Gå til innhold

100% bhg eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 5 år som skal gå sitt siste år i bhg. Han går 80% nå. Vi venter en liten en om noen mnd og vi snakker om han skal gå opp til 100%.

Men jeg har lyst til og ha han hjemme fremdeles en dag i uka da vi kan finne på noe koselig i sammen osv. Jeg tenker ikke at det vil bli slitsomt med to hjemme. Men etter som jeg ikke kan jobbe fullt så ser jeg ingen vits i og ha han 100% heller.

Er ofte i åpen bhg og er sammen med ei som har en sønn som også har fylt 5 år innimellom også. Han skal også gå 80% det siste året før skole.

Hva ville dere gjort ?

Ikke at det jeg spør om her er det avgjørende. Men vi er ikke helt enig. Han kommer selvfølgelig til og være i bhg de dagene det er 5 års klubb osv.

Anonymous poster hash: 4caae...85e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har mulighet og har lyst ville jeg beholdt 80%. Det er godt med en rolig dag hjemme og jeg synes mange barn tilbringer altfor mye tid i barnehage. Mine to eldste gikk i barnepark (bare åpen 10-15, storebror gikk der helt fram til skolestart) så de var mye hjemme også og det var ikke noe problem å ha flere hjemme samtidig på dagtid, tvert i mot bare koselig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt 100 % plass i tilfelle babyen har kolikk eller lakenskrekk. Om babyen er grei så hadde jeg hatt eldste hjemme hver onsdag. Slik gjorde jeg det selv da jeg fikk baby nr 2. Det er 24 mnd mellom mine og det gikk veldig fint.

Anonymous poster hash: d3b1d...1b6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser på det å ha han hjemme en dag i uka som noe veldig positivt :) håper jeg får muligheten til å ha mine barn I 80% når jeg blir mor selv.

Endret av miaw
  • Liker 3
Skrevet

Hvis de har et eget opplegg for femåringene så ville jeg sendt barnet i barnehagen 100%. Hvis ikke ville jeg beholdt 80% :)

Mange barnehager har jo et eget opplegg for barna som går siste året, og da kan det jo være kjekt for han å være med på det alle de andre er med på. De kommer jo kanskje til å havne på samme skole, og da kan det jo være greit å ha litt nettverk fra før. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for 100% første halve året, og så vurdert om jeg ville gå ned til 80% igjen om alt går fint med babyen. Du kan uansett ta h*n fri når det trengs selv om du har full plass. Om økonomien tillater den løsningen selvfølgelig.

Anonymous poster hash: d8ed8...2b5

Skrevet

Har du mulighet til å ha han hjemme en dag i uken ville jeg absolutt gjort det. Bare pass på at han får med seg aktivitetene som skal være forbredende på skolestart, og får vært sammen med de han skal gå i klasse med. Det kommer til å ha mye å si når de begynner på skolen.

Men man må også huske på at han da nå er vandt med firedagers uke, og på skolen blir det plutselig femdagers uke, pluss lekser hjemme.
Så kanskje om det er mulig, gå opp i 90 % eller 100% de to-tre siste månede av barnehagen? Bare for å gjøre overgangen litt lettere for han.

Men det vet du jo best selv, hvordan han vil takle det :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis de har et eget opplegg for femåringene så ville jeg sendt barnet i barnehagen 100%. Hvis ikke ville jeg beholdt 80% :)

Mange barnehager har jo et eget opplegg for barna som går siste året, og da kan det jo være kjekt for han å være med på det alle de andre er med på. De kommer jo kanskje til å havne på samme skole, og da kan det jo være greit å ha litt nettverk fra før. :)

