AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Nå har jeg mast og mast på samboeren om han kan være med å handle til bursdags selskapet hans datter skal ha.. Det skal være stort overnattingsparty så jentene må ha middag, kvelds og frokost i tillegg til brus, kaker og godterier. Men han sier at jeg bare kan gjør det.. For det første, så er det mye og bære, og for det andre så koster det MYE penger.. Jeg har ikke lyst til å betale dette.. og jeg vet at om jeg legger ut, så ser jeg aldri pengene igjen om jeg ikke maser og maser som jeg gjør nå.. Hva bør jeg gjøre? Jeg vurderer bare å drite i hele handlingen å la han ta steken.. Anonymous poster hash: 1eb8c...5ef 2
Gjest Skrevet 17. juli 2015 #2 Skrevet 17. juli 2015 Nå har jeg mast og mast på samboeren om han kan være med å handle til bursdags selskapet hans datter skal ha.. Det skal være stort overnattingsparty så jentene må ha middag, kvelds og frokost i tillegg til brus, kaker og godterier.Men han sier at jeg bare kan gjør det.. For det første, så er det mye og bære, og for det andre så koster det MYE penger..Jeg har ikke lyst til å betale dette.. og jeg vet at om jeg legger ut, så ser jeg aldri pengene igjen om jeg ikke maser og maser som jeg gjør nå.. Hva bør jeg gjøre?Jeg vurderer bare å drite i hele handlingen å la han ta steken.. Anonymous poster hash: 1eb8c...5ef Ja gjør det! Eller skriv en detaljert handlelapp og send han avgårde i butikken. Alternativt så kan du be om å få kortet hans siden du skal handle inn for ham. 11
Gjest Miss.Silver Skrevet 17. juli 2015 #3 Skrevet 17. juli 2015 Hvis det er en mann du vil dele resten av dit liv med, betyr pengene virkelig så mye? Greit at du ikke skal måtte trenge å planlegge dette, så du må gjerne skyve det over på din mann, men fordi du er redd for se pengene dine igjen !? Seriøst? Det er familie!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #4 Skrevet 17. juli 2015 Bra tips over, be om kortet. Hans datter som skal ha bursdag. Jeg synes du er grei som gidder å handle inn jeg! Det burde han sette pris på.Anonymous poster hash: 2dafa...df6 14
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #5 Skrevet 17. juli 2015 Bra tips over, be om kortet. Hans datter som skal ha bursdag. Jeg synes du er grei som gidder å handle inn jeg! Det burde han sette pris på.Anonymous poster hash: 2dafa...df6 jeg også syns det.. Men jeg føler at jeg må mase på han om alt.. invitasjoner, mat, handling alt.. Anonymous poster hash: bf949...104
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #6 Skrevet 17. juli 2015 Hvis det er en mann du vil dele resten av dit liv med, betyr pengene virkelig så mye? Greit at du ikke skal måtte trenge å planlegge dette, så du må gjerne skyve det over på din mann, men fordi du er redd for se pengene dine igjen !? Seriøst? Det er familie! Ja.. jeg har da ikke lyst til å betale for ett bursdagsselskap som han og jentas mor bør spleise på! Skal jeg sitte med dårlig råd resten av ferien pga. dette? Anonymous poster hash: bf949...104 22
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #7 Skrevet 17. juli 2015 jeg også syns det.. Men jeg føler at jeg må mase på han om alt.. invitasjoner, mat, handling alt.. Anonymous poster hash: bf949...104 Du må nok regne med å mase litt. Han er jo en mann...Anonymous poster hash: 4a8e9...396 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #8 Skrevet 17. juli 2015 Hvem har bestemt at det skal være overnattingsparty? Skjønner godt at du blir frustrert. Anonymous poster hash: a1452...f28 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #9 Skrevet 17. juli 2015 Hvorfor må du mase sånn? Får nesten inntrykk av at det er du som har bestemt hvordan festen skal være og, at han bare sier ja etter mye mas. La ham ordne det selv! Om han vil ha din hjelp så ber han om det. Maset ditt setter han neppe pris på. Anonymous poster hash: db88b...d2c 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #10 Skrevet 17. juli 2015 Hvorfor må du mase sånn? Får nesten inntrykk av at det er du som har bestemt hvordan festen skal være og, at han bare sier ja etter mye mas. La ham ordne det selv! Om han vil ha din hjelp så ber han om det. Maset ditt setter han neppe pris på. Anonymous poster hash: db88b...d2c det er jentas ønsker, og far har gitt henne lov.. det skjer jo ingenting.. og han er på jobb itl i ettermiddag.. omtrent da har han bestemt at jentene skal komme.. Så, joo.. uten å gi etter for maset mitt, så sliter har.. ingenting er ordnet, og jeg vurderer å bare gi faen i selskapet deres.. Anonymous poster hash: bf949...104 8
Gjest Miss.Silver Skrevet 17. juli 2015 #11 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Ja.. jeg har da ikke lyst til å betale for ett bursdagsselskap som han og jentas mor bør spleise på! Skal jeg sitte med dårlig råd resten av ferien pga. dette?Anonymous poster hash: bf949...104 Nei, men da burde du melde deg ut av det. Om han tror du har lyst til å fikse alt sammen (kanskje han tror du syns det er gøy), at du ikke har problemer med å betale siden det er familie osv. La han styre alt selv, enn at du skal be om kortet for så å kjøpe for flere tusen mer enn hva han hadde tenkt, med mindre dere avtaler hva dere skal kjøpe, men da er det jo like greit at han bare gjør det selv uansett. Det at du skal sitte igjen med dårlig råd i ferien er ikke rettferdig, selvsagt. Men er ikke unormalt for par å legge ut for hverandre/betale for ting den andre trenger. Vi var på ferie, min mann ville ha nye ting og en gave til moren hans, jeg betalte og kjøpte alt til de begge. Og når jeg ville ha noe til meg selv og til moren min så kjøpte han. Trodde det var sånn hos de fleste. Endret 17. juli 2015 av Miss.Silver
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #12 Skrevet 17. juli 2015 det er jentas ønsker, og far har gitt henne lov.. det skjer jo ingenting.. og han er på jobb itl i ettermiddag.. omtrent da har han bestemt at jentene skal komme.. Så, joo.. uten å gi etter for maset mitt, så sliter har.. ingenting er ordnet, og jeg vurderer å bare gi faen i selskapet deres.. Anonymous poster hash: bf949...104 det er jentas ønsker, og far har gitt henne lov.. det skjer jo ingenting.. og han er på jobb itl i ettermiddag.. omtrent da har han bestemt at jentene skal komme.. Så, joo.. uten å gi etter for maset mitt, så sliter har.. ingenting er ordnet, og jeg vurderer å bare gi faen i selskapet deres.. Anonymous poster hash: bf949...104 Da har du lært at masing ikke er noen spesielt effektiv strategi om du vil få ting gjort. Sent men godt, antar jeg. Så har han lært at dersom han vil ha noe gjort, så må han faktisk gjøre det. Anonymous poster hash: db88b...d2c 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #13 Skrevet 17. juli 2015 Da har du lært at masing ikke er noen spesielt effektiv strategi om du vil få ting gjort. Sent men godt, antar jeg. Så har han lært at dersom han vil ha noe gjort, så må han faktisk gjøre det. Anonymous poster hash: db88b...d2c jepp.. satser på at jeg slipper å mase neste gang. Anonymous poster hash: bf949...104
spektralkatt Skrevet 17. juli 2015 #14 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Lurer på om han er like tafatt på jobb, eller om det er viljen han har vondt i. Leit å høre at han bryr seg så lite om barna sine at han lover overnsttingdbursdag og ikke gidder å ordne det. Bursdag betyr mye for barn, viktigste dagen i året. Det er innmari dårlig gjort å sette deg i en klemme, enten ordne alt, eller at bursdagen til jenta blir ødelagt. Endret 17. juli 2015 av spektralkatt 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 det er jentas ønsker, og far har gitt henne lov.. det skjer jo ingenting.. og han er på jobb itl i ettermiddag.. omtrent da har han bestemt at jentene skal komme.. Så, joo.. uten å gi etter for maset mitt, så sliter har.. ingenting er ordnet, og jeg vurderer å bare gi faen i selskapet deres.. Anonymous poster hash: bf949...104 Du er altfor snill med han. Han har gitt henne lov, han har bestemt når de skal komme... men gidder ikke ta ansvar for at det faktisk blir noe selskap og lar deg ta deg av styret? Høres ut som du bare burde ligge lavt i terrenget slik at han lærer seg å bli litt ansvarlig Anonymous poster hash: 1a0d2...e3f 10
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 Du er altfor snill med han. Han har gitt henne lov, han har bestemt når de skal komme... men gidder ikke ta ansvar for at det faktisk blir noe selskap og lar deg ta deg av styret? Høres ut som du bare burde ligge lavt i terrenget slik at han lærer seg å bli litt ansvarlig Anonymous poster hash: 1a0d2...e3f ja.. jeg satte ned foten når han foreslo at vi tok det søndags kveld, noe han egentlig foretrakk... Så første feriedagen min hadde gått i opprydning.. da han har en uke igjen på jobb. Anonymous poster hash: bf949...104
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 Hvis det er en mann du vil dele resten av dit liv med, betyr pengene virkelig så mye? Greit at du ikke skal måtte trenge å planlegge dette, så du må gjerne skyve det over på din mann, men fordi du er redd for se pengene dine igjen !? Seriøst? Det er familie! Det kommer jo kanskje litt ann på hvor lenge de har bodd sammen også. Jeg har bodd sammen med mann og stebarn i 16 år (de bor her fast) og tenker ikke så mye over hvilken konto pengene går ut i fra og hvem som gjør hva. Men er det et relativt ferskt forhold og rammene ikke er helt klare ennå, og inntektene kanskje er veldig forskjellige pga studier eller annet, så er det kanskje mer naturlig å tenke litt over sånt.Anonymous poster hash: 4a8e9...396 6
kisskissbangbang Skrevet 17. juli 2015 #18 Skrevet 17. juli 2015 Men at du ikke gjør det i dag,går jo ut over jenta,ikke faren hennes. Jeg hadde gjort handlet, men gitt klar beskjed om at jeg skulle ha pengene tilbake, og at dette er noe dere skal sette dere ned og prate skikkelig om,så det ikke gjentar seg. 3
Nemigirl Skrevet 17. juli 2015 #19 Skrevet 17. juli 2015 Spør samboer om han har kontroll på festen nå og videre hvorvidt han ønsker at du skal være tilstede for å hjelpe til med det praktiske, eller om han foretrekker at du drar til en venn/venninne og overnatter så han og bursdagsbarnet med gjester får være i fred. De er vel neppe såååååå mange på overnatting...? Hvis han ønsker å ha deg der ville jeg bedt han fortelle helt konkret hva han ønsker du skal hjelpe til med. Legg vekt på ordene "hjelpe til" - la for all del han ta regien og la ting gå nedenom og hjem hvis det er veien han styrer det hele. Dette er ikke ditt ansvar, og tar du ansvaret nå legger du lista også for ettertiden. Du virker frustrert nok allerede og det vil aldri i verden bli bedre av at du tar på deg ansvaret. Ikke sikkert det blir bedre uansett, men da får du heller vurdere ut fra det på et senere tidspunkt. Husk for all del at lar du han ta ansvaret må det selvfølgelig også gjennomføres på hans premisser. Ber han om praktisk hjelp til å bake kake så be han handle inn til det. Da må han tenke gjennom hva slags kake han ønsker og hva som må til. Kjøper han en Toro langpannekake i pose, ja, da baker du det - hva enn du evner å bake av kaker generelt. Mangler det glasur, ja, da mangler det glasur. Enkelt og greit. Ønsker han hjelp til å skrive handleliste så spør konkret hva han tenker at de skal spise/drikke både i ettermiddag/kveld og i morgen. La alt være opp til han - be han evt høre med datteren dersom han er i tvil om noe. Blir det til at han kjøper kake så la han gjøre det - uansett hvor bortkastet du evt måtte synes det er å bruke penger på det. Men la det ikke være noen tvil om at dette er hans datters selskap og det er selvfølgelig han (og evt. barnemoren) som står for kostnadene - ikke du. Ønsker deg all verdens lykke til 11
Gjest Miss.Silver Skrevet 17. juli 2015 #20 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Det kommer jo kanskje litt ann på hvor lenge de har bodd sammen også. Jeg har bodd sammen med mann og stebarn i 16 år (de bor her fast) og tenker ikke så mye over hvilken konto pengene går ut i fra og hvem som gjør hva. Men er det et relativt ferskt forhold og rammene ikke er helt klare ennå, og inntektene kanskje er veldig forskjellige pga studier eller annet, så er det kanskje mer naturlig å tenke litt over sånt.Anonymous poster hash: 4a8e9...396 For noen er det sikkert sånn. Men når jeg går inn i et forhold går jeg skikkelig for det og bryr meg ikke om penger som er brukt, er penger jeg aldri får se igjen. Jeg bryr meg og at vi skal ha det bra, og skal forholde gå skeis, ja, da har man hatt det fint der og da. Money well spent Endret 17. juli 2015 av Miss.Silver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå