Gå til innhold

Hvor mye søvn trenger man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
er det noen her som vet hvor mye søvn et menneske trenger?
Jeg har alltid trengt lite søvn. Hvis jeg får 4-6 timer er jeg fornøyd. er aldri spesielt sliten etter ''døgning'' (oppe hele natta)... Allerede som baby sov jeg helt minimalt, sier mor og far.
Jeg er 20 år, ingen sykdommer etc.

Min mor mener at jeg sover for lite, og at jeg kommer til å bli syk av det. Men selv om jeg står opp kl. 6 om morgenen for å gå på jobb, føler jeg meg ikke trøtt og får ikke sove før kl. 00-02 om natta. Da er jeg i fin form den dagen. 
Dersom jeg sover mer (gikk på sovetabletter 14 dager fordi mor var bekymret) blir jeg totalt utslitt den dagen. Altså, sover mye = trøtt og sliten for meg... 

Er det noen som vet hvor mye søvn et menneske bør ha? Burde jeg være bekymret? Merker ingen symptomer, det er ingenting som gjør at jeg ikke får sove (depresjon etc). Jeg er lykkelig og har det strålende, og er glad og fornøyd med 4-6 timers søvn. 

Jeg bare lurer siden mor er så begymret. Bør jeg også være det? Eller er jeg bare blant de heldige som trenger lite søvn?

Ingen andre i familien har det slik, mor + far + bror er skikkelig dovendyr :P



Anonymous poster hash: a95c5...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er så forskjellige. Om det fungerer for deg, så er jo det topp. Selv fungerer jeg best med rundt 7 timer. Er 36 år. Klarer meg med 5-6 timer og, men ikke hver natt. Blir veldig trøtt på ettermiddagen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok fra person til person. Noen trenger mye, mens andre trenger lite.
Vil tro at gjennomsnittet ligger på rundt 7 timer.

Jeg dermimot, trenger minst 8 timer for å fungere.



Anonymous poster hash: dddca...4a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Alt mellom 6 og 9 timer er innenfor normalen, men noen trenger mer og noen mindre. Så lenge du føler deg frisk og opplagt (også over tid) kan du anta at du sover nok.

 

Det sies at 4 timer er et absolutt minimum av hva hjernen trenger av hvile i døgnet for å kunne fungere, dog er det ikke spesielt gunstig å sove så lite som 4 timer i snitt hver natt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! :)

Var hos lege da jeg fikk sovetablettene, og han trodde jeg var deprimert eller noe siden jeg ikke sov. Fant ingenting fysisk galt med meg. 

Kan det ha en sammenheng med at jeg er veldig flink å koble totalt ut? Altså, jeg har funnet kunsten med å få hjernen til å ''skru seg av''. Hvis jeg sitter på bussen f.eks. kobler jeg på musikk og bare ser ut av lufta og klarer å ikke tenke på noen ting. I motsetning til min mor er jeg veldig avslappet. Stresser ikke med noen ting, og lever etter ''ingenting er et problem før man gjør det til et problem''. 

Prøver å roe min mor med at legen ikke fant noe galt, og at jeg føler jeg har det optimalt :P 

igjen, tusen takk for seriøse svar <3 



Anonymous poster hash: a95c5...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er lykkelig og har det strålende, og er glad og fornøyd med 4-6 timers søvn. 

Jeg bare lurer siden mor er så begymret. Bør jeg også være det? Eller er jeg bare blant de heldige som trenger lite søvn?

Ingen andre i familien har det slik, mor + far + bror er skikkelig dovendyr :P

Anonymous poster hash: a95c5...c4d

 

Svaret gir seg selv,

 

Hvis du legger deg kl 00-02, og våkner av deg selv, våken og opplagt kl 6, uten vekkeklokke, har du nok ikke behov for mer søvn.

Men hvis du må vekkes kl 6, og sover lenger når du kan, klarer du deg med lite søvn i hverdagen så lenge du får sovet ut en gang i blant, og da har du egentlig behov for mer søvn i hverdagen også.

 

(Ser du forskjellen på det å ha behov for noe, og det å klare seg med mindre?)

Anonymous poster hash: f3609...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...