Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Samme her. Hadde det i det minste kommet litt ut i samtalen, når vi var bittelitt bedre kjent. Men sånn typ tre setninger inn og de vil vite hele livshistorien på deres premisser, ikke mine. Føles invaderende.

Anonymkode: 9e872...62b

Å spørre noen om hvor de kommer fra er vel strengt tatt ikke å ville vite hele livshistorien. 

Anonymkode: 86215...edb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn kan pelle seg ut av Troms og Finnmark. Troms og Finnmark er samenes rike!

Anonymkode: d3774...e99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på folk som orker å ha hund. Det er som å velge å ha et tilbakestående barn som aldri utvikler seg og vokser opp. Bråkete er de også, skit må plukkes opp hele tiden og kåken er full av hår og lukter rart… 

Anonymkode: 9d52c...37f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nordmenn flest er faktisk rasister

Anonymkode: 848ae...a11

Innvandrer tallene sier noe annet. Kanskje man kan si at dine fordommer grenser til rasisme?

Anonymkode: 73faf...44d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fordommer mot de som ikke liker å snakke om hvor de egentlig kommer fra, og generelt går rundt og tror at nordmenn flest vil dem vondt. Jeg er selv hvit, men har mange venner med utenlandske aner, og min erfaring er at det som regel alltid handler om positiv nysgjerrighet hvis folk spør dem hvor de/familien egentlig er fra.  
Jeg elsker å reise, elsker geografi, kulturer, språk, og synes det morsomste i verden er å snakke om akkurat det. Hvis jeg antar personen kan være adoptert er jeg mer forsiktig, men det er viktig for meg å finne ut hvilken kulturell bagasje vedkommende har. Kanskje jeg kan praktisere litt språk (hyggelige fraser kan jeg på kanskje tjue språk), kanskje jeg har vært der, bodd der eller har spesiell interesse for akkurat det landet. På samme måte synes jeg det er spennende å finne ut hvor nordmenn har dialektene sine fra, røttene sine fra, eller om de har samiske, kvenske eller andre kulturelle bakgrunner. Å gå gjennom livet og konsekvent tolke nysgjerrighet som rasisme må være utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 45926...c53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer er ikke Norges urfolk. Jeg er i mot forskjellsbehandling pga etnisitet i Norge.

Anonymkode: 5ee49...3e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nordmenn kan pelle seg ut av Troms og Finnmark. Troms og Finnmark er samenes rike!

Lol. Nordmenn i Finnmark? De fleste i Finnmark, om de har beste og oldeforeldre fra Finnmark er jo en blanding av same, kven og norsk/dansk. Så kom fornorskinga.. 

Anonymkode: 60bee...8c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lol. Nordmenn i Finnmark? De fleste i Finnmark, om de har beste og oldeforeldre fra Finnmark er jo en blanding av same, kven og norsk/dansk. Så kom fornorskinga.. 

Anonymkode: 60bee...8c7

Jeg mente det jo metaforisk. Klartekst: den norske stat burde oppgi sitt territorium i Troms og Finnmark til samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har fordommer mot de som ikke liker å snakke om hvor de egentlig kommer fra, og generelt går rundt og tror at nordmenn flest vil dem vondt. Jeg er selv hvit, men har mange venner med utenlandske aner, og min erfaring er at det som regel alltid handler om positiv nysgjerrighet hvis folk spør dem hvor de/familien egentlig er fra.  
Jeg elsker å reise, elsker geografi, kulturer, språk, og synes det morsomste i verden er å snakke om akkurat det. Hvis jeg antar personen kan være adoptert er jeg mer forsiktig, men det er viktig for meg å finne ut hvilken kulturell bagasje vedkommende har. Kanskje jeg kan praktisere litt språk (hyggelige fraser kan jeg på kanskje tjue språk), kanskje jeg har vært der, bodd der eller har spesiell interesse for akkurat det landet. På samme måte synes jeg det er spennende å finne ut hvor nordmenn har dialektene sine fra, røttene sine fra, eller om de har samiske, kvenske eller andre kulturelle bakgrunner. Å gå gjennom livet og konsekvent tolke nysgjerrighet som rasisme må være utrolig slitsomt. 

Det var helt unødvendig stikk mot meg som skrev at det er ubehagelig å bli spurt helt i begynnelsen av samtalen om hvor jeg kommer opprinnelig fra, og at jeg har fordommer mot slike mennesker. Du har ikke opplevd det samme som meg og ikke vært i min situasjon. Jeg har blitt spurt om hvor jeg opprinnelig kommer fra flere ganger og deretter fått stygge kommentarer eller spørsmål om min bakgrunn! 99% av de som har stilt meg spørsmålet "men hvor kommer du egentli fra" helt i begynnelsen av samtalen var negativ innstilt mot meg og kom med frekke svar som " X er ett drittland, " så flink du er til å snakke norsk. Ingen fra X(land) snakker norsk"  

Anonymkode: 1c1ab...a73

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, noen er så hårsåre. Alt er rasisme, selv noen som spør hvor man opprinnelig kommer fra. Som om det er en stor skam at man kommer fra et annet sted i verden.

Jeg har bodd ulike steder i Norge, og overalt har jeg fått spørsmål om hvor jeg kommer fra, - kjenner du den eller den osv. Jeg er halvt tysk, og får masse spørsmål om hvor familien min i Tyskland bor, om jeg møter dem ofte, ja, hele regla.

Det kunne ikke falt meg inn å tolke dette som noe negativt. Negativt blir det kun om den du snakker med hetser deg eller er nedlatende, bruker det du forteller til noe negativt. Det har jeg aldri opplevd i en slik setting. Det er en del som har motforestillinger til tyskere, med det som skjedde under krigen som bakteppe. Men, det er ikke noe som tas opp en en hyggelig samtale der vi forteller om hverandres bakgrunn.

Jeg synes det er litt trist at såpass mange som har innvandret til Norge har et så negativt bilde av stedet de er kommet til, og har mottatt masse hjelp fra. Ser den aggressiviteten ofte, og da lurer jeg på om det ikke hadde vært bedre at de flyttet tilbake til sitt opprinnelige hjemland, for det må jo være mye bedre enn her blant "potetene", som mange kaller oss.

Anonymkode: 9e1ce...b0b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, noen er så hårsåre. Alt er rasisme, selv noen som spør hvor man opprinnelig kommer fra. Som om det er en stor skam at man kommer fra et annet sted i verden.

Jeg har bodd ulike steder i Norge, og overalt har jeg fått spørsmål om hvor jeg kommer fra, - kjenner du den eller den osv. Jeg er halvt tysk, og får masse spørsmål om hvor familien min i Tyskland bor, om jeg møter dem ofte, ja, hele regla.

Det kunne ikke falt meg inn å tolke dette som noe negativt. Negativt blir det kun om den du snakker med hetser deg eller er nedlatende, bruker det du forteller til noe negativt. Det har jeg aldri opplevd i en slik setting. Det er en del som har motforestillinger til tyskere, med det som skjedde under krigen som bakteppe. Men, det er ikke noe som tas opp en en hyggelig samtale der vi forteller om hverandres bakgrunn.

Jeg synes det er litt trist at såpass mange som har innvandret til Norge har et så negativt bilde av stedet de er kommet til, og har mottatt masse hjelp fra. Ser den aggressiviteten ofte, og da lurer jeg på om det ikke hadde vært bedre at de flyttet tilbake til sitt opprinnelige hjemland, for det må jo være mye bedre enn her blant "potetene", som mange kaller oss.

Anonymkode: 9e1ce...b0b

Hvorfor er du så opphengt i å påpeke at folk er hårsåre? Du skjønner jo at det ikke er selve spørsmålet som er problemet, men hensikten folk har ved å stille slike spørsmål! Og det er ofte å slenge frekke kommentarer tilbake. Du tilhører ikke en innvandrergrupper som mange i samfunnet har fordommer mot, og du vet ikke hvordan det er å bli dratt under en kam. Det er mange grupper i Norge som opplever diskriminering, men jeg har aldri sagt at alle i Norge er rasister- tvert imot. De aller fleste jeg kjenner er kjempehyggelig og inkluderende mennesker som oppfører seg fint. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg mente det jo metaforisk. Klartekst: den norske stat burde oppgi sitt territorium i Troms og Finnmark til samene.

De fleste samer i Norge i dag lever moderne og nyter godt av alle godene vi har i Norge. Helsehjelp, infrastruktur, strøm osv. Hvordan tenker du det hadde blitt hvis du faktisk fikk ønske ditt oppfylt?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste samer i Norge i dag lever moderne og nyter godt av alle godene vi har i Norge. Helsehjelp, infrastruktur, strøm osv. Hvordan tenker du det hadde blitt hvis du faktisk fikk ønske ditt oppfylt?

Jeg tenker at Finnmark hadde blitt prioritert for en gangs skyld! Hverken helsehjelp, infrastruktur eller strøm er særnorske goder, og samene hadde jo selvfølgelig klart å opprettholde det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å spørre noen om hvor de kommer fra er vel strengt tatt ikke å ville vite hele livshistorien. 

Anonymkode: 86215...edb

Jo, når svaret mitt kommer med utallige oppfølgingsspørsmål. "Åja, hva gjør du her?" "Hva skjedde i hjemlandet?" "Savner du familien?" "Er du adoptert?" "Har du funnet dine egentlige foreldre?" Osv. Og det skjer OFTE at folk synes det er ok å spørre om dette. Jeg synes det er invaderende, uansett hva du måtte mene.

Anonymkode: 9e872...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var helt unødvendig stikk mot meg som skrev at det er ubehagelig å bli spurt helt i begynnelsen av samtalen om hvor jeg kommer opprinnelig fra, og at jeg har fordommer mot slike mennesker. Du har ikke opplevd det samme som meg og ikke vært i min situasjon. Jeg har blitt spurt om hvor jeg opprinnelig kommer fra flere ganger og deretter fått stygge kommentarer eller spørsmål om min bakgrunn! 99% av de som har stilt meg spørsmålet "men hvor kommer du egentli fra" helt i begynnelsen av samtalen var negativ innstilt mot meg og kom med frekke svar som " X er ett drittland, " så flink du er til å snakke norsk. Ingen fra X(land) snakker norsk"  

Da er problemet det som spør, ikke spørsmålet. At det skal være uhøflig å spørre noen om hvor de kommer fra et helt utrolig. Jeg henger meg på det andre skriver her om at det kan være både interessant å spennende. 

Anonymkode: 53bf3...56e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

HARAM! :fnise:

Anonymkode: 73faf...44d

Haram kommune?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er problemet det som spør, ikke spørsmålet. At det skal være uhøflig å spørre noen om hvor de kommer fra et helt utrolig. Jeg henger meg på det andre skriver her om at det kan være både interessant å spennende. 

"...OG spennende." Noen feil må bare rettes opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, men poenget med dette innlegget er å fortelle hvem man har fordommer mot. Og jeg har fordommer mot de som absolutt skal vite hvor jeg kommer opprinnelig fra når vi nettopp har blitt kjent, etnisiteten min spiller ingen rolle for samtalen eller vår relasjon og de gjør det helt innledningsvis i samtalen. Mine fordommer er at slike mennesker aldri har gode hensikter.  Jeg har aldri skrevet at det er selve spørsmålet som er problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...