AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 Hei. Hadde sex med en venn for ca. 24 timer siden. Jeg går på p-piller, men for å være enda tryggere så brukte vi kondom også..men det sprakk. Jeg tok den fjerde pilla på brettet i sta. Har hørt noe om at man er minst beskyttet i den første uka etter mensen, som var ferdig på lørdag for min del. Er uansett redd nå for å bli gravid. Jeg er 22 år og student og absolutt ikke klar for barn nå. Finnes det noen sjanse for at jeg kan bli gravid nå? Har jo tatt alle pillene til omtrent samme tid etter mensen, og eggløsning kommer vel ikke før ca. to uker etter at mensen startet? Anonymous poster hash: d40de...5e6
Cinder Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Men om du tar p-piller blir du ikke gravid av et sprukket kondom
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Okei, bra takk for svar TsAnonymous poster hash: ce383...26d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 Eggløsning er 14 dager før mens Dette varierer noe enormt. Jeg kan ha eggløsning og mens på samme tid f.eks. TS: du går på p-piller. Du har ikke syklus. Ingen eggløsning, ingen ekte mens. Når du går på p-piller er det ikke sånn at du f.eks bare kan droppe pilla frem til midten av måneden og tro at du er trygg da. Glemmer du ei pille får du sannsynligvis eggløsning 2 dager etter den glemte pilla uansett. Hvis du er så utrygg på pillene tror jeg nok det er bedre for deg å hoppe over menstruasjonene. For min del gjør jeg det, så hvis jeg skulle glemme en pille så er jeg faktisk trygg. Men glemmer jeg en pille eller flere på rad, må jeg selvsagt vente 21 dager til før jeg er like trygg igjen Så jeg kan ikke glemme 3 piller en uke og 1 pille den neste uken eller noe slikt. Jeg føler meg i alle fall også mest trygg med å hoppe over mens. Anonymous poster hash: 1d3cd...79a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #6 Skrevet 22. juli 2015 Som sagt over meg; på p-piller har du ikke eggløsning. Det er det som gjør dem så effektive. Uten eggløsning = ingenting som sædceller kan befrukte = ingen graviditet. Dessuten er det lettere å forklare hvor du er hen på brettet, enn å ta utgangspunkt i når mensen er ferdig. Hos noen er ikke mensen over når de starter på et nytt brett, nemlig. Jeg fikk mensen på fjerde dagen i pauseuka, og fortsatte å blø fram til den andre eller tredje dagen på det nye brettet. Andre igjen får mensen den andre dagen i pauseuka, og er ferdige dagen før de starter på nytt brett. Grunnen til at det er mest risikabelt å glemme en pille i første eller tredje uke på brettet, er fordi du da enten nettopp har hatt et opphold, eller skal ha det ganske snart. For mye av-og-på gjør at hormonene ikke får gjort jobben sin skikkelig. Jo større opphold, jo mer tid får kroppen til å gjennomføre eggløsningsprosessen. Men så lenge du tar alle pillene slik du skal, er du like beskyttet hele tiden, uansett hvor du er på brettet. - Du sier at du har tatt alle piller til riktig tid. Da er sjansen for graviditet veldig liten. 0,3-0,4 av 100 kvinner, eller 3-4 av 1 000, blir gravide i løpet av et år på tross av riktig bruk, i følge Store medisinske leksikon. Så sjansen er jo der, det er den alltid. Det eneste som er garantert å ikke bli gravid av, er å avstå fra samleie. Den er veldig liten, men den er der. For å si det sånn; sjansen for å vinne førstepremien i Lotto er mye mindre, men likevel er det minst en heldiggris som vinner nesten hver eneste lørdag ... I en naturlig syklus, derimot, sier læreboka at man har eggløsning på dag 14, og man har en syklus som varer 28 dager. Syklusen regnes alltid fra første mensdag, den tar ikke hensyn til når mensen tar slutt. Varer syklusen kortere eller lenger, skjer eggløsningen 14 dager før neste mens. For dem som har en klokkestabil syklus, stemmer dette sikkert. Det stemmer for ei veninne av meg, i alle fall, hun får mensen hver fjerde onsdag etter å ha stått opp om morgenen, og har eggløsning på dag 14. - Min syklus er mer uregelmessig; det kan gå 29 dager en gang, og 34 den neste. Plutselig varer den 40 dager, en annen gang bare 25. Jeg har hatt eggløsning på dag 12 i en syklus, og fått mensen på dag 32. Jeg har hatt eggløsning på dag 21, og fått mensen på dag 29. (Vi begge har sjekket med eggløsningstester.) Litt motsatt av det man lærer på skolen, med andre ord ... Noen har eggløsning og mensen samtidig, som sagt over, og det skal jo i følge læreboka ikke være mulig. Anonymous poster hash: c27d9...6e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå