Gå til innhold

Tråkka på spiker!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går tråkka jeg på en spiker som lå på bakken. Den gikk ikke så dypt inn, men begynte å blø litt. Det gjorde ikke så vondt da. Men etterhvert begynte den å bli litt øm. Nå kan jeg nesten ikke tråkke der hvor den traff, det er ikke såå veldig vont, men begynner å blo ømmere. Lurer på om dette er farlig?

Anonymous poster hash: 31a9c...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakt. Det kan være du trenger stivkrampevaksine

Skrevet

Jeg har tråkket på spiker to ganger. Såret grodde av seg selv.

Gjest imperio
Skrevet

Som hun over sier. Du burde kanskje få en stivkrampesprøyte.

Og rens det godt! hold det lille såret ren og fri fra bakterier :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakt. Det kan være du trenger stivkrampevaksine

ok. Kan se hvordan det går til i morgen, så ringer jeg. Men trenger man den vaksinen når jeg tror jeg har fått den noen år siden?

AnonymBruker
Skrevet

Som hun over sier. Du burde kanskje få en stivkrampesprøyte.

Og rens det godt! hold det lille såret ren og fri fra bakterier :)

problemet er at jeg kunne ikke rense såret når jeg tråkka, fordi jeg var på stallen og der har vi ikke noe å rense med. Så da fortsatte jeg å gå med såret. Er det fortsatt mulig å rense den og sånt?

Gjest imperio
Skrevet

problemet er at jeg kunne ikke rense såret når jeg tråkka, fordi jeg var på stallen og der har vi ikke noe å rense med. Så da fortsatte jeg å gå med såret. Er det fortsatt mulig å rense den og sånt?

oy.. du bør høre med legen. Stall er full av skitt og bakterier. 

Det er aldri for sent å rense såret :) Kjøp deg noe hos apoteket, vet ikke hva som er best men det vet de som jobber der. 

Skrevet

Det er nok bra du har nylig tatt stivkrampevaksine. Putt foten i et grønnsåpebad og ring legevakt

Skrevet

Jeg har tråkket på spiker to ganger. Såret grodde av seg selv.

det var bra du ikke fikk stivkrampe da
AnonymBruker
Skrevet

I går tråkka jeg på en spiker som lå på bakken. Den gikk ikke så dypt inn, men begynte å blø litt. Det gjorde ikke så vondt da. Men etterhvert begynte den å bli litt øm. Nå kan jeg nesten ikke tråkke der hvor den traff, det er ikke såå veldig vont, men begynner å blo ømmere. Lurer på om dette er farlig?Anonymous poster hash: 31a9c...74b [/

i]

Vanlig prosedyre er da at du skal ha stivkrampevaksine dersom det er mer enn 10 år siden sist du fikk stivkrampevaksine. I tillegg skal du ha antibiotika. Da på legevakta i morgen formiddag.

Anonymous poster hash: 5070d...988

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det var bra du ikke fikk stivkrampe da

er det fortsatt mulig å få stivkrampe? Eller noe lignende?

AnonymBruker
Skrevet

er det fortsatt mulig å få stivkrampe? Eller noe lignende?

Ja!

(Hvorfor skulle det ikke være mulig?)

Man bør vaksinere seg dersom:

det er gått 10 år siden sist man fikk vaksine mot stivkrampe,

man har tråkket på en spiker el.l. og fått den gjennom huden

man har blit bitt av hund, katt o.l.

Anonymous poster hash: 526e9...b24

Skrevet

Ja!(Hvorfor skulle det ikke være mulig?)Man bør vaksinere seg dersom:det er gått 10 år siden sist man fikk vaksine mot stivkrampe,man har tråkket på en spiker el.l. og fått den gjennom hudenman har blit bitt av hund, katt o.l. Anonymous poster hash: 526e9...b24

. Ok:)
Skrevet

er det fortsatt mulig å få stivkrampe? Eller noe lignende?Anonymous poster hash: 31a9c...74b

ikke dersom såret er grodd fint og tiden går, men tråkker man på en spiker, som sjelden er ren, er vel sjansen før stivkrampe der
AnonymBruker
Skrevet

I går tråkka jeg på en spiker som lå på bakken. Den gikk ikke så dypt inn, men begynte å blø litt. Det gjorde ikke så vondt da. Men etterhvert begynte den å bli litt øm. Nå kan jeg nesten ikke tråkke der hvor den traff, det er ikke såå veldig vont, men begynner å blo ømmere. Lurer på om dette er farlig?

Så kom deg til legevakten. Vi har dessverre ikke evnene til å drive fjernhealing...

Anonymous poster hash: 35fa2...40b

Skrevet

Når du har vært hos legevakten, fått stivkrampesprøyte, antibiotika og fått såret grundig renset og plastret har jeg et tips for å slippe at det gjør så vondt når du tråkker på foten.

Ta litt papir, gas eller bomull og legg i en ring, med et hull som er større enn det ømme området rundt såret. Den bør ikke være for tykk, men ha en ganske stor kant som blir tynnere mot ytterkanten. Teip denne fast under foten, så slipper du å tråkke rett på såret. Du må selvfølgelig unngå å tråkke så mye på foten selv med dette, men det gjør det mindre vondt de gangene du må bruke foten.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha fått noen nasty bakterier i såret om spikeren hadde hestebæsj o.l på seg. Om det er rødt, hovent og smertefullt, dra til legen. Da trenger du antibiotika.

Anonymous poster hash: 9fe87...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...