Gå til innhold

Tomatplantene mine


Armonia

Anbefalte innlegg

Har en del tomatplanter i hagen(cherrytomater), og problemet er at tomatene fremdeles er grønne.

Har prøvd å ta inn noen av tomatene får å se om de blir modene inne, men neida...like grønne...

Hva kan jeg gjøre? Skal jeg ta av hele stilken tomaten henger på? Hjelper det? noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er også helt grønne ennå, men de står i en kasse på verandaen så jeg har planer om å ta hele kassa inn hvis det går stort lenger før de får farge. Snart blir det vel for kaldt for dem ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det blir snart for kaldt å la de stå ute - de ksal jo helst ikke stå ute når det er under 8 grader om natten.

Ta de inn og la de stå et solfylt setd, så blir de røde etterhvert. Sett de eventuelt ut om dagen dersom det er sol/varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :P

Mine er plantet i jorden ute, så det blir litt vanskelig å ta inn plantene.

Har en tomat liggende i vinduskarmen nå, den har ligget der iallefall en uke, men den er like grønn... Hvor lang tid tar det egentlig før den blir rød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.. Ikke under åtte grader om natta? Hvor kaldt er det i Oslo for tiden da??? Tipper det er på tide å ta inn mine tomater for lenge siden jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Her på skedsmo har vi hatt ned i 2,7 grader om natta...

Tomatplantene som akkurat har begynt å blomstre, lever som bare rakkern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er mørkegrønne, blir de IKKE røde om du tar dem inn, kun hvis de er i ferd med å bli modne.

Når er det dere planter tomatene deres?

Vi har hatt modne tomater siden begynnelsen av juli. De blir plantet inne i februar/mars, og flyttet ut i begynnelsen av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tok inn de første tomatene for en uke siden, og la dem sammen med fire epler på ett brett i vinduskarmen. Har tatt inn noen flere de siste dagene, og jammen meg har de begynt å få rødfarge! De var lyse-lysegrønne alle sammen når jeg tok dem inn, men nå er ett par av dem så røde at de nok kan spises om noen dager.

Tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også tomatnytt :sjarmor: Har vært på ferie i to uker, da jeg kom hjem var mange av tomatene blitt gule/røde... Så jeg tok de inn og la de i vinduskarmen...spiste de til middagen idag :)

Kanskje jeg skal ta inn alle de grønne og legge de med eplene... Begynner jo å bli litt kaldt ute nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...