Gå til innhold

slippe ut pus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir provosert her, men det er fordi det er et tema som er nært hjertet mitt. Hadde folk vært klar over hvor mange katter som blir avlivet, dør eller ikke finner hjem, så hadde de fått sjokk.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan kastrere kattene sine.

Ts, frustrasjonen min er ikke bare rettet til deg, men jeg håper du kastrerer/steriliserer kattene dine, og holder kattungen inne til den har fått utviklet stedssans - at den blir holdt "under oppsyn" betyr ikke at den er usynlig og udødelig.

Anonymous poster hash: fa0e3...00e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke være så spydig fordi jeg spør om en ting. Vi har hatt mange hannkatter igjennom livet mitt. Har alltid kastrert disse når det har vært mulig. Vi har også sterilisert kattemor. Jeg er ikke en av de som er uansvarklig  og lar det bli overflod av katter. 3 av kattungene har fått ett godt hjem på bondegårder. Dette er siste gang jeg spør om noe iforhold til katt og kattunger på dette forum.Jeg spurte også om ett råd når kattemor gikk gravid,å fikk en bøtte med kjeft over hvor uansvarlig katteeier jeg er. Dette vil jeg ha meg frabedt. Våre katter har verdens beste bosted og eiere

Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Hvis du tok svaret mitt som spydig så tror jeg du er i overkant nærtagende over temaet. Jeg var ikke spydig, jeg svarte faktisk på spørsmålet mitt og kom også med ekstra råd om hva som er best for kattene dine. Hva og hvordan andre har svart deg tidligere kan ikke jeg ta på meg ansvaret for, så veldig greit om du forholder deg til det jeg faktisk skrev.

Anonymous poster hash: ee992...1fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tok svaret mitt som spydig så tror jeg du er i overkant nærtagende over temaet. Jeg var ikke spydig, jeg svarte faktisk på spørsmålet mitt og kom også med ekstra råd om hva som er best for kattene dine. Hva og hvordan andre har svart deg tidligere kan ikke jeg ta på meg ansvaret for, så veldig greit om du forholder deg til det jeg faktisk skrev.

*ditt

Gjest Hofmann
Skrevet

Kjenner jeg blir provosert her, men det er fordi det er et tema som er nært hjertet mitt. Hadde folk vært klar over hvor mange katter som blir avlivet, dør eller ikke finner hjem, så hadde de fått sjokk.

Ts, frustrasjonen min er ikke bare rettet til deg, men jeg håper du kastrerer/steriliserer kattene dine, og holder kattungen inne til den har fått utviklet stedssans - at den blir holdt "under oppsyn" betyr ikke at den er usynlig og udødelig.

Men at folk får unger er helt greit, eller?

AnonymBruker
Skrevet

jeg har alltid kastrert mine hannkatter. Vi har nå sterilisert kattemor og skal så klart kastrere kattungen.

Men jeg spurte jo bare om det var trygt å la kattungen være ute. Trenger ikke få slengt tilbake at jeg er en uansvarlig katteeier fordi jeg etter 35 år med katter valgte å få ett kull med kattunger

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke helt se hva det har med saken å gjøre, hvis du ser på trådens tema, så står det ganske tydelig "kjæledyr", og derunder katt.

Når det er sagt, så høres det jo tydelig ut som at du er uenig med det jeg skriver, noe som da gjør deg til en av de mange som ikke ser problemet. Jaja, god helg!

• Liker 1
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Kan ikke helt se hva det har med saken å gjøre, hvis du ser på trådens tema, så står det ganske tydelig "kjæledyr", og derunder katt.

Når det er sagt, så høres det jo tydelig ut som at du er uenig med det jeg skriver, noe som da gjør deg til en av de mange som ikke ser problemet. Jaja, god helg!

Syns bare det er merkelig når folk som har barn (eller planlegger/ønsker å få barn en gang i tiden) skal heve peikefingeren mot de som lar katten få seg et kull, med tanke på alle de barna i verden som trenger både adopsjon og fosterhjem. The pot calling the kettle black, og alt det der. Men seff er det lettere å legge seg opp i andres avgjørelser, enn å ta en kikk i det berømmelige speilet.

Endret av Veslefrikk
AnonymBruker
Skrevet

Syns bare det er merkelig når folk som har barn (eller planlegger/ønsker å få barn en gang i tiden) skal heve peikefingeren mot de som lar katten få seg et kull, med tanke på alle de barna i verden som trenger både adopsjon og fosterhjem. The pot calling the kettle black, og alt det der. Men seff er det lettere å legge seg opp i andres avgjørelser, enn å ta en kikk i det berømmelige speilet.

