Gå til innhold

Hva er menneskets sanne natur


Gjest Balian de Ibelin

ff  

15 stemmer

  1. 1. fff

    • Ondskap
      0
    • Egoisme
      13
    • Godhet
      2


Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

Jeg vil si at det er egoisme som er vår sanne natur. Men både godhet og ondskap ligger også i vår natur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egoisme. Mennesker er gode/onde der hvor de tror det å være god eller ond er det beste for å oppnå deres egne målsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Jeg har ikke tro på at det finnes noe som er ondt og noe som er godt. Ondskap og godhet er bare noen merkelapper vi setter på folk vi misliker/liker. Jeg har mer tro på kaos og orden som to motpoler.

 

Ellers er jeg enig i din konklusjon. Menneskets overlevelsesinstinkt er basert på egoisme. Kjærligheten er egoistisk, da vi vil kjempe for den og vi kan fort bli sykelig sjalu. Vi er glad i barna pga den følelsen de gir oss. Du vil ofre ditt liv for barna, da du vet hvilken følelse du vil sitte igjen med hvis de dør. Alt kommer tilbake på en selv. Alt dreier seg om en selv. Det finnes ingen uegoistisk/uselvisk handling. Alt vi gjør er for å styrke vårt eget ego.

 

Noen mennesker vil benekte dette, men da benekter de også sin egen natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker er fortsatt primitive dyr. At man selv overlever lengst mulig ligger i instinktene, selv om det går på bekostning av andre. Når det er sagt, har de fleste en del godhet i seg, i form av empati og evne til å dele goder, noe vi paradoksalt nok har for at vi selv skal overleve lengst mulig.

 

Mennesker at altså egostiske, men også gode av egoistiske grunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du alvorlig talt tror det så er du en ekstremt naiv person.

Det kan du godt si, og jeg mener du er en ekstremt paranoid og negativ person

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme, derfor er sosialisme og velferdsstaten en feilslått ideologi som går på tvers av menneskets natur



Anonymous poster hash: 82903...a91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde menneskets sanne natur vært godhet, hadde vi ikke hatt samme behovet for lover, regler, straffer, domstoler, fengsler etc., da det sannsynligvis ville vært færre lovbrytere som utførte kriminelle handlinger for egen vinning uten å tenke på konsekvensene for den/dem de utfører kriminelle handlinger mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Menneskets natur er nok overlevelse og genspredning.

 

Egoisme er klart en del her. "Ondskap" kan være nyttig. Godhet er også fordelaktig, ihvertfall så lenge det er innad i "stammen", og at gruppen har et moralsystem som sørger for at de gode ikke blir utnyttet. 

 

Boken "det egoistiske genet" er interessant å lese, samt "the righteous mind".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...