Gå til innhold

Poenggrense opp 8 poeng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I dag sjekket jeg poenggrensene på samordna opptak og så at studiet på den skolen jeg ønsker å gå på har gått opp med 8 poeng fra i fjor. Kan dette være riktig? Jeg har ett år igjen på vgs. Det er andre skoler hvor jeg kan studere det samme, så det er ikke noen krise om snittet går mer opp og jeg ikke kommer inn på akkurat denne skolen. 

 

Jeg bare lurer på om det er normalt at det går opp så mye på et år?



Anonymous poster hash: 8d98d...834
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 poeng? eller mener du 0.8?



Anonymous poster hash: 7ac73...7ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie er det snakk om? Det er ikke vanlig at det går opp 8 hele poeng, men 0,8 er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 8 poeng hørtes mye ut. Som f. eks. 50 til 58? Ganske stort sprang. Hvilket studiet er det snakk om? 



Anonymous poster hash: b4609...07b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig men det kan jo skje. Var jo snakk her inne om at snittet på sykepleie i Trondheim hadde steget ekstremt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke normalt, men fullt mulig. Studiet jeg søkte på gikk fra 43.1 til 51.1

Anonymous poster hash: ff087...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei her som snakket om at hun ikke kom inn på noe fordi snittet økte med 8 så stemmer nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet på studiet jeg søkte gikk opp 7,1 så det er mulig :) dette var førstegangsvitnemål da så kan ikke si for sikkert på det andre.

96-kullet er ganske stort så det er nok medvirkende

Anonymous poster hash: f70b3...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes 8 poeng hørtes mye ut. Som f. eks. 50 til 58? Ganske stort sprang. Hvilket studiet er det snakk om? 

Anonymous poster hash: b4609...07b

 

På sykepleien der jeg søkte gikk det opp 8 poeng. 

Anonymous poster hash: 9fee3...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja, det har gått opp 8 poeng, fra 43 til 51. Er det noen mulighet for at det går ned til neste år, eller pleier det å bli der når det først har gått opp?



Anonymous poster hash: 8d98d...834
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ts her. Ja, det har gått opp 8 poeng, fra 43 til 51. Er det noen mulighet for at det går ned til neste år, eller pleier det å bli der når det først har gått opp?

Anonymous poster hash: 8d98d...834

 

Du skal ikke regne med at det går ned nei. Heller at det går opp ytterlige neste år. Dessverre!

Anonymous poster hash: 9fee3...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye, men det skjer. Særlig på studier med relativt få plasser, da skal det naturlig nok langt færre søkere til for å trekke poenggrensen mye opp eller ned. Det samme skjer om antall plasser kuttes, eller om tilsvarende tilbud legges ned/reduseres kraftig på andre læresteder.

Om snittet faller igjen nesten år eller ikke spørs vel på hva som er grunnen til årets økning. Dette er et så stort sprang at det antagelig finnes en eller annen spesiell forklaring på økningen. Poenggrenser generelt går heller opp enn ned, men når det øker så mye er det klart det kan gå ned også. Avhengig av hvorfor det har gått opp så mye nå.



Anonymous poster hash: 5259b...c14
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, hva er det dere har søkt? og hvor?



Anonymous poster hash: f3c05...b7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke regne med at det går ned nei. Heller at det går opp ytterlige neste år. Dessverre! Anonymous poster hash: 9fee3...ad6

Hvorfor mener du at det går opp "ytterligere" neste år?

96-kullet(kullet mitt) er den største på lenge hvis jeg ikke tar feil, samtidig så er også 97-kullet mindre. Pluss, så har aldri så mange personer søkt om høyere utdanning enn i år. Samtidig som at poenggrensene går opp mye, så kan de også gå ned drastisk. Jeg tror at poenggrensene neste år vil kanskje øke mye hos enkelte studier, men generelt tror jeg poenggrensene vil minke litt.

Anonymous poster hash: 1e1a2...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det går opp "ytterligere" neste år?

96-kullet(kullet mitt) er den største på lenge hvis jeg ikke tar feil, samtidig så er også 97-kullet mindre. Pluss, så har aldri så mange personer søkt om høyere utdanning enn i år. Samtidig som at poenggrensene går opp mye, så kan de også gå ned drastisk. Jeg tror at poenggrensene neste år vil kanskje øke mye hos enkelte studier, men generelt tror jeg poenggrensene vil minke litt.

Anonymous poster hash: 1e1a2...f1b

Det er ny rekord hvert eneste år for hvor mange som søker. Det er ikke bare 97-kullet neste år som søker med førstegangsvitnemål. Man har førstegangsvitnemål frem til 21 år. 

Anonymous poster hash: 9fee3...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ny rekord hvert eneste år for hvor mange som søker. Det er ikke bare 97-kullet neste år som søker med førstegangsvitnemål. Man har førstegangsvitnemål frem til 21 år.

Anonymous poster hash: 9fee3...ad6

Nåja. Åpner de flere plasser så kan grensen gå ned.

Jussen har generelt steget hvert år, men i Bergen er grensa lik i år som i fjor.

Anonymous poster hash: 27bec...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Åpner de flere plasser så kan grensen gå ned.

Jussen har generelt steget hvert år, men i Bergen er grensa lik i år som i fjor.

Anonymous poster hash: 27bec...967

Hvorfor skal de åpne flere plasser? De åpner ikke flere plasser kun på grunn av at søkertallene er høye. 

 

Jeg synes det er flott at medisin i Tromsø har steget for førstegangssøkere (58). Det var litt trist å se det henge nede for seg selv, men nå er det jo ca likt som Bergen og Oslo vår. Det fikk en oppgang på 0,7 poeng, så dette er jo ganske mye for å ha en så høy poengsum i utgangspunktet. 

Anonymous poster hash: f2f38...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det dere ser poenggrensene for 2015? :) Jeg har ikke søkt noe, men skal søke neste år, så jeg vil gjerne se om det jeg har tenkt å søke på har fått høyere poenggrense :) 



Anonymous poster hash: 85291...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de åpne flere plasser? De åpner ikke flere plasser kun på grunn av at søkertallene er høye.

Jeg synes det er flott at medisin i Tromsø har steget for førstegangssøkere (58). Det var litt trist å se det henge nede for seg selv, men nå er det jo ca likt som Bergen og Oslo vår. Det fikk en oppgang på 0,7 poeng, så dette er jo ganske mye for å ha en så høy poengsum i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: f2f38...bd4

De KAN øke flere plasser, men er inne sikkert de gjør det. De åpnet flere på UiB i juni. 60 plasser gikk til jussen.

Anonymous poster hash: 27bec...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...