Det blir som å sammenligne epler og pærer.

Anonymous poster hash: a4545...e14

Gjest Blubberella
Skrevet

Så du mener at ingen, jeg gjentar ingen i Norge eller verden forøvrig skal la katten få kattunger? Det vil si at kattene blir ett utryddet dyr? Jeg skjønner de som gir blaffen i katten,kattungene,dumper de i elver for å bli kvitt de. Vi har sterilisert våres nå å skal ikke ha flere katter. Skjønner ikke at ett voksent menneske kan svare så spydig når jeg som voksent menneske spør om en ting fordi jeg lurer. Du kunne svart meg på en normal måte,si hva jeg bør gjøre som er riktig.

Jeg har nå skjønt via andre her inne at jeg burde kastrere den lille vi har beholdt og slippe den ut etter noen mnd.

Kunne du ikke bare svare meg slik eller er du ute etter bråk?

Kjære deg TS...

Ingen påstår at alle skal slutte tvert å avle opp kattunger sånn at katter dør ut, verken Brimi eller noen andre. Pust rolig nå og les hva jeg skriver nå. Dette er ikke ment spydig men som litt informasjon:

I Norge i dag har vi et stort problem med at det fødes for mange kattunger, noe som gjør at kattunger ofte gis bort gratis og mer enn halvparten av dem får faktisk ikke noe hjem. Noen blir avlivet mens andre blir dumpet. Av de kattungene som får et nytt hjem havner noen hos folk som ikke er helt klar over hva som kreves for å ha en katt, noe som ofte ender med at katten ikke lenger er ønsket og blir avlivet eller dumpet. Veldig mange blir dessverre dumpet da det koster penger å avlive hos veterinær. I tillegg har vi veldig mange som ikke kastrerer katten sin, og dermed bidrar videre til å produsere kattunger til et allerede mer enn overfylt marked. Som igjen skal ha nye hjem og gjerne gis bort gratis til første som vil ha. Og sånn går den evige runddansen og frivillige organisasjoner jobber ræva av seg for å prøve å rydde opp i andres mangelfulle kattehold. Noe de til sin store sorg ikke klarer, mens stadig flere får ferieallergi og velger å sette katter og kattunger ut i skogen, i søppelkontainere, på trappa til veterinærer osv.

Nå tenker du sikkert fornærmet at dette gjelder ikke deg da du tar godt vare på kattene dine og har sørget for å gi de andre kattungene gode hjem. Beklager å skuffe deg men jo, dette gjelder deg også uansett om katten din ble drektig ved et uhell eller planlagt fra din side. Det er ikke alltid snakk om å være dårlig katteeier, men å vite for lite om katt og katters situasjon i Norge i dag. Hunkatter kan bli kjønnsmodne og drektige allerede 4 mnd gammel, og det å slippe ut en ukastrert kattunge er å være uansvarlig. Det går ikke an å pakke inn i bomull, for sånn som situasjonen er i Norge i dag så er det det.

Alle disse kattene som blir dumpet rundt i Norge kommer fra selverklærte katteelskere som ellers tar godt vare på kattene sine, de kommer ikke fra en skummel kattefabrikk som spyr ut kattunger. Det er faktisk folk som deg, normalt gode katteeiere som enten vet for lite om katter (da kan det også skje uhell) eller folk som rett og slett gir blaffen i å ta vare på kattene eller ikke tar hensyn til hvordan ting har utviklet seg de siste årene.

Når man setter kattunger til verden og gir dem bort bidrar man ikke bare direkte til overfloden av katter, men man bidrar også til å fylle opp potensielle nye hjem til katter som allerede har blitt reddet fra skjebner som dumpet/hjemløs av frivillige organisasjoner.

Så nei, løsningen er selvsagt ikke å stoppe all katteavl så katter dør ut. Løsningen er at folk kastrerer kattene sine sånn at avl blir begrenset frem til kattebestanden i Norge kommer ned på et akseptabelt nivå. Skal man først avle kattunger bør det være krav om at man vet hva man driver med og kattungene bør chippes og gjerne vaksineres før de selges til nye eiere. Har man mulighet til å kastrere dem før de leveres til nye eiere er det veldig bra. En chippet og kastrert katt har mindre sjanse for å bli dumpet og vil heller ikke bidra til overfloden av katter. En katt som koster penger er også en katt som har større sjanse for å komme til folk som har tenkt gjennom valget om å skaffe seg katt.

