Gå til innhold

Hund bet barn....


LitleMamma

Anbefalte innlegg

Ihvertfall er det er overreaksjon som ikke er bra. Hull på huden tyder på litt dårlig bitthemning. Samtidig aner vi ikke om det var en stor hund og om barnet beveget på seg så hullet da blir mer et "uhell". Sånne ting er egentlig umulig å si noe om når man ikke var tilstede. MEN noen hunder har dårlig bitehemning. Noen hunder biter og biter hardt. Det skal vi heller ikke glemme.

Her må man har vært vitne til hele hendelsesforløpet for å ha en sjanse til å uttale seg om noe relatert til denne situasjonen, og det var hverken TS eller noen av oss.

Ikke har vi observert hunden under normale omstendigheter heller.

 

Oppvokst med hund som jeg er så hendte det faktisk at man som barn ble kløpet, fordi man i et uheldig øyeblikk tråkket på hunden, så jeg kjenner godt forskjellen på klyp og bitt.

Hunder som tilsynelatende uprovosert biter (årsakene kan være mange, men hovedsaklig basert på at de har lært at de ikke høres og respekteres,) kan være uforutsigbare og i enkelte tilfeller farlige.

Bakgrunnen for at oppførselen blir det den blir vil i de fleste tilfeller ikke ligge hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må man har vært vitne til hele hendelsesforløpet for å ha en sjanse til å uttale seg om noe relatert til denne situasjonen, og det var hverken TS eller noen av oss.

Ikke har vi observert hunden under normale omstendigheter heller.

 

Oppvokst med hund som jeg er så hendte det faktisk at man som barn ble kløpet, fordi man i et uheldig øyeblikk tråkket på hunden, så jeg kjenner godt forskjellen på klyp og bitt.

Hunder som tilsynelatende uprovosert biter (årsakene kan være mange, men hovedsaklig basert på at de har lært at de ikke høres og respekteres,) kan være uforutsigbare og i enkelte tilfeller farlige.

Bakgrunnen for at oppførselen blir det den blir vil i de fleste tilfeller ikke ligge hos hunden.

 

Du siterte meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i dyr. Både katter og hunder men mennesker spesielt barn går foran en hund. Det er ikke første gangen hunden biter og den er på en måte til fare for andre. Hund som biter er det samme som avliving i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i dyr. Både katter og hunder men mennesker spesielt barn går foran en hund. Det er ikke første gangen hunden biter og den er på en måte til fare for andre. Hund som biter er det samme som avliving i mine øyne.[/

Nei, avliving blir jo feil, men eierne av hunden bør ikke tillate at barn er borti hunden og hunden må få være i fred når den slapper av. Eierne av hunden her virker ikke til å være obs på hva som skjer, hvem som er borti hunden osv,, de har liksom ikke kontroll på situasjonen. Hadde jeg vært eier av denne hunden, og visste at den kunne bite ett barn - hadde jeg aldri latt ett barn klappe og styre med hunden og kanskje heller ikke hatt barn og hund i samme rom. Ts, har eierne av hunden barn de også? For da blir saken vanskeligere, i forhold til å skille sine barn og hunden i hverdagen

Anonymous poster hash: b65b7...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med tanten din? Jeg skjønner ikke hvorfor det viktigste for deg er at hunden må dø? Du vet jo nå at du ikke er komfortabel med at barnet ditt er med denne hunden og da lar du den selvfølgelig ikke være med barnet igjen. Kanskje hunden har en erfaring med barn som gjør den skeptisk. Min hund er voldsom når den leker. Den biter ikke men velter lett ett barn om jeg ikke passer på. Derfor er jeg alltid med eller har hunden ett annet sted når barn er til stede.

Hunden til tanten din kan kanskje leve et fint og bitefritt liv dersom den blir skjerma for barn. Selvfølgelig er ikke biting ok, og hunden bør undersøkes hos veterinær dersom det virkelig var sånn at det var ingen signaler om at den kom til å bite. Men å avlive den oppnår ingenting for deg. La tanten din få bestemme over som hund og så bestemmer du over ditt barn og holder det borte fra hunden.

Anonymous poster hash: cbb81...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Enig med Tabris, Foreldre som tror at hunden er et menneske som reagerer sådan, burde fått opptrening i oppførsel blant hunder!

 

Hunden sender flere signaler før den biter, dette er vel en hund som har gitt opp og biter tilslutt.

 

Du nærmer deg ikke en hund og koser med den om du ikke kan lese signalene hunden gir ut. Les deg opp på det du , før du kritiserer en hund som bare vil ha fred. Grunnen til at den reagerer på naboungene er vel pga dårlig erfaring fra unger, at de er uforutsigbare.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i dyr. Både katter og hunder men mennesker spesielt barn går foran en hund. Det er ikke første gangen hunden biter og den er på en måte til fare for andre. Hund som biter er det samme som avliving i mine øyne.

Også i f.eks episoden ts beskriver, da hennes sønn falt over hunden- er det også en grunn til avliving i dine øyne?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving selvsagt. Er helt irrelevant hvor hardt hun har klapper, så lenge hunder biter rundt seg er den en fare.



Anonymous poster hash: b4d4a...d59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving selvsagt. Er helt irrelevant hvor hardt hun har klapper, så lenge hunder biter rundt seg er den en fare. Anonymous poster hash: b4d4a...d59

Du har tydeligvis ikke lest tråden. Det man først bør prøve er å skjerme hunden fra barn, siden den tydeligvis ikke er komfortabel med dem. Det er mange hunder som ikke liker barn, og kan snappe om de dempende signalene ikke respekteres.

Anonymous poster hash: 0bc56...5b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjerne skulle vite er følgende: 

- Hadde hunden mulighet til å gå unna da mannen og barnet snakket med den?

- Hvorfor ble det ansett som lurt å la en liten jente få gyve løs på hunden etter at den bet TS sin sønn? 

- Hvorfor ble hunden ikke levert tilbake etter den første episoden der den virket ustabil? Å ha en ustabil hund tett på unger er uforsvarlig! 

- Hvilken rase er det snakk om her? Enkelte har lettere for snapping enn andre.

- Hvor dypt var bittet? Måtte det syes? Ble det dokumentert? 

 

Jeg er usikker på hva som er rett her. Om hunden har lav terskel for å bite, så er i hvert fall første bud å holde den unna alt som heter unger! Men hadde ikke krevd avliving av en hund man passet om man selv feilet i forhold til å skjerme hunden fra barn.

Ut over det hadde passingen selvsagt blitt avbrutt. Helt klart at det ikke fungerer med hunden der den er nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri latt barn klappe, leke eller gå i nærheten av den hunden. Barn skal bare la den hunden være helt i fred! Hvis hunden vil så kan den oppsøke barnet for kos.
Barn er uforutsigbare og hunden vet aldri hvilke hensikter barn har.



Anonymous poster hash: dedc8...feb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner t d som hente, jenta på kun 1 år klappa hunden på snuten mens hu satt på fange til pappen hu var ikke slem med hunden så det var ikke synd i hunden. Denne hunden har prøvd bite barn flere ganger.. første gang for flere år sia en nabo unge.. så prøvd bite ein baby som vi heldigvis fikk reagert så fort hunden ikke nådde ungen som ikke var borti hunden en gang.. nå i sommer bete 2 barn å prøvd bite en unge til.. jeg er opvokst med dyr å vi hadde altid hunder men di tålte da ha barne lek rundt seg. En unge klapper klart ikke en hund på samme måte som voksne men hærlighet d skal nå en hund tåle. Nor han bet hu lille nå sist var d over øye sår på øyelokk å bitenerker ved tinningen.. hu ble blå å hovna godt opp også.. dette kunne gått veldig gale.. hva med neste gang den e nær unger ??? Nei hunden e 12 år å så nærvøs bør den avlives... hilsen bekymra bestemor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har bitt barn flere ganger, hvorfor i alle dager lar dere et lite barn klappe den?

