Gå til innhold

Mor nekter å gi pass til far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe man kan gjøre når mor brått får for seg at hun er den eneste som kan reise utenlands med barna?

Jeg vet at man kan melde ifra til politiet og få alt ordnet i løpet av 2 uker, men det passer litt dårlig iom at far skal reise på mandag. Finnes det andre løsninger?

 

 

Mor straffer far fordi jeg er i bildet nå ca 1 år etter de gikk fra hverandre, og pga nav kalkulerte seg frem til at far betalte for mye bidrag (hun trodde nav ville gi henne mer penger enn om de fortsatte avtalen privat)..

Jeg skal ikke være med, ikke møtt barna eller møtt henne. :) 

 

 



Anonymous poster hash: ffef3...948
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan få nødpass mener jeg. Jeg nektet faren til mine barn passet da de var små. Årsaken var at bestemor (mor til faren) skulle reise alene til en storby med 4 barn (en av den med diagnose). Barna var i alderen 6-9 år, det var mye krangel mellom barna.... Faren ordner pass uten samtykke fra meg og de reiste.

Anonymous poster hash: 0d2d5...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan få nødpass mener jeg. Jeg nektet faren til mine barn passet da de var små. Årsaken var at bestemor (mor til faren) skulle reise alene til en storby med 4 barn (en av den med diagnose). Barna var i alderen 6-9 år, det var mye krangel mellom barna.... Faren ordner pass uten samtykke fra meg og de reiste.

Anonymous poster hash: 0d2d5...4f5

Da må far ha forfalsket noen underskrifter, for pass (inkludert nødpass) skal ikke gis uten at begge foreldre er tilstede, eller man evt har fullmakt fra den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra regjeringen.no:

 

Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Den av foreldrene som møter opp sammen med barnet, må kunne legitimere seg. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass, og den som møter opp må ha med skriftlig samtykke og legitimasjon (eventuelt kopi av legitimasjon) fra den som ikke møter.

 

Pass kan likevel utstedes til barn med bare den ene av foreldrenes samtykke i tilfeller der vedkommende i henhold til barneloven har anledning til å ta med barnet ut av landet uten den andres samtykke. 

 

 

Mer info og tips i denne artikkelen.

Endret av Synne-Marie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...