Jeg jobber i barnehage, og det er kun opplegg for femåringene en dag i uka, altså femårsklubb. Har aldri hørt om barnehager som har opplegg for femåringene flere dager i uka. Uansett så tenker jeg at selv om de snart skal begynne på skole, så er de fortsatt barn, og den ene fridagen hjemme er så deilig med et lite pust i bakken.. Så får det bare være da, at de ikke får med seg alt opplegget som barnehagen arrangerer, men heller tilrettelegge det så barnet får være med på turdag og femårsklubb (som ts skrev at sønnen også skal)  Å være i barnehage er gøy og sosialt, men også slitsomt, med et høyt tempo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt 100 % plass i tilfelle babyen har kolikk eller lakenskrekk. Om babyen er grei så hadde jeg hatt eldste hjemme hver onsdag. Slik gjorde jeg det selv da jeg fikk baby nr 2. Det er 24 mnd mellom mine og det gikk veldig fint.

Anonymous poster hash: d3b1d...1b6

Jeg ville gått for 100% første halve året, og så vurdert om jeg ville gå ned til 80% igjen om alt går fint med babyen. Du kan uansett ta h*n fri når det trengs selv om du har full plass. Om økonomien tillater den løsningen selvfølgelig.

Når man velger å få barn nummer to så kan det da vel ikke bety at man ikke klarer å ta vare på det eldste barnet samtidig med babyen en eneste dag i uka? Kjære vene! 

Jeg hadde gått ned til 60% jeg. 

Anonymous poster hash: 66f52...138

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man velger å få barn nummer to så kan det da vel ikke bety at man ikke klarer å ta vare på det eldste barnet samtidig med babyen en eneste dag i uka? Kjære vene!

Jeg hadde gått ned til 60% jeg.

Anonymous poster hash: 66f52...138

Nei, men muligheten for at babyen har kolikk e.l. er tilstedet, det handler ikke om å ikke være i stand til å ta vare på barna, men at barn og voksne skal ha en god hverdag. Gode rutiner og oppladde foreldre er viktig, og JEG ville tatt 100% for "sikkerhets" skyld og heller gått ned igjen om 100% ikke var nødvendig. Men det er meg :)

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig å vite om den nye babyen blir "enkel" eller krevende. Det er umulig å vite om det blir mye sjalusi fra den eldste. Det er vanskelig å forutse hvor sliten du er etter fødselen/hvor mye søvn det blir etc. Noen babyer sover fint alene, andre må bæres. Sånn som det er nå har du og den eldste en hel dag sammen hver uke, en dag dere kan finne på ting sammen og eldstemann får ekstra mye "mamma-tid". Når babyen kommer blir det helt annerledes, eldste får ikke ekstra "mamma-tid", det blir "mamma+baby-tid". For den eldste kan det være mer spennende å være i barnehagen.

Det jeg ville valgt, om økonomien tillater det, er å ha 100% plass i barnehagen, men korte dager. Når rutiner er etablert/dere ser hvordan hverdagen med den nye babyen er kan dere vurdere å gå ned til 80% igjen. Selv om dere har 100% plass kan den eldste være hjemme en dag i uken, hvis du har overskudd til det. Blir det en kolikkbaby/en som er våken mye på natta trenger nok du å kunne ta deg en lur på dagtid når babyen gjør det. Snakk med eldste om det, koble det opp mot skolestart, ikke at det kan bli for slitsomt når det kommer en ny baby.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som skal gå siste året i bhg nå. Han og lillebroren har begge hatt 80 %-plasser fram til nå. Vi ble anbefalt å øke til 100 % for eldstemann da bhg har noe opplegg for førskolebarna de fleste dager.

Mannen min og jeg har begge fleksitid på jobb, så guttene har vært i bhg ca. 10-14.30 de fire dagene de har hatt plass.

(100 % betyr jo ikke 7-17 hver dag.)

Anonymous poster hash: fe808...61d

Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde tatt 80%.

Da får storebror også mulighet til å bli kjent med den lille, noe man ikke blir på kun noen timer hver ettermiddag.

Neste år braker det løs, med skole hver dag. Å ha han hjemme en dag i uken dette siste året er jo bare gull!

