Gå til innhold

Dere som bruker menskopp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden mange er så fornøyde med menskopp så kjøpte jeg meg en Mooncup og puttet den inn i dag fordi jeg fikk mensen i natt. Jeg brettet den sånn som man skal og var ganske sikker på at den utvidet seg når jeg hadde puttet den inn. For jeg stakk inn en finger og prøvde å kjenne etter og det føltes som om at den hadde utvidet seg. Men for sikkerhets skyld så tok jeg et bind på trusa, etter to timer gikk jeg på do og bindet var fult av blod. Jeg tok ut koppen og den var blodig utenpå og ikke inni. Så hvordan vet man at den er rett innvendig og har utvidet seg?? Jeg kunne ikke kjenne at den var inni meg så var fornøyd sånn sett men den samla jo opp ingenting.

En annen ting, når jeg puttet den inn fikk jeg mensmurringer og det var konstant til jeg tok den ut. Har gått to timer uten nå og ingen mensmurring. Kan menskopp irritere sånn?

Anonymous poster hash: 45c8c...8a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt triks for å få den til å sitte riktig, er å snurre den rundt. Da sikrer jeg at det oppstår vakum som gjør at den er tett og ikke lekker.

Ellers kan jeg av og til oppleve å få litt murringer, regner med at det er fordi den presser på litt, uten at jeg synes det er veldig ubehagelig.

Anonymous poster hash: 9e71e...038
Skrevet

Kjente du koppen mens du hadde den inne? Den skal helst ikke kjennes. Mulig du har hatt den for langt nede mot skjedeåpningen?

Det er masse videoer på youtube f.eks: https://www.youtube.com/results?search_query=mooncup 

https://www.youtube.com/results?search_query=menstrual+cup 

Det er også mange forskellige måter å brette den på før du fører den inn, prøv deg fram og finn din favoritt. Jeg foretrekker punch-down. https://www.youtube.com/user/JuJuCup/videos 

Det er årevis siden jeg var nybegynner, men jeg husker at det var litt knot i begynnelse, særlig en gang ble det masse lekkasje. Og jeg knotet med å få den ut og sånn. Men med litt øvelse gikk det fint og jeg kan ikke se for meg å gå tilbake til bind og tamponger. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på at livmortappen peker ned i koppen.

Anonymous poster hash: 8a3dd...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, og som jeg skrev så kjente jeg den ikke og den kan ha vært for langt ut men klarte ikke å dytte den lengre inn.

Du må passe på at livmortappen peker ned i koppen.Anonymous poster hash: 8a3dd...1f3

Det vet jeg men hvordan gjør man det? Jeg får ikke hele hånden inni der så jeg kan kjenne etter <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'>

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at livmortappen har havnet utenfor.  Dette skjedde for meg i starten og jeg holdt på å gi opp hele koppen helt til jeg fant ut at livmortappen sitter mye lavere under menstruasjonen enn jeg var klar over.  Jeg hadde dyttet koppen for langt inn og livmortappen lå klemt på utsiden.  Min erfaring er at dette er et større problem enn at man ikke har fått den langt nok inn.  På meg må bunnen av koppen være rett innenfor åpningen for at det skal fungere.  Jeg kjenner den ikke selv om den sitter lavere enn en tampong.  

Kjenner forøvrig litt ekstra murringer når jeg bruker menskopp, men ikke verre enn at jeg har fortsatt å bruke den.   

Anonymous poster hash: 6c927...845
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at livmortappen har havnet utenfor. Dette skjedde for meg i starten og jeg holdt på å gi opp hele koppen helt til jeg fant ut at livmortappen sitter mye lavere under menstruasjonen enn jeg var klar over. Jeg hadde dyttet koppen for langt inn og livmortappen lå klemt på utsiden. Min erfaring er at dette er et større problem enn at man ikke har fått den langt nok inn. På meg må bunnen av koppen være rett innenfor åpningen for at det skal fungere. Jeg kjenner den ikke selv om den sitter lavere enn en tampong.

Kjenner forøvrig litt ekstra murringer når jeg bruker menskopp, men ikke verre enn at jeg har fortsatt å bruke den.

Anonymous poster hash: 6c927...845

Ja livmortappen må ha vært utenfor siden blodet kommer derfra. Takk for tips

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får økte menssmerter, murring og evt. vanskeligheter med å tisse når du har i menskoppen (ja, faktisk :fnise:), så kan det hende at menskoppen du bruker er for fast/hard for deg. Mooncup er blandt de hardeste menskoppene. Se oversikt her: http://menskopp.org/hvordan%20velge%20riktig%20kopp.html

Anonymous poster hash: 46c3c...d7e
  • 7 måneder senere...
Gjest Yellowrose
Skrevet
Den 22.7.2015 at 12.34, AnonymBruker skrev:

Siden mange er så fornøyde med menskopp så kjøpte jeg meg en Mooncup og puttet den inn i dag fordi jeg fikk mensen i natt. Jeg brettet den sånn som man skal og var ganske sikker på at den utvidet seg når jeg hadde puttet den inn. For jeg stakk inn en finger og prøvde å kjenne etter og det føltes som om at den hadde utvidet seg. Men for sikkerhets skyld så tok jeg et bind på trusa, etter to timer gikk jeg på do og bindet var fult av blod. Jeg tok ut koppen og den var blodig utenpå og ikke inni. Så hvordan vet man at den er rett innvendig og har utvidet seg?? Jeg kunne ikke kjenne at den var inni meg så var fornøyd sånn sett men den samla jo opp ingenting.

En annen ting, når jeg puttet den inn fikk jeg mensmurringer og det var konstant til jeg tok den ut. Har gått to timer uten nå og ingen mensmurring. Kan menskopp irritere sånn?

Det kan være at du har den i feil størrelse, da sitter den ikke riktig 

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.7.2015 at 11.34, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme opplevelse som deg med min første menskopp.Jeg tror det skyldtes at den var for stor og stiv i materialet.Til slutt kjøpte jeg en ny kopp som var mindre og mykere og da ble dette mye bedre.Jeg ble aldri helt komfortabel med å bruke menskopp,men bruker den av og til.

Anonymkode: c2198...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...