Gjest Walden Skrevet 19. juli 2015 #21 Skrevet 19. juli 2015 Du får ikke svaret på det spørsmålet før du sammenligner mennesker som har hatt like oppvekstvilkår, lik utdanning og like livsbetingelser, og bare skiller seg fra hverandre på hudfargen. Regner med at fattige er tatt med i gjennomsnittsberegningen av hvites IQ?
Mann 42 Skrevet 19. juli 2015 #22 Skrevet 19. juli 2015 Regner med at fattige er tatt med i gjennomsnittsberegningen av hvites IQ? Det er mange ting du er fullstendig blank på når det gjelder IQ. Blant annet dette med gjennomsnittsverdien. Det er sånn: IQ er et standardisert mål, og gjennomsnittet er per definisjon 100 for den befolkningen og aldersgruppen målet er normalisert for. Man bruker ikke IQ-tester for å finne ut hvor høy IQ en person har. Man bruker dem for å finne ut helt andre ting om vedkommendes psyke. De fleste testene gir mye informasjon om personlighetsfungeringen, sterke og svake sider, og bestemte profiler kan antyde om vedkommende f.eks har ADHD eller autisme. Så sant IQ-en ikke er så lav at den antyder psykisk utviklingshemming, så er selve tallet ganske likegyldig. 1
Gjest Walden Skrevet 20. juli 2015 #23 Skrevet 20. juli 2015 Det er mange ting du er fullstendig blank på når det gjelder IQ. Blant annet dette med gjennomsnittsverdien. Det er sånn: IQ er et standardisert mål, og gjennomsnittet er per definisjon 100 for den befolkningen og aldersgruppen målet er normalisert for. Man bruker ikke IQ-tester for å finne ut hvor høy IQ en person har. Man bruker dem for å finne ut helt andre ting om vedkommendes psyke. De fleste testene gir mye informasjon om personlighetsfungeringen, sterke og svake sider, og bestemte profiler kan antyde om vedkommende f.eks har ADHD eller autisme. Så sant IQ-en ikke er så lav at den antyder psykisk utviklingshemming, så er selve tallet ganske likegyldig. Helt sikkert. Jeg har bare mellom 110-120, så jeg er ikke den glupeste i Verden selv Uten at jeg begynner å føle meg stigmatisert av den grunn og vil ha vekk debatten om IQ.
Mann 42 Skrevet 21. juli 2015 #24 Skrevet 21. juli 2015 Helt sikkert. Jeg har bare mellom 110-120, så jeg er ikke den glupeste i Verden selv Uten at jeg begynner å føle meg stigmatisert av den grunn og vil ha vekk debatten om IQ. Nei, du er nok ikke det. Det fremgår ganske tydelig av denne debatten. Og det setter også poenget med at IQ i seg selv ikke betyr stort, i et ganske skarpt relieff. Det er fullt mulig å være både kunnskapsløs, fordomsfull og feilinformert, og fortsatt skåre over gjennomsnittet på en IQ-test. Var det en av disse nettestene du tok, eller ble du vurdert av en psykolog?
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #25 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Nei, du er nok ikke det. Det fremgår ganske tydelig av denne debatten. Og det setter også poenget med at IQ i seg selv ikke betyr stort, i et ganske skarpt relieff. Det er fullt mulig å være både kunnskapsløs, fordomsfull og feilinformert, og fortsatt skåre over gjennomsnittet på en IQ-test. Var det en av disse nettestene du tok, eller ble du vurdert av en psykolog? Har faktisk tatt en test i forbindelse med at en kompis tok profesjon i psykologi. Mener jeg scoret 118 på den. Har scoret mellom 116 og 125 på div nettester, mensatester osv. IQ betyr ganske mye, og det er konsensus om at det er visse ting man ikke kan gjøre med for lav IQ. Jeg kunne antakelig ikke tatt en PHD. En gjennomsnittlig somalier kunne antakelig ikke tatt en master. Og selvfølgelig kan man være verdens største rasist selv om man har 170 i IQ. IQ gir hverken sosial intelligens, politisk korrekthet eller empati. Antakelig er det vel de som har mellom 90-130 som har det best med seg selv og er mest "balanserte" som mennesker. En bushmann trenger ikke så høy IQ, trenger ikke så komplisert språk osv. Men når den bushmannen kommer til den vestlige verden hvor ting fungerer helt annerledes, så kan det by på problemer. Jeg har lest endel om språk i Afrika, og hvor mangelfulle de er. Det finnes f.eks ingen graderinger av mange ting. De mangler (ofte) også evne til å forstå at andre har andre behov enn seg selv. Les litt om det da vel..istedenfor å blånekte. Jeg tviler på at du noensinne har lest noe om raseforskjeller fordi det ikke er stuereint. Det er masse interessante observasjoner, selv om de sikkert kan kritiseres, noe som nesten all forskning kan. Endret 21. juli 2015 av Walden
Mann 42 Skrevet 21. juli 2015 #26 Skrevet 21. juli 2015 Har faktisk tatt en test i forbindelse med at en kompis tok profesjon i psykologi. Mener jeg scoret 118 på den. Har scoret mellom 116 og 125 på div nettester, mensatester osv. IQ betyr ganske mye, og det er konsensus om at det er visse ting man ikke kan gjøre med for lav IQ. Jeg kunne antakelig ikke tatt en PHD. En gjennomsnittlig somalier kunne antakelig ikke tatt en master. Og selvfølgelig kan man være verdens største rasist selv om man har 170 i IQ. IQ gir hverken sosial intelligens, politisk korrekthet eller empati. Antakelig er det vel de som har mellom 90-130 som har det best med seg selv og er mest "balanserte" som mennesker. En bushmann trenger ikke så høy IQ, trenger ikke så komplisert språk osv. Men når den bushmannen kommer til den vestlige verden hvor ting fungerer helt annerledes, så kan det by på problemer. Jeg har lest endel om språk i Afrika, og hvor mangelfulle de er. Det finnes f.eks ingen graderinger av mange ting. De mangler (ofte) også evne til å forstå at andre har andre behov enn seg selv. Les litt om det da vel..istedenfor å blånekte. Jeg tviler på at du noensinne har lest noe om raseforskjeller fordi det ikke er stuereint. Det er masse interessante observasjoner, selv om de sikkert kan kritiseres, noe som nesten all forskning kan. Jeg aner mer enn et lite snev av kultursentrisme hos deg. I tillegg til den åpenbare rasetenkingen, selvsagt. Den er også veldig fremtredende. Så, et språk er mangelfullt dersom det skiller seg fra f.eks engelsk på flere vesentlige punkter? Jeg heller mer til oppfatningen om at et språk er mangelfullt dersom det ikke fyller behovene til den som bruker det. Noe som igjen kan knyttes til livsbetingelsene brukeren lever under. Inuitene har et språk som er utrolig rikt på referanser til topografi. Dvs steder og ting i relasjon til hverandre. Det henger sammen med at kulturen deres har oppstått i et miljø som har vært ekstremt fattig på ressurser, og evne til orientering og navigasjon har vært viktig for deres overlevelse. Dette reflekteres i språket deres.
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #29 Skrevet 21. juli 2015 Jeg aner mer enn et lite snev av kultursentrisme hos deg. I tillegg til den åpenbare rasetenkingen, selvsagt. Den er også veldig fremtredende. Så, et språk er mangelfullt dersom det skiller seg fra f.eks engelsk på flere vesentlige punkter? Jeg heller mer til oppfatningen om at et språk er mangelfullt dersom det ikke fyller behovene til den som bruker det. Noe som igjen kan knyttes til livsbetingelsene brukeren lever under. Inuitene har et språk som er utrolig rikt på referanser til topografi. Dvs steder og ting i relasjon til hverandre. Det henger sammen med at kulturen deres har oppstått i et miljø som har vært ekstremt fattig på ressurser, og evne til orientering og navigasjon har vært viktig for deres overlevelse. Dette reflekteres i språket deres. Hehe. Allright av deg å kalle meg kultursentrist med rasetekning i hvert fall, istedenfor nazijævel Ja, et språk blir jo faktisk mangelfullt når det ikke utvikler seg eller menneskene med det språket ikke evner forstå språket i kulturene de kommer til. Nå er vel inuitters IQ antatt å være 80-85. Men mener du at dersom vi fikk Mad Max i morgen, så vil sønnen min score lavere på en IQ test om 30 år bare fordi hele hans liv ville dreid seg om å skaffe bensin til bilen sin? Det tror ikke jeg. Jeg har lest guns germs and steel og de fleste andre bøkene til Diamond, men jeg kjøper ikke helt hans teorier om at vi bare hadde flaks. Jeg tror ikke det var tilfeldig HVEM det var som forlot Afrika in the first place, og hvem som ble igjen. Så jeg sier basically at jeg tror hvite (og asiatere da) er smartere enn svarte. Er det rasisitsk? Jeg synes ikke det. For det første annerkjenner jo ikke du begrepet rase, derfor kan jeg ikke være rasistisk, og to - jeg har ikke sagt at vår rase er noe MER verdt bare fordi vi er glupere.
