Gå til innhold

Barn og nettbrett. Hva mener du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hva mener du om barn og bruk av nettbrett?

Anonymous poster hash: e6fd2...505

Endret av Tekola
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit, så lenge man er bevisst med bruken og hvor mye den brukes.. Hjelper godt på om en lærer dem at de kan bruke den til kreative ting også, og ikke bare spilling.

Nettbrettene her i huset, brukes til spill, lydbøker, puslespill, kunnskapsspill, tegning, fotografering, lydopptak,filming mm.

Skrevet

Syntes ikke noe om det. 

Barn skal være ute å lege fra skolen/barnehagen er ferdig til sent på kvelden. Eneste gangen de bør være hjemme er for å spise middag.

• Liker 1
Skrevet

Syntes ikke noe om det. 

Barn skal være ute å lege fra skolen/barnehagen er ferdig til sent på kvelden. Eneste gangen de bør være hjemme er for å spise middag.

Barn i dag er ofte så organiserte at de ikke har tid til å være noe særlig ute hjemme i ukedagene. Er en grunn til at dagens barn sjeldent leker ute i naturen, uten at det er voksne til stede.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal være ute å leke hver eneste dag? Ja, ja. Deg om det.

Jeg tenker alt med måte, når det kommer til barn og nettbrett. Jeg vet ikke hva TS sier da jeg ikke gidder å inn på noe du kunne skrevet her istedenfor å få klikk på din side. Mine barn har nettbrett, men det er ikke fri tilgang, ikke hver dag eller mange timer om gangen. Og det er til å se filmer, spille spill - helst litt spill som går på tall/bokstaver og å lære diverse.

Anonymous poster hash: 6f444...448
Skrevet

Barn i dag er ofte så organiserte at de ikke har tid til å være noe særlig ute hjemme i ukedagene. Er en grunn til at dagens barn sjeldent leker ute i naturen, uten at det er voksne til stede.

Ja og det er trist. For barna får ikke den utviklingen de trenger når de bare sitter inne med nettbrett og pc pga hysteriske voksne som har gått helt av skaftet.

Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for reklame og svar til dette.

Tekola, admin.

Skrevet

Det kan være både nyttig og lærerikt om det brukes riktig (og i riktig mengde). Til babyer/småbarn er det gøy å bruke soundtouch og lignende apper der de kan trykke på dyr og ting og få opp bilder og lyd. For større barn finnes det fine lydbøker med bilder, samt apper for å lære bokstaver osv. Det kan også være veldig praktisk å ha med en iPad på lange bilturer. ;)

Uansett bør det brukes lite og ikke gå ut over utelek. Man må heller ikke tro at et nettbrett kan erstatte å lese for barnet selv.

Så alt i alt er jeg positiv til nettbrett, men det kan ikke brukes ukritisk. Som alt annet. :)

• Liker 1
Skrevet

Ja og det er trist. For barna får ikke den utviklingen de trenger når de bare sitter inne med nettbrett og pc pga hysteriske voksne som har gått helt av skaftet.

Men verden utvikler seg og. Det er da viktig at barna i dag følger utviklingen?  De sier at om ikke lenge vil barna lære seg å kode (data) på barneskolen. Det er dit utviklingen går  :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får i alle fall utvikling i datateknologien. Noe som er vel så viktig i dag. Tiden da barna var ute å lekte hele dagen tilhører fortiden.

Anonymous poster hash: 8455e...d4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det i det hele tatt. Ungene får jo ipad i 2 års gave noe jeg synes er helt vilt.  Hva faen skal en 2 åring med det-.  

Anonymous poster hash: d3dc5...161
Skrevet

Syns ingenting om nettbrett til små barn. De skal være ute i frisk luft og leke og oppleve verden. Ikke sitte inne og spille og se film hele dagen. Syns det er greit når de er eldre, men ikke små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En uting. Små barn beg med brett. Hvordan har det utviklet seg?

Forskning viser at slike barn blir mindre kreative.

Nå er det å trykke på en knapp for alt

Anonymous poster hash: 7b50b...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettbrett til jenta vår. Brukes i hovedsak til å høre lydbøker og se film om vi skal langt med bilen. Eller så har hun noen forskjellige "spill" hvor hun lærer bokstaver og tall.

Anonymous poster hash: 6744d...7c8

Skrevet

Sånn som jeg kjenner til hvordan mine venniner lar barna sine bruke nettbrett så synes jeg ingenting om det. Det fungerer som barnevakt for late foreldre, og jeg synes oppriktig synd på barna som ikke lærer seg å leke ute og å bruke fantasien på den måten. 

Om de hadde greid å begrense bruken og ikke kun la barna bruke nettbrettet til film og meningsløse Barbie/Frost/Hello Kitty-spill så hadde saken stilt seg annerledes. 

Skrevet

Men verden utvikler seg og. Det er da viktig at barna i dag følger utviklingen?  De sier at om ikke lenge vil barna lære seg å kode (data) på barneskolen. Det er dit utviklingen går  :blomst:

Jeg hadde data på barneskolen fra 1986 og utover, trodde virkelig at utviklingen allerede var kommet dit for lenge siden, selv om vi var litt tidlig ute på min skole, fordi det fantes utdanning innen EDB ( for de uinvidde:elektronisk databehandling) Var litt forskjell da vi ikke hadde internett og måtte programmere for å tegne figurer, lærespillene var fryktelig enkle og handlet om å samle bokstaver eller å gjette hovedstadene i Europa eller skrive brev på et program som het Brum på slike maskiner: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.old-computers.com/MUSEUM/photos/Tiki_100_System_2.jpg&imgrefurl=http://www.snipview.com/q/Tiki_100&h=413&w=380&tbnid=rP1hTo2A-dW45M:&docid=rVFsxaqlpmjMWM&hl=nb&ei=ay6xVeSXBYPCywP8wa3YDw&tbm=isch&client=safari&ved=0CB8QMygCMAJqFQoTCKT5pZTt8cYCFQPhcgod_GAL-w
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Vi har nettbrett til jenta vår. Brukes i hovedsak til å høre lydbøker og se film om vi skal langt med bilen. Eller så har hun noen forskjellige "spill" hvor hun lærer bokstaver og tall.

Anonymous poster hash: 6744d...7c8

Digresjon: Hvordan hører man lydbøker på nettbrett?

Skrevet

Digresjon: Hvordan hører man lydbøker på nettbrett?

Man laster de ned f.eks fra lydbokforlaget, iTunes, steder der du kan kjøpe musikk, nettbokhandler ol.
AnonymBruker
Skrevet

Nå så jeg en artikkel for en tid siden. Handlet om å kaste ut pc og mobil fra klasserommet.

Foreldre sier de kontrollerer bruken. Jeg leser stadig om unger som er plaget med nakke og ryggproblemer. Foreldre sender de til kiropraktor.

Unger er ikke ute om det regner. Sitter på nett

Anonymous poster hash: 7b50b...dc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte.

Anonymous poster hash: 0fad7...934

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...