AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Min datter på snart 20 år ombestemmer seg om hva hun skal studere hele tiden. Hun jar studert jus i bare ett halvt år, og vil nå bytte studie til lektor. Jeg mener at det er mange flere valgmuligheter som jurist, men hun er fast bestemt på at hun ikke ville trives med det. Før hun skulle studere jus var hun bestemt på psykologi, men der kommer hun ikke inn i Norge. Jeg tror nå at hun bare bytter til lektor fordi hun ikke går jus, selv om hun sier at dette ikke er sant. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: daa72...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #2 Skrevet 17. juli 2015 Latt henne bestemme selv. Det er hennes liv og hun som skal leve med valget. Anonymous poster hash: 06d76...3a0 47
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #3 Skrevet 17. juli 2015 Hva mener du her? Bytter til lektor fordi hun ikke går jus? Men hun går jo jus, skriver du jo? Du er forresten urimelig. Aner du hvor vanskelig det er å bestemme seg for utdanning? Du burde være glad for at datteren din utdanner seg.. Anonymous poster hash: 51d47...12f 17
Puny Skrevet 17. juli 2015 #4 Skrevet 17. juli 2015 Informasjon er veldig viktig. Har hun/dere satt dere ned og virkelig sett på hva man kan jobbe som innen ulike yrker? Kjenner dere noen som har de ulike utdannelsene som dere kan snakke med om deres arbeidshverdag? Snakke med en karriereveileder? Det er jo uansett hennes valg, men du kan jo hjelpe henne med informasjon. 3
Poserose Skrevet 17. juli 2015 #5 Skrevet 17. juli 2015 Jus er et vanvittig krevende studie og jeg vil tro det er direkte fælt om motivasjonen ikke er der. Det er veldig vanlig å ombestemme seg etter å ha prøvd en ting. Hvis hun vil studere til å bli lektor bør hun gjøre det. 7
Kittykat Skrevet 17. juli 2015 #6 Skrevet 17. juli 2015 Din datter er myndig og bestemmer over seg selv. Det er hun som må ta konsekvensene av valgene hun tar. Å velge rette studie er dessuten veldig vanskelig. Det er som å leite etter nålen i høystakken. Det er hun som må bestemme seg for noe hun vet hun vil trives med. Trives man ikke, så er løpet kjørt bare der. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #7 Skrevet 17. juli 2015 Få deg en hobby. Anonymous poster hash: 4f577...19f 6
MinnisMus Skrevet 17. juli 2015 #8 Skrevet 17. juli 2015 Si at du saksøker henne hvis hun ikke fortsetter med jus. 10
xinnia Skrevet 17. juli 2015 #9 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Lytt og snakk med datteren din, Jeg og barna har pratet masse sammen om dette. De har fortalt meg sine interesser og tanker, og jeg har fortalt de hvordan jeg oppfatter de og hva de kan passe til, sammen har vi klart finne å lande de på hver sin "hylle" enn så lenge. Det viktigste er synes jeg at de tar en utdanning, mye kan de jo bruke som grunnmur senere i livet, men det er viktig at de fullfører det de har begynt på. Men til 7 og sist så er det de som bestemmer Endret 17. juli 2015 av xinnia 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #10 Skrevet 17. juli 2015 Min datter på snart 20 år ombestemmer seg om hva hun skal studere hele tiden. Hun jar studert jus i bare ett halvt år, og vil nå bytte studie til lektor. Jeg mener at det er mange flere valgmuligheter som jurist, men hun er fast bestemt på at hun ikke ville trives med det. Før hun skulle studere jus var hun bestemt på psykologi, men der kommer hun ikke inn i Norge. Jeg tror nå at hun bare bytter til lektor fordi hun ikke går jus, selv om hun sier at dette ikke er sant. Hva hadde dere gjort?Anonymous poster hash: daa72...2ec hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Anonymous poster hash: fd19b...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #11 Skrevet 17. juli 2015 Min datter på snart 20 år ombestemmer seg om hva hun skal studere hele tiden. Hun jar studert jus i bare ett halvt år, og vil nå bytte studie til lektor. Jeg mener at det er mange flere valgmuligheter som jurist, men hun er fast bestemt på at hun ikke ville trives med det. Før hun skulle studere jus var hun bestemt på psykologi, men der kommer hun ikke inn i Norge. Jeg tror nå at hun bare bytter til lektor fordi hun ikke går jus, selv om hun sier at dette ikke er sant. Hva hadde dere gjort?Anonymous poster hash: daa72...2ec Gjort? Herregud hun må bestemme selv. Anonymous poster hash: af8f6...562 1
ymotana Skrevet 17. juli 2015 #12 Skrevet 17. juli 2015 Hun er bare 19, snart 20 år. Det er ikke stress for henne. La henne finne ut av ting selv. Og det er ikke mange lenger som går rett på høyere utdanning etter vgs! 2
Vox_populi Skrevet 17. juli 2015 #13 Skrevet 17. juli 2015 Lytt og snakk med datteren din, Jeg og barna har pratet masse sammen om dette. Jeg hadde blitt forbanna om mine foreldre skulle legge seg opp i hva jeg ville studere. Du har nok snille og tålmodige barn, siden de finner seg i slikt. Mine foreldre ante knapt når det var meningen jeg skulle være ferdig, og jeg er takknemlig for at de lot meg være i fred. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #14 Skrevet 17. juli 2015 Juss passer ikke for alle, og lektor er ingen "dårligere" utdanning emm. Det viktigste er at hun får en jobb og at hun kan trives i den jobben. Anonymous poster hash: 62d41...2ac 2
Puny Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 Jeg hadde blitt forbanna om mine foreldre skulle legge seg opp i hva jeg ville studere. Du har nok snille og tålmodige barn, siden de finner seg i slikt. Mine foreldre ante knapt når det var meningen jeg skulle være ferdig, og jeg er takknemlig for at de lot meg være i fred. Og jeg tror aldri jeg kunne studert noe hvis mamma og pappa hadde mislikt det sterkt. Nå ville de nok ikke ha uttrykt seg på den måten, men likevel. Folk er forskjellige. TS og alle andre vet jo veldig godt at man ikke kan 'bestemme/sjefe' over voksne barn, men jeg er veldig takknemlig for at mine foreldre hjalp meg å sanke informasjon. Det var ikke bare bare å være 20 år og skulle ta ett så viktig valg. Jeg satt veldig pris på rådene deres, valget var selvsagt fullt og helt mitt. Samtidig som velmente råd og veiledning fra mine nærmeste, ble mottatt med takk. 2
strawberry Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 Vet om flere som har valgt studie etter foreldrenes ønske, tatt opp studielån og funnet ut at det ikke er noe for dem. La henne heller velge selv, det er hun som skal leve livet sitt, ikke du. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 takk. på grunn av slike mødre som deg så står jeg igjen uten å gå på skole igjen. Anonymous poster hash: fc90e...e52
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #18 Skrevet 17. juli 2015 Hvordan kom hun inn på jus men ikke psykologi..? vil tro det er vanskeligere. Jurister har mye vanskeligere for å komme i jobb for tiden nå, og lektor har bedre muligheter for en sikker og stabil jobb nå, høres ut som hun gjør et klokt valg Anonymous poster hash: 00327...af4 1
sweg Skrevet 17. juli 2015 #19 Skrevet 17. juli 2015 Jeg trodde jus og psykologi hadde like høyt snitt jeg, men tydeligvis har psykologi høyere nå? o.O Ellers foreslår jeg at du som mor ikke blander deg inn. Jeg er like gammel som datteren din, og presset vi føler er ikke lett. Vær en mor som støtter valgene hun tar, uansett om det er lektor, jus eller realfag. Det gjør ting myye enklere, og jeg skulle ønske at min mor var mer støttende.
xinnia Skrevet 18. juli 2015 #20 Skrevet 18. juli 2015 Jeg hadde blitt forbanna om mine foreldre skulle legge seg opp i hva jeg ville studere. Du har nok snille og tålmodige barn, siden de finner seg i slikt. Mine foreldre ante knapt når det var meningen jeg skulle være ferdig, og jeg er takknemlig for at de lot meg være i fred. Eller at jeg har en fantastisk kontakt med barna mine, at de stoler på meg og mine meninger og faktisk VIL prate med meg om det. De VIL ha mine råd så derfor spør de-. Selvfølgelig som jeg skrev er det de som bestemmer, og det vet de også- Når jeg leser dette så blir jeg enda mer glad for at de synes de at det er veldig godt å "kaste ball" med mamma... ;-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå