Gå til innhold

Jeg mener min datter velger feil studie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde rost henne for å gjøre et godt valg. Datteren din har mange muligheter som lektor, hun må ikke bli i skolen om hun ikke trives der.

Da jeg leste tittelen trodde jeg datteren din skulle velge et dyrt, kreativt studium på en privatskole som utdanner studentene til arbeidsløshet, men din datter har da gjort et fornuftig valg, og fet bør du som mor sette pris på, eller er ikke det å jobbe I skolen "bra nok" for deg?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ryddet for spekulasjoner og hets

Kosemose, mod

Skrevet

Eller at jeg har en fantastisk kontakt med barna mine, at de stoler på meg og mine meninger og faktisk VIL prate med meg om det. De VIL ha mine råd så derfor spør de-. Selvfølgelig som jeg skrev er det de som bestemmer, og det vet de også- Når jeg leser dette så blir jeg enda mer glad for at de synes de at det er veldig godt å "kaste ball" med mamma...

Mange barn, ikke minst dine, er åpenbart usikre og uselvstendige. Har du tenkt over hva årsaken kan være - er det kun deres personlighet, eller er det en feil ved oppdragelsen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: daa72...2ec

Hadde ikke "gjort" noen ting med min voksne datters studievalg. 

Anonymous poster hash: 7207b...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg mor, din datter er 20 år og må få lov å bestemme dette selv. 

Anonymous poster hash: 0cc09...6ef
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Min datter på snart 20 år ombestemmer seg om hva hun skal studere hele tiden. Hun jar studert jus i bare ett halvt år, og vil nå bytte studie til lektor. Jeg mener at det er mange flere valgmuligheter som jurist, men hun er fast bestemt på at hun ikke ville trives med det. Før hun skulle studere jus var hun bestemt på psykologi, men der kommer hun ikke inn i Norge. Jeg tror nå at hun bare bytter til lektor fordi hun ikke går jus, selv om hun sier at dette ikke er sant. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: daa72...2ec

Jeg hadde selvsagt latt jenta bestemme dette helt selv.

Skrevet

Jeg ville oppfordret henne til å fortsette til hun har tatt eksamen i de emnene hun har nå. (Oppfordret, uten å presse.)

Jus er et vanskelig studie, og det er langt. Liker du faget er det morsomt, hvis ikke blir det veldig tunge og lange år. Vet du hvordan hun ligger an karaktermessig? Det er kjedelig å slite seg ut for å få middelmådige karakterer, særlig på et studium som er så karakterfiksert som jus er. Det kan også være vanskelig å få jobb etterpå, og du bør helst ha gode karakterer.

La henne velge det hun selv ønsker. Jeg tror arbeidsmarkedet for lektorer er bedre enn for jurister, og hun vil ha mange muligheter i valg av jobb som lektor. Og det er viktig at hun trives både med studiet og i arbeidslivet senere.

• Liker 1
Skrevet

Mange barn, ikke minst dine, er åpenbart usikre og uselvstendige. Har du tenkt over hva årsaken kan være - er det kun deres personlighet, eller er det en feil ved oppdragelsen?

Hvorfor mener du at de er usikre og uselvstendige  fordi at de ønsker å høres andre meninger før de tar en slik viktig beslutning som faktisk utdannelse er?

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor mener du at de er usikre og uselvstendige  fordi at de ønsker å høres andre meninger før de tar en slik viktig beslutning som faktisk utdannelse er?

jeg syntes det hørtes veldig fornuftig ut å snakke med foreldre om dette. Det betyr absolutt ikke at man er uselvstendig, men at man ønsker å ta en så velinformert beslutning som mulig. Jeg vil heller si at det er mer unormalt å IKKE være usikker når man velger studie. Det er jo et kjempe viktig valg.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg leste tittelen så jeg for meg at hun skulle begynne på noe sært av typen hardangersøm på våtdrakt, eller betale en formue for å bli hudpleier eller noe. Gjett om jeg ble skuffa når det var snakk om å bytte fra jus til lektor.:(

Jeg hadde forstått at du som mor var bekymret om din datter holdt på å utdanne seg til arbeidsløshet, og betalte en formue for å gjøre det, men lektor er jo kanskje en av de tryggeste utdanningene man kan velge. Så hva er problemet?

• Liker 6
Skrevet

Alle jeg kjenner hvor foreldre har hatt sterke meninger om hva sønn/datter burde studere, har endt opp på HELT feil hylle. 

En venninne som alltid har hatet matte som studerer (og stryker) til ingeniør - mor drømmer om at de skal jobbe sammen i oljen, mens datteren drømmer tilbake til å bruke kommunikasjonsferdighetene sine  som hun gjorde på sommerjobb i helsen. Kamerater som ville gå elektro på videregående, foreldre sa "gå heller allmennfag og senere elektroingeniør" - stryk og dårlig motivasjon. Utallige slike eksempler.

Foreldre vil alltid det beste for barna, men noen ganger i så stor grad at de ikke klarer å se ungdommens ønsker, kvaliteter og begrensninger. Det er et viktig tema til diskusjon og samtale, men de sterke meningene må komme fra ungdommen og ikke foreldrene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det kan vel du bare driiiiiite i.... så lenge du ikke sier «i told u so» når/om hun skulle angre senere

Anonymous poster hash: b41e8...0d5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom hun inn på jus men ikke psykologi..? vil tro det er vanskeligere. 

Jurister har mye vanskeligere for å komme i jobb for tiden nå, og lektor har bedre muligheter for en sikker og stabil jobb nå, høres ut som hun gjør et klokt  valg

Anonymous poster hash: 00327...af4

Da tror jeg du må oppdatere deg litt på poenggrenser. :)

Anonymous poster hash: a3dd2...d46

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, liker du ikke jus, så liker du det ikke! Jeg begynte også på det studet, og etter et halvt år var jeg bombesikker på at dette ikke var noe for meg. Men den gangen jeg studerte hadde jeg nytte av å fullføre første året (kunne bruke det i cand.mag- graden, eller det som nå er bachelor). Vet ikke om det er mulig lengre? Om det er det, kan det jo være lurt å holde ut et halvt år til.

Så du får bare legge vekk drømmen om en hotshot advokatdatter, lektor er absolutt en solid og bra utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...