De får holde hunden borte fra barn da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner t d som hente, jenta på kun 1 år klappa hunden på snuten mens hu satt på fange til pappen hu var ikke slem med hunden så det var ikke synd i hunden. Denne hunden har prøvd bite barn flere ganger.. første gang for flere år sia en nabo unge.. så prøvd bite ein baby som vi heldigvis fikk reagert så fort hunden ikke nådde ungen som ikke var borti hunden en gang.. nå i sommer bete 2 barn å prøvd bite en unge til.. jeg er opvokst med dyr å vi hadde altid hunder men di tålte da ha barne lek rundt seg. En unge klapper klart ikke en hund på samme måte som voksne men hærlighet d skal nå en hund tåle. Nor han bet hu lille nå sist var d over øye sår på øyelokk å bitenerker ved tinningen.. hu ble blå å hovna godt opp også.. dette kunne gått veldig gale.. hva med neste gang den e nær unger ??? Nei hunden e 12 år å så nærvøs bør den avlives... hilsen bekymra bestemor

Eller så kan man lese hunden og ta hensyn til den og holde barn vekk fra en hund man vet reagerer sterkere på barn enn den kanskje bør. 

 

Vår gamle hund var ikke vant til barn, han hadde også en negativ opplevelse der et barn kastet stein på ham og var etter det svært mistroisk til alt som var under 1.40 (litt flåsete sagt). Han tolererte barn som var svært vant til hund og ikke oppførte seg på en typisk "barnemåte" ovenfor dyr, ellers gikk han unna.  Vi holdt ham selvfølgelig unna barn, og sa klart fra når vi var ute at barn ikke fikk komme bort til ham. Så enkelt var det å la hunden få et langt og godt liv, tiltross for at han mest sannsynlig hadde bitt noen hvis han ble presset. 

Anonymous poster hash: 5cb9b...738

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner t d som hente, jenta på kun 1 år klappa hunden på snuten mens hu satt på fange til pappen hu var ikke slem med hunden så det var ikke synd i hunden. Denne hunden har prøvd bite barn flere ganger.. første gang for flere år sia en nabo unge.. så prøvd bite ein baby som vi heldigvis fikk reagert så fort hunden ikke nådde ungen som ikke var borti hunden en gang.. nå i sommer bete 2 barn å prøvd bite en unge til.. jeg er opvokst med dyr å vi hadde altid hunder men di tålte da ha barne lek rundt seg. En unge klapper klart ikke en hund på samme måte som voksne men hærlighet d skal nå en hund tåle. Nor han bet hu lille nå sist var d over øye sår på øyelokk å bitenerker ved tinningen.. hu ble blå å hovna godt opp også.. dette kunne gått veldig gale.. hva med neste gang den e nær unger ??? Nei hunden e 12 år å så nærvøs bør den avlives... hilsen bekymra bestemor

 

Å denne hunden lar dere barn få klappe? Nei vettu hva, det er jo å BE om bråk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner t d som hente, jenta på kun 1 år klappa hunden på snuten mens hu satt på fange til pappen hu var ikke slem med hunden så det var ikke synd i hunden. Denne hunden har prøvd bite barn flere ganger.. første gang for flere år sia en nabo unge.. så prøvd bite ein baby som vi heldigvis fikk reagert så fort hunden ikke nådde ungen som ikke var borti hunden en gang.. nå i sommer bete 2 barn å prøvd bite en unge til.. jeg er opvokst med dyr å vi hadde altid hunder men di tålte da ha barne lek rundt seg. En unge klapper klart ikke en hund på samme måte som voksne men hærlighet d skal nå en hund tåle. Nor han bet hu lille nå sist var d over øye sår på øyelokk å bitenerker ved tinningen.. hu ble blå å hovna godt opp også.. dette kunne gått veldig gale.. hva med neste gang den e nær unger ??? Nei hunden e 12 år å så nærvøs bør den avlives... hilsen bekymra bestemor

 

Det er totalt uansvarlig å la en unge komme nær denne hunden når den har reagert på barn før, opptil flere ganger. En av de største årsakene til hundebitt er at folk tenker "det bør en hund tåle," uten å tenke over at vi snakker om et dyr. Et levende individ med redsler, behov, språk, og personlighet. Hva med neste gang den er nær unger, spør du. Denne hunden skal aldri være nær unger! Det burde dere skjønt etter første episode, og i alle fall etter episode 2...og 3 og 4 og 5.

 

Når hunden i tillegg er 12 år gammel så må man være ekstra forsiktig. Gamle hunder kan ha smerter i kroppen, og det er veldig vanlig at de får dårlig syn og/eller hørsel. Når den i løpet av siste par årene (altså allerede da en gammel hund) har begynt å reagere kraftig på barn, så er det nærliggende å tro at noe fysisk kan ha økt redselen for barn. Igjen, smerter eller dårlig hørsel/syn kan føre til denne typen eskalering i adferd.

 

Ansvar for dette bittet ligger i all hovedsak hos far, samt andre voksenpersoner i rommet som var klar over hundens historikk. Hvor var hundens eier?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner t d som hente, jenta på kun 1 år klappa hunden på snuten mens hu satt på fange til pappen hu var ikke slem med hunden så det var ikke synd i hunden. Denne hunden har prøvd bite barn flere ganger.. første gang for flere år sia en nabo unge.. så prøvd bite ein baby som vi heldigvis fikk reagert så fort hunden ikke nådde ungen som ikke var borti hunden en gang.. nå i sommer bete 2 barn å prøvd bite en unge til.. jeg er opvokst med dyr å vi hadde altid hunder men di tålte da ha barne lek rundt seg. En unge klapper klart ikke en hund på samme måte som voksne men hærlighet d skal nå en hund tåle. Nor han bet hu lille nå sist var d over øye sår på øyelokk å bitenerker ved tinningen.. hu ble blå å hovna godt opp også.. dette kunne gått veldig gale.. hva med neste gang den e nær unger ??? Nei hunden e 12 år å så nærvøs bør den avlives... hilsen bekymra bestemor

Men hvorfor i all verden lot dere (og pappaen) barnet klappe hunden, når den har bitt barn flere ganger tidligere? Det er direkte uansvarlig og kunnskapsløst. I tillegg liker ingen hunder å bli klappet på snute og hode. Det er synd på hunden, for den har kuninskapsløse eiere, som ikke forstår den behov for ro og avstand (til barn). Det er synd på ungen også, som har foreldre som setter den i en potensielt farlif situasjon. Helt uforsvarlig og ansvarsløst - og helt retardert.

Anonymous poster hash: 0bc56...5b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man tydeligvis ikke evner å holde hunden borte fra situasjoner der barn kan bli bitt bør hunden avlives. (Selv om bitter strengt tatt er eiers feil vil ikke dette hjelpe ungen som kan bli alvorlig skadet ved neste utfall pga uforsiktighet. )

Anonymous poster hash: a7242...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Universe

Nei, en hund skal ikke avlives for det. Hunder sier i fra at nok er nok ved å bite. Derfor bør ikke små barn være i nærheten, for de vet ikke hva som er greit, og hva som er for mye for hunden. Hold barn borte fra de til de har lært seg å være mer forsiktig. Ingen skal være hardhent med hunder. Så klart blir de irritert da. 

 

Det er noe annet hvis noen blir angrepet uten grunn. 

Endret av Universe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda et eksempel på hvor dårlig vi mennesker er på å lese hundenes signaler og språk.

En gammel hund med forhistorie,som vi ikke vet annet om en at den har bitt før.

For meg ,så virker det som hundens signaler ikke har blitt respektert nok tidligere.Der kan det ligge mye grums ..

Fullstendig skivebom at noen unger skal opp i intimsonen på en hund,når en vet bakgrunnen til hunden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...