør hvorfor jeg kommer alene, kan jeg si at mannen min måtte være barnevakt. Underforstått: Han ville gjerne komme og vi prøvde å få det til, men pga. barna måtte han bli hjemme. Altså bruker jeg kun begrepet når jeg/han MÅ være hjemme med barna, selv om vi helst skulle ha vært et annet sted. Du legger for mye i det, TS. Det sier ingenting om mors eller fars forhold til barna. Derimot synes jeg det er en uting å ringe hjem for å sjekke status. Kan egentlig ikke huske å ha gjort det, kanskje hvis barna var syke eller noe. Så lenge barna er sammen med en av oss, har de det utmerket. 2
LatersBaby Skrevet 24. juli 2015 #16 Skrevet 24. juli 2015 Jeg sier at "han har ungene". Men har hørt han har sagt til kompiser at han har sittet barnevakt. Syns det høres helt feil ut.
Millimani Skrevet 24. juli 2015 #17 Skrevet 24. juli 2015 Sitte barnevakt for sitt eget barn? Nei...er man mødre så er man mødre, er man fedre så er man fedre. Å si at den ene av dem sitter barnevakt for barnet er litt bak mål? En ting er å si at søsknene sitter barnevakt..., men at foreldre sitter barnevakt for sitt eget barn? Å sitte barnevakt er jo noe helt annet enn et typisk foreldre-ansvar....men man kan saktens si at foreldre er "barnevakter" for barna sine gjennom hele barndommen, og vel så det?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #18 Skrevet 24. juli 2015 Jeg har alltid brukt ordet barnevakt ja. Ikke kun om han men jeg bruker også begrepet barnevakt når det er jeg som sitter hjemme med barnet i hans uke. Velger å se på ordet som et ord og ikke som et negativt ladet ord. Anonymous poster hash: 04634...926
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #19 Skrevet 24. juli 2015 Syns det høres helt fjernt ut. Hadde aldri sagt at jeg satt barnevakt for mine egne barn, høres ut som om man er på jobb og skal ha betaling for det. Mannen min er enig med meg, man er ikke barnevakt for egne barn, man er hjemme med dem og tar vare på dem. "Han er hjemme med barna", ikke "barnevakt" som er rimelig negativt ladet når det er snakk om egne unger.. Høres ut som om man mye heller ville ha gjort noe annet..Anonymous poster hash: 2a306...6d4 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. juli 2015 #20 Skrevet 24. juli 2015 Ja, deg og de fleste andre med mindreverdigkomplekser vil ta det ille opp. Det er da ingen normale som tenker at mannen ikke er i stand til å ta vare på barnet sitt. De fleste vil om noen sier "Barnevakt" om en av foreldrene, oppfatte det som et uttrykk for at personen er fastlåst hjemme for kvelden. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå