Gå til innhold

Gastric sleeve?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PCOS, er generelt aktiv (går 30 minutters tur hver dag i tillegg til at jeg er tømrer), er 23 år gammel og har en BMI på 41,2 (172 cm).

Har vurdert slankeopperasjon, men har ikke økonomi til dette. Kjøpte nettopp ny leilighet, slik at hvis jeg skulle spare opp, ville jeg ha måttet spart opp i minst 1,5 år før jeg hadde hatt råd.

Bør jeg bare spare opp? Spiser i tillegg veldig sunt, problemet ligger i at jeg har problemer med å gå ned i vekt, jeg klarer bare å holde vekta der den er nå.

Tips?

Anonymous poster hash: 9fdaa...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes å ha hørt at mennesker som strever med sykelig overvekt og har PCOS er prioritert i køen for vektoperasjon, men 100% sikker er jeg ikke :) Uansett, med en BMI på mer enn 40, kvalifiserer du for å få vektoperasjonen dekket, men du må nok forberede deg på å skulle igjennom både kostholdsveiledning og treningsopplegg før vektoperasjon innvilges av det offentlige. Om du velger å ta det privat i Norge koster det ca. 100.000 kr.

Jeg har selv tatt GS for 2 år siden og er svært fornøyd, selv om jeg nå er 1,5 kg unna fra å bli undervektig :( Jeg vil anbefale deg å ta GS da denne har færre komplikasjoner og er et mindre inngrep, f.eks. røres ikke tarmene og du har et normalt opptak av næring, selv om GBP ofte anbefales for de som har BMI mer enn 40, selvsagt etter individuelle vurderinger og ønsker fra deg.

Lykke til med valget ditt! :klem:

Skrevet

Jeg hadde BMI på 40,7 når jeg tok GS i mai. Er foreløpig veldig fornøyd og har hatt veldig lite ubehag etter operasjonen.  :)

Det tok nokså nøyaktig 1 år fra jeg søkte til jeg lå under kniven på SUS. Men vet det er andre plasser i landet det går fortere mens det i nord kan ta over 2 år. Kan være lurt å sjekke fritt sykehusvalg. 

Jeg mener ventetiden faktisk er en positiv ting for den gir deg mulighet til å begynne å "omstille" hjernen. Det er et stort og drastisk inngrep som fører til at du må tenke på mat på en helt ny måte. Fordi det nå er plass til så lite er det desto viktigere at det du da spiser inneholder den næringen kroppen trenger så man slipper problemer med mangelsykdommer.  (man må også ta vitamin/mineral tilskudd hver dag resten av livet)

Man bør også sette seg skikkelig inn i de komplikasjonene som kan oppstå, for selv om en sleeve operasjon er forbundet med adskillig mindre komplikasjoner enn GBP, så kan man være uheldig også her.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta kontakt med fastlegen, be om henvisning til en overvektspoliklinikk i ditt område. ( eller fritt sykehusvalg) 

Du er i kategorien som vil bli prioritert og kunne få en opr. 

Lykke til. 

Anonymous poster hash: 76538...f49
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hvilken bmi/vekt må man ha for å få støtte?

Min vekt ligger bom stille nå, og har gjort det i 9 mnd til tross for sunt kosthold og 5-10 km gåturer hver dag

Skrevet

Hvilken bmi/vekt må man ha for å få støtte?

Du må ha en BMI på 40 eller mer. Om du f.eks. har høyt blodtrykk, diabetes 2 m.m. vil du bli rioritert.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Du må ha en BMI på 40 eller mer. Om du f.eks. har høyt blodtrykk, diabetes 2 m.m. vil du bli rioritert.

Okey :)

Da er ikke jeg en person som blir vurdert, som jeg trodde :)

Veier "bare" 94 kilo med en bmi på 31

Skrevet

(man må også ta vitamin/mineral tilskudd hver dag resten av livet)

Jeg tok min GS for 2 år siden og har ikke svelget en tablett eller kapsel med vitamin eller mineraler, og blodprøvene ser perfekte ut. Som du sier, man må være bevisst på hvordan man prioriterer av matfatet.

Skrevet

Jeg tok min GS for 2 år siden og har ikke svelget en tablett eller kapsel med vitamin eller mineraler, og blodprøvene ser perfekte ut. Som du sier, man må være bevisst på hvordan man prioriterer av matfatet.

Men da er du unntaket som bekrefter regelen, for realiteten for de aller aller fleste er at de må ta tilskudd i tillegg til å være flinke med maten. Grunnen er at man nå spiser så lite at selv om man er flink så er mengden for liten til at kroppen klarer å ta opp nok av det den trenger. Men alle er forskjellige og hva man mangler og ikke vil varierer fra person til person, og det er derfor greit at man blir målt jevnlig etterpå.

Jeg er med i en gruppe på facebook for slankeopererte og der kommer det med jevne mellomrom historier om folk som plutselig opplever endring i nivåene uten å egentlig ha endret kostholdet. Leste også tidligere i sommer om ei som lå 9 døgn i koma med multi organsvikt og hull på magesekken. Årsaken var for lite B12, kalsium, kalium, d vitamin mm så å tenke at disse tingene er en bagatell må vi aldri gjøre. Heldigvis er det en enkel ting å forebygge men greit å være innstilt på at det må gjøres :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde BMI på 40,7 når jeg tok GS i mai. Er foreløpig veldig fornøyd og har hatt veldig lite ubehag etter operasjonen.  :)

Det tok nokså nøyaktig 1 år fra jeg søkte til jeg lå under kniven på SUS. Men vet det er andre plasser i landet det går fortere mens det i nord kan ta over 2 år. Kan være lurt å sjekke fritt sykehusvalg. 

Jeg mener ventetiden faktisk er en positiv ting for den gir deg mulighet til å begynne å "omstille" hjernen. Det er et stort og drastisk inngrep som fører til at du må tenke på mat på en helt ny måte. Fordi det nå er plass til så lite er det desto viktigere at det du da spiser inneholder den næringen kroppen trenger så man slipper problemer med mangelsykdommer.  (man må også ta vitamin/mineral tilskudd hver dag resten av livet)

Man bør også sette seg skikkelig inn i de komplikasjonene som kan oppstå, for selv om en sleeve operasjon er forbundet med adskillig mindre komplikasjoner enn GBP, så kan man være uheldig også her.

Hvilke plager har du hatt?

Jeg tok GS for 5 uker siden på mandag og jeg sliter med at jeg får høy puls uansett hva jeg spiser. 1 dl tomatsuppe og så får jeg kjempepuls, eller for eksempel et halvt knekkebrød. Uansett hva. Blir også veldig dårlig av mye av det jeg forsøker å spise og må rape og gulpe etterpå. Utrolig irriterende og jeg er livredd for at det ikke skal forsvinne.

Har tatt gastroskopi for de ville sjekke om spiserøret hadde grodd feil (de opererte på det også), men både spiserøret og magesekken har grodd fint. 

Anonymous poster hash: f371e...e4c

Skrevet

Hvilke plager har du hatt?

Jeg tok GS for 5 uker siden på mandag og jeg sliter med at jeg får høy puls uansett hva jeg spiser. 1 dl tomatsuppe og så får jeg kjempepuls, eller for eksempel et halvt knekkebrød. Uansett hva. Blir også veldig dårlig av mye av det jeg forsøker å spise og må rape og gulpe etterpå. Utrolig irriterende og jeg er livredd for at det ikke skal forsvinne.

Anonymous poster hash: f371e...e4c

Jeg har vært utrolig heldig og hatt minimalt med problemer så langt. Var litt vanskelig når jeg gikk fra moset over på vanlig mat. Spesielt middag slo meg helt ut, ble like sliten av å spise det som en heftig treningsrunde utrolig nok. Ofte måtte jeg rett og slett sove etterpå. Fant ut at jeg spiste for fort, og har ikke hatt problemer etter det. Men enkelte ting kan gjøre meg kvalm, og ernæringsfysiologen sa at det var vanlig og at jeg skulle vente et par uker før jeg prøvde den tingen igjen.

Men pga liten plass velger jeg vekk feks, poteter/ris til middag sånn at jeg får plass til nok proteiner. Har også droppet knekkebrød til andre måltider og spiser isteden ruller med ost/skinke eller pålegg/eggerøre. (Jeg hadde proteinmangel i forkant av operasjonen så jeg må jobbe ekstra hardt for å få opp nivåene igjen nå.)

Kroppen lærer seg å håndtere mat på en ny måte og det tar tid å tilpasse seg, både fysisk og ikke minst psykisk. Men etterhvert vil det ikke kreve all energien vi har å fordøye en liten matbit og da er jeg sikker på at vi ser tilbake på denne tiden og tenker at det var verdt det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...