Gå til innhold

Dritnervøs for oppkjøring! (rotete innlegg...)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men en liten utblåsning. Skal ha oppkjøring om type to uker og jeg gruer meg noe helt hinsides. Jeg har generelt kontroll på ting, men akkurat prøver stikker dypt -jeg takler dårlig å ikke gjøre det bra...Jeg har hatt et tungt år til nå og jeg tror at å fullføre vil gi meg en god mestringsfølelse, men samtidig så vil det å stryke knuse meg tror jeg. Jeg har sånt sett mye på spill på denne oppkjøringa.Har ikke sagt til noen (ikke en gang foreldrene mine) hvor langt jeg er kommet, er så redd for å stryke og at alle vil tro at jeg er en dust. Kjørelærer sier at jeg kjører bra, men jeg føler meg ikke klar selv -tenk om jeg ikke er det? At jeg gjør dumme feil? Hva om jeg ikke får til sikkerhetsspørsmålene?  Men det er jo også dumt, sant? Det er jo bare å ta den om igjen og om det var andre så hadde jeg ikke tenkt mindre om den personen for det, men fordi det er meg så MÅ jeg gjøre det bra.

Har du noen tips? Noen ting jeg kan pirke på nå ukene før? Kjørelærer er på ferie så får ikke tatt noen ekstra timer, men om ikke annet så kan jeg lese.

Anonymous poster hash: a1267...b0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare tenk at det er ikke noe alternativ å stryke. Du skal fikse det! Stryker du så er det jo "bare" å ta den opp igjen senere. Jeg ville terpet sikkerhetsspørsmål. Fått noen til å kjøre med meg og vise meg forskjellig. Kjør der du er usikker og tror du kommer til å kjøre på oppkjøringen. Og det går bra med noen feil på oppkjøringa. Jeg gjorde flere småfeil og det stod litt 50/50 om jeg fikk lappen eller ikke følte jeg. Men jeg fikk lappen! :) Pass på farten din til kryss og sånt, der har mange av mine venner strøket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm.. Nå vet jo ikke vi så mye om kjøreferdighetene dine, men vi får anta at kjørelæreren din har rett når han sier at du kjører bra.

Beste tipset jeg kan gi deg er, husk at du skal ikke kjøre en førerprøve for å vise hvor god du er. Du skal kjøre en førerprøve for å vise at du er trygg nok å ha i trafikken, at du bruker bilen på en tilfredsstillende måte, har god nok kontroll på regler og annen trafikk, og at det er nogenlunde greit for andre sjåfører å forholde seg til deg.

Tror mange som kjører opp legger unødvendig mye press på seg selv ved å tenke at "nå mååå jeg vise hva jeg kan/hvor god jeg er!", men den typen press fører jo gjerne bare til mer stress og mer usikkerhet, noe som hverken er positivt i forhold til bilkjøring generelt, eller en førerprøve spesielt. :)

Anonymous poster hash: a907c...cbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var like nervøs som deg, og bombesikker på at jeg ikke skulle klare det selv om jeg hadde veldig god selvtillit helt inntil jeg satt meg inn i bilen. Sikkerhetsspørsmålet gikk veldig fint, og jeg var heldig som hadde en snill sensor som var glad i å prate og faktisk hjalp meg når jeg ikke helt fikk til "bakoverparkering". Jeg holdt på å grine når vi satt i bilen på slutten, men jeg ble suuuperlettet når han tok meg i hånda og sa jeg klarte det. Det går fint!

Anonymous poster hash: 58770...b00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste tipset jeg kan gi deg er, husk at du skal ikke kjøre en førerprøve for å vise hvor god du er. Du skal kjøre en førerprøve for å vise at du er trygg nok å ha i trafikken, at du bruker bilen på en tilfredsstillende måte, har god nok kontroll på regler og annen trafikk, og at det er nogenlunde greit for andre sjåfører å forholde seg til deg.

Anonymous poster hash: a907c...cbb

Jepp. Du behøver ikke kjøre perfekt for å få lappen, førerprøven er egentlig bare en test på om du innehar de grunnleggende ferdighetene som gjør at du kan fortsette å øve på bilkjøring på egen hånd. Den bratteste læringskurven du har som sjåfør er de første milene etter at du sitter alene i bilen for første gang, og dette vet sensor også. 

Anonymous poster hash: 70e2d...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...