Mann 42 Skrevet 21. juli 2015 #30 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Hehe. Allright av deg å kalle meg kultursentrist med rasetekning i hvert fall, istedenfor nazijævel Ja, et språk blir jo faktisk mangelfullt når det ikke utvikler seg eller menneskene med det språket ikke evner forstå språket i kulturene de kommer til. Nå er vel inuitters IQ antatt å være 80-85. Men mener du at dersom vi fikk Mad Max i morgen, så vil sønnen min score lavere på en IQ test om 30 år bare fordi hele hans liv ville dreid seg om å skaffe bensin til bilen sin? Det tror ikke jeg. Jeg har lest guns germs and steel og de fleste andre bøkene til Diamond, men jeg kjøper ikke helt hans teorier om at vi bare hadde flaks. Jeg tror ikke det var tilfeldig HVEM det var som forlot Afrika in the first place, og hvem som ble igjen. Så jeg sier basically at jeg tror hvite (og asiatere da) er smartere enn svarte. Er det rasisitsk? Jeg synes ikke det. For det første annerkjenner jo ikke du begrepet rase, derfor kan jeg ikke være rasistisk, og to - jeg har ikke sagt at vår rase er noe MER verdt bare fordi vi er glupere. Du må gjerne fortsette å insistere på at det gir mening å sammenligne forskjellige folkgrupper med forskjellig kultur, livsbetingelser og oppvektsvilkår og bruke skårer på IQ-tester som et argument for at det er rasemessige forskjeller i potensialet for å utvikle tenkeevnen. Det er generelt ansett for å være en forfeilet tilnærming, og din helt Rushton er ansett for å være en mann som baserer sin forskning på sviktende forutsetninger og har levert forskning befengt med metodologiske feil. Det at jeg ikke anerkjenner begrepet rase som spesielt betydningsfullt, betyr ikke at du ikke kan være rasist, siden du jo helt tydelig både mener at raser finnes og det sågar finnes noen raser som er bedre enn andre. Og den beste er tydeligvis den du selv tilhører. For et sammentreff, hvem skulle trodd at akkurat du tilhørte en overlegen rase. Hvilken flaks. Endret 21. juli 2015 av Mann 42
Macro Skrevet 21. juli 2015 #31 Skrevet 21. juli 2015 ..når forskjellige raser ikke finnes? Tror du blander rase og art
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #32 Skrevet 21. juli 2015 Du må gjerne fortsette å insistere på at det gir mening å sammenligne forskjellige folkgrupper med forskjellig kultur, livsbetingelser og oppvektsvilkår og bruke skårer på IQ-tester som et argument for at det er rasemessige forskjeller i potensialet for å utvikle tenkeevnen. Det er generelt ansett for å være en forfeilet tilnærming, og din helt Rushton er ansett for å være en mann som baserer sin forskning på sviktende forutsetninger og har levert forskning befengt med metodologiske feil. Det at jeg ikke anerkjenner begrepet rase som spesielt betydningsfullt, betyr ikke at du ikke kan være rasist, siden du jo helt tydelig både mener at raser finnes og det sågar finnes noen raser som er bedre enn andre. Og den beste er tydeligvis den du selv tilhører. For et sammentreff, hvem skulle trodd at akkurat du tilhørte en overlegen rase. Hvilken flaks. Nei, den beste er jo asiatere Så jeg tilhører IKKE den overlegne (intelligensmessige) rase. Og jeg er ikke en gang overlegen innen min egen rase. Så noen rasist er jeg i hvert fall ikke per definisjon. Har heller aldri sagt at man er noe mer verdt som menneske fordi man er vestlig enn om man er caveman. Personlig er jeg svært glad i og veldig nyskjerrig på alle mulige primitive kulturer. Min favorittfilm er lucky people center international.
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #33 Skrevet 21. juli 2015 Tror du blander rase og art Eh..nei? En hund og en katt er forskjellige arter En dobbermann og en daks er forskjellige raser.
Macro Skrevet 21. juli 2015 #34 Skrevet 21. juli 2015 Eh..nei? En hund og en katt er forskjellige arter En dobbermann og en daks er forskjellige raser. Korrekt
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #35 Skrevet 21. juli 2015 Korrekt Så et menneske og en hund er forskjellige arter en svart person og en hvit person er forskjellige raser
Macro Skrevet 21. juli 2015 #36 Skrevet 21. juli 2015 Så et menneske og en hund er forskjellige arter en svart person og en hvit person er forskjellige raser Enkelt forklart, ja men da har du jo endret mening siden HI, og jeg er derfor enig med deg
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #37 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Enkelt forklart, ja men da har du jo endret mening siden HI, og jeg er derfor enig med deg Har jeg? Åja.nei, altså, JEG mener at raser finnes Politisk korrekte mener imidlertid at det ikke finnes. Endret 21. juli 2015 av Walden
Macro Skrevet 21. juli 2015 #38 Skrevet 21. juli 2015 Har jeg? Åja.nei, altså, JEG mener at raser finnes Politisk korrekte mener imidlertid at det ikke finnes. haha, jeg må være tidenes tosk :D beklager!
Gjest Walden Skrevet 21. juli 2015 #39 Skrevet 21. juli 2015 haha, jeg må være tidenes tosk :D beklager! Det skal vel litt mer til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå