Gå til innhold

Overhyggelige utleiere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel i grunn et luksusproblem, men også noe jeg opplever som litt slitsomt.

Utleierne ringer på døra mi ca hver dag. Det kan være for å spørre om jeg vil ha en skål dessert med dem eller bare for å hilse på. Jeg synes det er ganske pinlig å drive å avvise dem, så jeg føler på en måte at jeg må takke ja til invitasjonen eller stå der og jatte litt med dem.

Det er så klart bedre enn å ha et dårlig forhold til utleiere, men jeg har også litt lyst til å bare være en leieboer av og til og ikke en venn. Når jeg er hjemme liker jeg å slappe av og få være i fred. Jeg er heller ikke interessert i å spise vafler og kake og andre søtsaker hver dag, men vil jo ikke være frekk og si nei hver gang de spør heller.

Jeg er aldri ubehagelig mot dem eller noe, men jeg vil prøve å bevare litt avstand også, så de ikke forventer at jeg skal drikke kaffe og spise kaffebrød med dem hver eneste dag. 

Jeg vil på en måte sette litt grenser nå i starten før det danner seg vaner, men vil heller ikke starte leieforholdet med å være hun kjipe dama som bare takker nei og er korte med dem...

Blææ.

Noen som har vært borti noe lignende?

Anonymous poster hash: 4af95...8f2
Videoannonse
Annonse
Gjest Morello
Skrevet

Hadde en litt nærgående utleierfamilie selv en gang, men jeg har egentlig ingen problemer med å si nei når det ikke passer, så det gikk seg litt til etterhvert som de skjønte at jeg ikke hadde lyst til å stå og jatte med dem flere ganger om dagen. Serr, de folka tok hvert påskudd de hadde til å prate med meg! Nye utleiere som syntes det var kjempestas å "ha noen boende hos seg" :P 

Pratet masse med dem når jeg hadde tid og lyst, da. Du trenger liksom ikke være enten supergrei hele tiden, eller bare kort og avvisende! Slå av en prat når det passer for deg, ta litt initiativ selv, og si nei de gangene du ikke føler for det. ^^

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Si at du har spysjuka, så holder de seg vekke i noen dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratis mat? JA TAKK

Anonymous poster hash: efa09...228
  • Liker 5
Skrevet

- Dessverre det passer ikke i dag

- Beklager men jeg har akkurat spist

- Jeg føler meg ikke helt i form/er nok ikke noe godt selskap i dag

Og så sier du ja takk en gang i blant!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, er du den første leieboeren de har, eller? :overrasket:

Jeg hadde blitt sprø. Men, det roer seg nok etter hvert.

Anonymous poster hash: 366a5...9ac
Skrevet

Ang alle søtsakene så er det bare å si at du ikke er så glad i søtt. Takk pent nei av den grunn. Så kan du også si neste gang hvis de ikke gir seg at du syns det er så deilig å nyte egentid, men at du syns det er veldig generøst av dem å invitere fra tid til annen.

AnonymBruker
Skrevet

Si du har diabetes

Anonymous poster hash: be794...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si du har diabetes

AnonymBruker
Skrevet

Trekk for gardinene og lat som du ikke er hjemme så får du være i fred.

Anonymous poster hash: e29bc...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene deres.

Møtte på utleierne igjen nå. De spurte om jeg ville komme på kaffe i ettermiddag. Begynte å si at jeg hadde litt å gjøre i ettermiddag så jeg ikke visste om jeg fikk tid. Da sa de at det var bursdag, og jeg følte ikke lenger at jeg kunne skippe en bursdagskaffe for å gjøre husarbeid, så jeg sa at jeg sikkert fikk tid til en liten kopp kaffe. Så begynte de å snakke om at de hadde stelt i stand vaffelrøre og is og alt mulig rart. Prøvde å legge litt trykk på "kaffekopp", men nå blir det vel en hel servering med kaffer og kake igjen. Jeg er ingen helsefreak, men jeg synes rett og slett dette blir for mye når det er mange dager i uka. 

Hva er egentlig en god unnskyldning for å kun drikke kaffe og ikke ta av serveringen når man er bedt på kaffe og det er satt fram? At jeg er stappmett? At jeg ikke tåler søtsaker så godt? At jeg prøver å være sunn? Jeg føler alle grunnene blir for dårlige og at det blir så veldig press til å sitte lenge og ta av det som er på bordet når det tross alt er satt fram for anledningen. Jeg vil egentlig bare sitte inne og glo tv for meg selv i kveld, og sa derfor bare ja til "en liten kopp kaffe" fordi de sa det var bursdag.

AnonymBruker
Skrevet

Nå finnes det jo 100 tråder om umulige utleiere.

Så hyggelig....ta vare på nye venner. En dag vil du minnes de med takknemlighet

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil ha sånne huseiere! Hadde aldri flyttet igjen om jeg ble tilbudt vaffel og godsaker....heldiggris.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke å spise søtt hver dag. Har igrunn kuttet søtsaker fra livet mitt. Spiser to spiseskjeer honning i måneden og lager en kake to ganger i året. Jeg kunne ikke spist søtt hver dag, da hadde jeg blitt kvalm, oppblåst og fått dårlig konsentrasjon. Jeg bruker si fra at jeg har en del mageproblemer og må begrense den slags

Anonymous poster hash: 47b3f...d40
AnonymBruker
Skrevet

Er lov å si man prøver å kutte ned så det søte, legger om livsstil, slanker seg osv det har ikke folk noe med.

Anonymous poster hash: 07fb7...94c

Gjest babyblueeyes
Skrevet

Du har visst fått et lite luksusproblem, TS:)

Nå vet jeg ikke hva du jobber med til daglig, men si at du har funnet deg en ekstrainntekt du liker å drive med, kanskje et skriveoppdrag? Du må skrive på engelsk, som du trenger ekstra tid på å jobbe med, eller andre ting. Og at du derfor ikke kan stille opp.

Hvis de fortsetter å mase, så holder du på smilet mens du takker nei takk igjen, og understrek at du setter pris på sjenerøsiteten deres, men det passer virkelig ikke akkurat nå. Men siden jeg aldri har opplevd noe slikt selv, så er det vanskelig for meg å gi deg GODE råd.

Du kan, hvis du har noen gode venninner, øve deg på dem. Øv deg på å si nei uten å virke altfor avvisende. Øv deg på hvordan du kan takke nei til en hyggelig invitasjon uten å fornærme noen.

Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Nå finnes det jo 100 tråder om umulige utleiere.

Så hyggelig....ta vare på nye venner. En dag vil du minnes de med takknemlighet

Er lov å få velge sine venner også. Jeg hadde blitt gal av sånne utleiere.

Endret av Veslefrikk
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke å spise søtt hver dag. Har igrunn kuttet søtsaker fra livet mitt. Spiser to spiseskjeer honning i måneden og lager en kake to ganger i året. Jeg kunne ikke spist søtt hver dag, da hadde jeg blitt kvalm, oppblåst og fått dårlig konsentrasjon. Jeg bruker si fra at jeg har en del mageproblemer og må begrense den slags

Anonymous poster hash: 47b3f...d40

Jeg endte opp med å si noe i de baner. Takket nei til søtsakene og sa jeg ikke tålte sukker så bra. De begynte å spørre om jeg gikk på medisiner osv og jeg syntes det var veldig pinlig at de ikke kunne la det gå og at de spurte så personlige spørsmål. Men det løste seg. Sa bare at jeg får litt vondt i magen av det og at jeg derfor spiser sukker sjeldent. Da har jeg det som en unnskyldning i fremtiden også, tenker jeg.

Så, nå er det problemet løst i alle fall. Med mindre de skal begynne å diske opp med andre ting for å be meg over. Jeg er mer enn fornøyd med bare en kopp kaffe, så jeg håper jeg fikk understreket det nok at jeg ikke savnet eller ville ha noe mer.

Nå får jeg bare øve på å ta litt avstand ellers. Jeg vet jeg er heldig som har hyggelige utleiere, det er jo ikke det, men det jeg liker ikke å ha det slik at jeg må snike meg inn døra mi om dagene før de rekker å se meg og løper bort for å be meg over, eller at det ringer på døra mi minst én gang hver dag. Noen ganger vil jeg bare være i fred og det må jeg få lov til.

Skrevet

Kanskje de prøver seg på å få bra vennskap med deg for å spørre om trekant senere, haha! Bare kødda, altså. Men ja, hyggelig av dem. Men utrolig slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...