Gå til innhold

Eggallergi i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar denne annonym siden jeg fort kan bli gjengkjent.

 

Jeg har de siste 3 gangene jeg har spist vaktleegg reagert med magesmerter og  diare. 1. gangen reagerte jeg bare med ubehag, 2. gangen med magesmerter og diare, og tenkte tanken jeg kanskje ikke tålte vaktelegg. Men da jeg spiste 3. gangen og reagerte med magesmerter og diare da også, så tenkte jeg at jeg ikke skal spise det flere ganger. 

Leste på nett ang allergi og vaktelegg og leste at noen som er allergisk mot hønseegg kan tåle vaktel. Så det ble jo litt motsatt tenkte jeg. 

Idag laget jeg omelett til meg og ungene. Og ikke så lenge etter kom magesmertene og kvalmen.Denne gangen spydde jeg.  Tenkte jeg, ikke hønseegg også da. 

Får også en sånn varm følelse i ansikte når jeg får disse reaksjonene. 

 

Men så googler jeg på nett da at det er sjeldent voksne har eggallergi, for barn vokser det fra seg.

Finnes det unntak? Kan jeg virkelig ha utviklet eggallergi i voksen alder? 

Litt for tilfeldig at jeg skal reagere 4 ganger på rad..3 med vaktel og en med hønseegg. Vafler har gått greit å spise i det siste. Disse reaksjonene har kommet nå innen 1 mnd tid. Alltså hver gang jeg har spist kokt egg eller  omelett. 

 

Noen som har peiling? 



Anonymous poster hash: fc431...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan utvikle allergi i voksen alder, men det er sjelden

Har du noen andre allergier? Kryssallergi kan det väre i så fall.

 

Snakk med legen din om evt testing



Anonymous poster hash: 95742...9f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel allergi fra før, men aldri funnet ut hva. Som lita så hadde jeg ofte elvablest, og holdt vel på engang å stryke med av det også. Enda en grunn til å være annonym :P 

Fikk naboelegen på besøk og fikk ei sprøyte. 

Har tatt blodprøver som lita, men aldri funnet ut av det. Men det vokste jeg fra meg helt frem til jeg ble gravid, da dukka det opp igjenn, og jeg har aldri funnet ut hva. Men har ikke reagert sånn på egg før da :O 

Men nå begynner jeg virkelig å lure. Kanskje jeg bare skulle tatt et legebesøk og teste meg. 



Anonymous poster hash: fc431...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk egg allergi i en alder av 30 år. Så er noen som får det i voksen alder.



Anonymous poster hash: 3af14...d08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som deg, med magekramper og diarè etter egg og ost, jeg ble intolerant mot dette i voksen alder.



Anonymous poster hash: bef91...e2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er i 30 årene jeg også. Trur jeg får ta meg en tur til legen og sjekket det ut. Jeg har andre allergier også som jeg reagerer på samme viset. Men aldri funnet ut hva.  Kan ligge å krøke meg i 2 timer i smerter.  Men nå har jeg jo reagert de 4 siste gangene jeg har spist kokt egg og omelett. Så da spørs det om jeg må holde meg unna :( 



Anonymous poster hash: fc431...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte også plutselig å få magesmerter av egg da jeg var tidlig i 20-årene.



Anonymous poster hash: 2aacb...f73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å spise kokt egg engang til for å se om de 4 siste gangene ikke var tilfeldigheter. Men er jo lite fristende når jeg får skikkelig vondt i magen og føler meg uvel. Men må nesten prøve til igjenn å se.  Har lite lyst å reagere på egg :(



Anonymous poster hash: fc431...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt blodprøve hos fastlegen. Nyere tester er sikrere og bedre enn de var for få år siden. Imidlertid er det ikke vanlig å få mageproblemer av egg, andre reaksjoner er langt mer vanlig.

Før du spiser egg på nytt, må du skrive ned alt du spiser over en 6 ukers periode og unngå alt av egg og eggeproteiner i matvarer. Spiser du så egg og reagerer, da kan du være rimelig sikker på at det er egg. På den måten testet allergologer pasientene før i tiden.

Anonymous poster hash: a184b...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...