Målet for oss som gnåler og gjør livet surt for dere som får kull på kattene deres, er faktisk at katter skal bli verdifulle. De skal ikke være noe man får gratis og kaster fra seg når man går lei. Både hunder, gullfisker, rotter og fugler, til og med insekter koster penger å skaffe seg, så hvorfor skal da katter være gratis? Hvis vi hadde klart å komme dithen at kattebestanden er så lav at man ikke får kattunger kastet etter seg hos annenhver nabo men er mer sjelden vare som koster penger i innkjøp, da vil du oppleve at det blir slutt på maset fra oss gale kattefolk. Det hadde vært en drømmeverden for både oss og kattene :)

Som flere har påpekt (uten å være spydige) så er kattungen for liten til å slippes ut. Gå ut sammen med den og få den kastrert før du slipper den ut på egen hånd. Kattemoren bør selvfølgelig også kastreres om den ikke allerede er det. Ikke fordi jeg eller noen andre maser om det, men fordi det er uansvarlig å sette flere kattunger til verden i et land der vi ikke klarer å ta vare på de kattene vi har i fra før. Det er hjemløse katter og kattekolonier overalt og katter pines, plages og dumpes i ett sett. Vær så snill, ikke vær med på å bidra til den situasjonen! Jeg kan garantere at kattene ikke dør ut med det første.

Lykke til med kattungen, håper den vokser opp til å bli en frisk og glad katt i et trygt hjem.

• Liker 3
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Det blir som å sammenligne epler og pærer.

Anonymous poster hash: a4545...e14

Nei. Når argumentasjonen er "tenk på alle de stakkars kattene som ikke har noe hjem", så er det å sammenligne epler og epler. Skal man påberope seg et prinsipp, så får en også følge det prinsippet helt ut, og la det gjelde for en selv også, ikke bare alle andre.

Endret av Veslefrikk
AnonymBruker
Skrevet

*lang tekst tatt bort*

Tiltredes! Jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg sørger i iallefall for å bidra, om enn i bitteliten målestokk, til å holde kattebestanden nede ved å konsekvent sterilisere/ kastrere kattene som havner i mitt hjem. Og for et par år siden ble jeg veldig bevisst på dette med "overproduksjonen" av katter, så i tillegg til sterilisering/ kastrering, så ber jeg folk rundt meg som skaffer seg katt om å sterilisere/ kastrere kattene sine. 

Her på hjemstedet mitt kjører lokale veterinærklinikken halv pris (eller kampanjepriser) på dette et par ganger i året der det også inkluderes chipping. En populær tilbud. Så det er ikke bare privatpersoner som bidrar, det samme gjør veterinærene. Alle som har kjennskap til problemet med overflod med katter og som er opptatt av å redusere bestanden, bidrar med sitt. Det synes jeg er både viktig og bra.

TS: Kattungen er for liten til å gå ut, på grunn av at stedsansen ikke er utviklet samt farene som er rundt omkring. Det er mange rovdyr som voksne katter fint klarer å komme seg unna, men som kattunger ikke klarer fordi de er for små, og ikke raske nok. Vet om en som mistet kattungen sin og den ble funnet død. Hakket i hjel av fugler, sannsynligvis måker.

Anonymous poster hash: b2dbb...1b9

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Så lenge folk ikke produserer unger i hopetall fordi de er så søte og gir dem gratis bort til kjente og ukjente, så ser jeg ikke problemet nei. Det er også en fordel at folk ikke ser seg nødt til å dumpe dem i pappesker ute i skogen når de kommer i trassalderen og ikke er så søte lenger, for å skaffe seg en ny baby som er liten og søt. Eller ringer barnesykehusene eller Nav og truer med å avlive dem om de ikke overtar dem.

• Liker 4
Gjest Blubberella
Skrevet

jeg har alltid kastrert mine hannkatter. Vi har nå sterilisert kattemor og skal så klart kastrere kattungen.

Men jeg spurte jo bare om det var trygt å la kattungen være ute. Trenger ikke få slengt tilbake at jeg er en uansvarlig katteeier fordi jeg etter 35 år med katter valgte å få ett kull med kattunger

Hvem har skrevet at du er en uansvarlig katteeier?

Skrevet

Vel, det er ikke 40 000 unger som bor alene på gata i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har skrevet at du er en uansvarlig katteeier?

klart jeg føler meg som uansvarlig katteeier,når jeg spør om en enkel ting og får en bøtte med kjeft fordi jeg var så dum som ikke steriliserte vår kjære katt før vi slapp henne ut.

Skrevet

Så du mener at ingen, jeg gjentar ingen i Norge eller verden forøvrig skal la katten få kattunger? Det vil si at kattene blir ett utryddet dyr? Jeg skjønner de som gir blaffen i katten,kattungene,dumper de i elver for å bli kvitt de. Vi har sterilisert våres nå å skal ikke ha flere katter. Skjønner ikke at ett voksent menneske kan svare så spydig når jeg som voksent menneske spør om en ting fordi jeg lurer. Du kunne svart meg på en normal måte,si hva jeg bør gjøre som er riktig.Jeg har nå skjønt via andre her inne at jeg burde kastrere den lille vi har beholdt og slippe den ut etter noen mnd.Kunne du ikke bare svare meg slik eller er du ute etter bråk? Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Vet du hva, nå har jeg lest over svaret mitt flere ganger. Kanskje det er meg som er helt blåst, men jeg ser virkelig ikke noe galt i det jeg skrev. Den første innlegget mitt var en annen vinkling som folk faktisk ikke alltid ser og neste var en forklaring og en påpekning. Det var DU som sa at du ikke bidro til overfloden av katter, men det har du jo gjort. Det er du som tolker innleggene mine som bråk og sarkastisk, for meningen var ikke å skrive sarkastisk eller være ute etter bråk.

Jeg kan love deg at katter ikke blir utryddet, ikke i min levealder ihvertfall. Den dagen det begynner å bli lite av huskatter så er jeg for kontrollert oppdrett, men nå er det søren meg ikke nødvendig. Det er rundt 40 000 husløse katter i Norge og det er ikke akseptabelt!

• Liker 2
Gjest Mocchhaa
Skrevet

er det ingen her på dette forumet som har skjønt noen ting? Jeg stiller ett spørsmål fordi jeg lurer og vil ha ett svar. Er ikke ute etter spydigheter og dritt. Er dere ikke voksne mennesker. Jeg gjør da ingenting som kan skade kattungen vår. Derfor spør jeg her inne

Var det noe å ta seg nær av? lol 

For å svare på spørstmålet ditt. Nei. Ikke slipp de ut ennå. 

Skrevet

klart jeg føler meg som uansvarlig katteeier,når jeg spør om en enkel ting og får en bøtte med kjeft fordi jeg var så dum som ikke steriliserte vår kjære katt før vi slapp henne ut.Anonymous poster hash: 1479a...5c0

Ja, det var uansvarlig fram til du kastrerte. Hva så? Vi har alle vært uansvarlige en gang eller flere i livet vårt? Det viktigste er å gjøre det rette når man har fått kunnskapen. Folk er frustrerte over hvor for mange katter det er. Spesielt de som jobber med de hjemløse og vet hva som kan skje med dem. Derfor blir det veldig mye følelser rundt det og da blir det veldig lett å kjefte.

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

klart jeg føler meg som uansvarlig katteeier,når jeg spør om en enkel ting og får en bøtte med kjeft fordi jeg var så dum som ikke steriliserte vår kjære katt før vi slapp henne ut.

Hvis du tar svarene du får som en bøtte med kjeft og føler deg som en uansvarlig katteeier så må du nesten gå i deg selv. De fleste svarene her er riktignok veldig rett på sak og ærlig men hvis du er opptatt av katters ve og vel så burde du skjønne hvorfor folk blir så engasjerte.

Som Brimi sier så har vi alle vært uansvarlige og gjort feil i livet vårt. Jeg har hatt katter som verken har vært chippet eller vaksinert, jeg har samtykket til å ta i mot en kattunge som egentlig var for liten til å tas i fra moren, jeg har sluppet en kattunge ut litt for tidlig og jeg har av uvitenhet gitt katter dårlig mat fra dagligvarebutikken. Jeg har selv vært en ganske uansvarlig katteeier, men hovedsaken er at man innser feilene man gjør og lærer av dem så man ikke gjentar dem. Du valgte å få et kull på katten din til tross for 35 års erfaring med katter og det kan oppfattes som uansvarlig ja, men nå har du faktisk kastrert kattemoren og da har du gjort et ansvarlig og fornuftig valg. Du har lært. Noe mer kan man ikke kreve av deg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...