Tjorven Skrevet 8. september 2004 #1 Skrevet 8. september 2004 Jeg spør enkelt og greit, hvor har jeg navnet Roligheten fra? Mener bestemt at jeg har det etter en bok, TV-program eller liknende... Innbiller meg at det kan være en Astrid Lindgren-bok, men er ikke sikker. Noen som kan hjelpe meg?
Gjest 1111 Skrevet 8. september 2004 #2 Skrevet 8. september 2004 Jeg har det og fra et eller annet sted.. :klø: men kan ikke komme på fra hvor. så irriterende!
Gjest Poirot Skrevet 8. september 2004 #3 Skrevet 8. september 2004 Anne Cath Vestly et eller annet tror jeg? Stønn, nå lurer jeg også, husker ordet.
Gjest Esther Skrevet 8. september 2004 #4 Skrevet 8. september 2004 Der er ihvertfall en campinplass i Kristiansand som heter Roligheten.
LilleBille Skrevet 8. september 2004 #5 Skrevet 8. september 2004 Opplagt Anne Cath. Vestly Forbinder det umiddelbart med Lillebror (og Knærten)
Ingeborg Skrevet 8. september 2004 #6 Skrevet 8. september 2004 Å, nå lurer jeg også... Er ikke det en hund i en Anne Cath Vestly-bok? Den hunden som Guro passer?
Grooo Skrevet 8. september 2004 #7 Skrevet 8. september 2004 Hm... Ringer ingen bjeller hos meg... Men jeg har aldri lest om Guro, så kanskje det er der.
Ingeborg Skrevet 8. september 2004 #8 Skrevet 8. september 2004 Litt usikker på om det er Guro, men har fått for meg at det er en hund. Men det er ganske riktig også en campingplass ved Kristiansand...
*Lene* Skrevet 9. september 2004 #9 Skrevet 9. september 2004 Der er ihvertfall en campinplass i Kristiansand som heter Roligheten. Jepp... Roligheden
Tjorven Skrevet 9. september 2004 Forfatter #10 Skrevet 9. september 2004 Jepp... Roligheden Men jeg vet at det ikke er det jeg forbinder med det. Noen flere som kan hjelpe meg?
Ingeborg Skrevet 10. september 2004 #12 Skrevet 10. september 2004 Har foreslått litt lenger opp her at det er en hund, muligens den som Guro passer - men det kan godt være feil.
Gjest Poirot Skrevet 10. september 2004 #13 Skrevet 10. september 2004 Du blander ikke med Hemmeligheten? Var ikke det en baby som ble født i Guro eller Lillebror-bøkene?
Grooo Skrevet 10. september 2004 #14 Skrevet 10. september 2004 Har sendt en mail til "Spør biblioteket" på Deichman jeg nå, så får vi et svar i løpet av mandagen
Gjest Virvar Skrevet 10. september 2004 #15 Skrevet 10. september 2004 Det ringer liksom en bjelle hos meg også, men jeg aner ikke hva det er. :-? Roligheten.... Vi bare MÅ få et svar på dette !
Ingeborg Skrevet 10. september 2004 #16 Skrevet 10. september 2004 Roligheten.... Vi bare MÅ få et svar på dette ! Jeg blir sprø snart!
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #17 Skrevet 11. september 2004 Det var ikke et pleiehjem/sykehjem/gamlehjem da?
sirka Skrevet 11. september 2004 #18 Skrevet 11. september 2004 Der er ihvertfall en campinplass i Kristiansand som heter Roligheten. Også et sted i Arendal, men jeg innbilder meg at det er et sted i en barnebok som heter det...
CecilieB Skrevet 11. september 2004 #19 Skrevet 11. september 2004 Roligheten høres veldig kjent ut for meg også, men jeg leste aldri bøkene om Guro når jeg var barn (ikke siden heller ) Kan det være noe med Ole Alexander?
Grooo Skrevet 13. september 2004 #20 Skrevet 13. september 2004 Her er svaret jeg fikk fra Bibliotekvakten... Ble ikke mere klok av dette jeg ----------------------------------------------- Hei, her er det flere muligheter, litt usikker på akkurat hvor dere kan ha navnet Roligheten fra. Hunden som Guro passer heter Personligheten, mens babyen Lillebror finner på kirketrappa kalles Forundringspakken. Flere steder i Norge heter Roligheten eller Roligheden, bl.a. Roligheden skole i Arendal kommune, en campingplass i Kristiansand, og et område i Porsgrunn hvor det sto et gammelt landsted fra slutten av 1700-tallet. Se ev.: http://www.roligheden.no/ (Kristiansand) http://www.porsgrunn.folkebibl.no/cgi-bin/...ords=roligheden (Porsgrunn) "Roligheden" er også navnet på det huset i København der H.C. Andersen bodde den siste tiden før han døde. http://www.woco.dk/composite-3308.htm Ebba Haslund har skrevet en novelle som heter "Roligheden" og står i antologien "Den sommeren": Den sommeren : [nye noveller] / redaktør Arngeir Berg. - Oslo : Bedriftøkonomens forlag, 1991. - 141 s. ISBN 8270376957 (ib.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå