AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Har hatt det sånn i en uke nå. Det kommer svært lite (eller ikke noe i det hele tatt) utflod ut av skjeden. Trusen er ofte tørr. Men det føles ganske fuktig inni. Føler meg tissetrengt men det er bare midt på dagen(?). Når jeg først tisser kommer det mye tiss ut også så det virker som om kroppen må kvitte seg med væsken rett etter jeg har drukket. Jeg er ikke gravid eller har kjønnssykdommer (har testet meg for alle sykdommene hos legen). Jeg startet med p-piller for en måned siden. Vet ikke om de kan ha noe med dette å gjøre.. Er veldig bekymret... Legen min har ferie. Vet ikke helt hvor jeg skal gå. Legevakten tviler jeg på har tid/ressurser til dette (forståelig). Noen tips? Noen som har hatt dette før? Anonymous poster hash: 040ab...f12
Sølvrosen Skrevet 17. juli 2015 #2 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Du startet med p-piller for en måned siden, og det fører tydeligvis til at skjeden din er blitt fuktigere. Du har dessuten også begynt å drikke mer om morgenen, eller begynt å drikke mer kaffe eller te. Høres dette ut som en plausibel forklaring? Du trenger ikke å kontakte lege om dette, så lenge du ikke har smerter eller svie ved vannlating eller samleie. Endret 17. juli 2015 av Sølvrosen
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #3 Skrevet 17. juli 2015 Du startet med p-piller for en måned siden, og det fører tydeligvis til at sjeden din er blitt fuktigere. Du har dessuten også begynt å drikke mer om morgenen, eller begynt å drikke mer kaffe eller te. Høres dette ut som en plausibel forklaring? Du trenger ikke å kontakte lege om dette, så lenge du ikke har smerter eller svie ved vannlating eller samleie. Takk for svar! Joda, dette kan være en grunn... Drikker en del kaffe på jobb. Kjenner en lett stikkende smerte i underlivet (litt ømt nestn), men gjør ikke vondt når jeg tisser. Ei heller når jeg stikker en finger inn i skjeden. Klør litt og føles fuktig bare. Men som sagt ingen utflod... Virker som den ikke vil forlate skjeden. Anonymous poster hash: 05eca...091
Sølvrosen Skrevet 17. juli 2015 #4 Skrevet 17. juli 2015 Takk for svar! Joda, dette kan være en grunn... Drikker en del kaffe på jobb. Kjenner en lett stikkende smerte i underlivet (litt ømt nestn), men gjør ikke vondt når jeg tisser. Ei heller når jeg stikker en finger inn i skjeden. Klør litt og føles fuktig bare. Men som sagt ingen utflod... Virker som den ikke vil forlate skjeden. Anonymous poster hash: 05eca...091 Skjeden er laget av slimhinner, akkurat som innsiden av munnen din. Innsiden av munnen din er dekket av spytt som inneholder enzymer og andre stoffer som blant annet beskytter deg mot bakterier og sopp. På samme måte er også innsiden av skjeden dekket av en lett slimete væske som beskytter mot fremmede bakterier og sopp. Denne væsken sørger også for å rense skjeden for død hud, rusk og annet som skal ut, og når væsken kommer ut av skjeden kalles den utflod. Den har vanligvis en svak, men ikke frastøtende lukt, og er blank, hvit eller svakt farget. Når miljøet i sjeden forstyrres, f. eks ved overdreven vasking, bakteriell vaginose eller soppinnfeksjon vil produksjonen av væsken økes for å gjennopprette det normale miljøet. Utfloden vil ofte ved slike tilfeller få en sterkere lukt eller endret farge og konsistens, pga den unormale bakteriefloraen. Væsken brukes også for å smøre skjeden ved samleie, og produksjonen vil derfor øke ved kåthet. Dette er styrt av hormoner, og derfor kan produksjonen også påvirkes ved tilførsel av kunstige hormoner som p-piller. Mange opplever da en tørrere skjede, men noen heldige opplever det motsatte. Du er med andre ord helt normal. Det var dagens anatomileksjon
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #5 Skrevet 17. juli 2015 Aha! Tusen takk! Men hvordan forklarer dette den litt ømme, kløende følelsen? vet du noe om det? Anonymous poster hash: 05eca...091
Sølvrosen Skrevet 17. juli 2015 #6 Skrevet 17. juli 2015 Aha! Tusen takk! Men hvordan forklarer dette den litt ømme, kløende følelsen? vet du noe om det? Anonymous poster hash: 05eca...091 Det kan være mye det. Begynnende soppinnfeksjon, sårhet pga sex, for grovt dopapir, huden er irritert fordi den har vært ekstra fuktig fordi du har mer fuktighet i skjeden/svetter mer i varmen/tisser oftere, du bruker ikke bommullstruser, du vasker ikke trusene varmt nok, vaskemaskinen slurver med å skylle ut såpa, du har beggynt med eller byttet intimvask/produsenten har endret oppskriften/du reagerer på noe nå som du har begynt med p-piller. For å nevne noen mulige grunner. Så lenge det ikke plager deg og du ikke har andre symptomer trenger du ikke ringe legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå