Gå til innhold

0.5 i "andre poeng"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg ble nettopp ferdig på VG3 og søkte nå skole til høsten. Har 3,5 realfagspoeng, men på søknaden min står det at jeg også har 0,5 poeng under kategorien "Andre poeng". Dette var jo en positiv overraskelse da jeg plutselig hadde 0,5 poeng mer enn antatt, men med tanke på at jeg har tenkt meg inn på medisin i fremtiden så holdt det fremdeles ikke til å komme inn på førstegangskvoten. Uansett så er spørsmålet mitt om det er noen som vet hvor disse 0,5 "andre poengene" kommer fra? Jeg har ikke tatt noen språkfag som kunne gitt dette, annet enn at jeg var på utveksling i USA i VG2 og har derfor hatt internasjonal engelsk. Og siden jeg bare har 3,5 realfagspoeng så var planen å ta opp ett til realfag for å få det siste halve poenget, men er dette unødvendig da med tanke på at jeg nå har tilsammen 4 tilleggspoeng? Eller kan jeg fremdeles ta det opp og få tilsammen 4,5 poeng? Legger ved bilde av hvordan det ser ut på søknaden min. Noen som har opplevd lignende? :)

post-37809-0-36590900-1437518340.png



Anonymous poster hash: 9dedf...a25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan maksimalt få 4 poeng. Du får dermed ikke uttelling for andre poeng. 

 

Det første som slo meg var at disse 0,5 poengene kan komme fra språkpoeng, men man kan jo ikke få tilleggspoeng for engelsk, så jeg aner ikke. Det er ikke noe annet enn realfagspoeng eller språkpoeng som kan gi uttelling på førstegangsvitnemål, så vidt meg bekjent. 

 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/sprakpoeng/

 

Jeg ville likevel ha sjekket det litt nærmere. Dersom de har gjort en feil nå (noe som er litt usannsynlig), får du jo muligens ikke de 0,5 poengene neste år. Det er nok likevel en grunn (som du overser) til at du har fått disse 0,5 poengene. 



Anonymous poster hash: d6108...402
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei

Jeg ble nettopp ferdig på VG3 og søkte nå skole til høsten. Har 3,5 realfagspoeng, men på søknaden min står det at jeg også har 0,5 poeng under kategorien "Andre poeng". Dette var jo en positiv overraskelse da jeg plutselig hadde 0,5 poeng mer enn antatt, men med tanke på at jeg har tenkt meg inn på medisin i fremtiden så holdt det fremdeles ikke til å komme inn på førstegangskvoten. Uansett så er spørsmålet mitt om det er noen som vet hvor disse 0,5 "andre poengene" kommer fra? Jeg har ikke tatt noen språkfag som kunne gitt dette, annet enn at jeg var på utveksling i USA i VG2 og har derfor hatt internasjonal engelsk. Og siden jeg bare har 3,5 realfagspoeng så var planen å ta opp ett til realfag for å få det siste halve poenget, men er dette unødvendig da med tanke på at jeg nå har tilsammen 4 tilleggspoeng? Eller kan jeg fremdeles ta det opp og få tilsammen 4,5 poeng? Legger ved bilde av hvordan det ser ut på søknaden min. Noen som har opplevd lignende? :)

Skjermbilde 2015-07-22 kl. 00.36.54.png

Anonymous poster hash: 9dedf...a25

Hvis jeg ikke tar feil så får man 0.5 poeng for språkfag fra ungdommskolen.

Anonymous poster hash: 31772...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil så får man 0.5 poeng for språkfag fra ungdommskolen.

Anonymous poster hash: 31772...1f7

På hvilken måte? Man får hvertfall ikke tilleggspoeng for å ha ett språkfag nivå 1 på ungdomsskolen. 

Anonymous poster hash: d6108...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...