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og det er kun opplegg for femåringene en dag i uka, altså femårsklubb. Har aldri hørt om barnehager som har opplegg for femåringene flere dager i uka. Uansett så tenker jeg at selv om de snart skal begynne på skole, så er de fortsatt barn, og den ene fridagen hjemme er så deilig med et lite pust i bakken.. Så får det bare være da, at de ikke får med seg alt opplegget som barnehagen arrangerer, men heller tilrettelegge det så barnet får være med på turdag og femårsklubb (som ts skrev at sønnen også skal)  Å være i barnehage er gøy og sosialt, men også slitsomt, med et høyt tempo.

Men da får du høre om det nå :) I min kommune så har de største barnehagene det slik at de samler alle de eldste barna fra hver avdeling til en egen førskoleklubb hver dag. Der de går på turer, lærer så smått å lese osv, en førsmak på skolehverdagen. Synes det er et fantastisk bra tiltak :) Det er en ganske brå overgang fra barnehage til skole. Kan jo og bli litt kjedelig for femåringene å traske rundt med småtrollene hele dagen + at de er tryggere når de starter i skolen. De fleste barnehagene har jo en kjernetid, og det er jo som regel i denne tiden førskoleopplegget er. Så da er det jo fullt mulig å levere seint og hente tidlig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Betaler man ikke for 100% uansett de aller fleste steder?

Vi betaler full plass,benytter ca 80%.

Anonymous poster hash: ee980...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Betaler man ikke for 100% uansett de aller fleste steder?

Vi betaler full plass,benytter ca 80%.

Anonymous poster hash: ee980...ce3

Hæ? Betaler for plassen vi har her ihvertfall. Enten det er 50, 80 eller 100% ...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt på med 100% hvis det ikke er en økonomisk grunn til å ikke. Da har du muligheten til å tilpasse, har natta vært slitsom så kan eldste i barnehagen. Og er formen god kan han være hjemme. Plutselig skjer også uforutsette ting...

Akkurat ferdig med et slikt år selv, vi har hatt 100% plass. Hatt rolige morgener hjemme før barnehage, tatt fri da det passer seg, reist bort og hun har fått vært hjem litt også når hun selv ga uttrykk for det. Men veldig greit at ikke alltid feks onsdag har vært fri, synes det er godt å ikke måtte ta slik hensyn (har hatt en del fysio med den lille pluss ekstra turer på sykehus, greit å ikke ha med eldste dit...).

Og her har de som skal starte på skolen hatt program alt fra 1-5 dager i uka, siste mnd (juni) har de masse opplegg. Så vært greit å tilpasse fridagene etter dette også.

Anonymous poster hash: a3972...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Og en 100% plass trenger ikke brukes 100%, man kan ha både fridager og korte dager, men man har fleksibilitet...!

AnonymBruker
Skrevet

Og en 100% plass trenger ikke brukes 100%, man kan ha både fridager og korte dager, men man har fleksibilitet...!

Vi har 100% plass, men har sjeldent barnet i barnehagen mer enn 2-3 dager i uken. Men må ha 100% fordi vi ikke har noen like uker i turnus.

Anonymous poster hash: 09293...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og det er kun opplegg for femåringene en dag i uka, altså femårsklubb. Har aldri hørt om barnehager som har opplegg for femåringene flere dager i uka. Uansett så tenker jeg at selv om de snart skal begynne på skole, så er de fortsatt barn, og den ene fridagen hjemme er så deilig med et lite pust i bakken.. Så får det bare være da, at de ikke får med seg alt opplegget som barnehagen arrangerer, men heller tilrettelegge det så barnet får være med på turdag og femårsklubb (som ts skrev at sønnen også skal) Å være i barnehage er gøy og sosialt, men også slitsomt, med et høyt tempo.

Hos oss er førskolebarna sammen med noe opplegg hver dag, mens de mindre har aldersgrupper bare 2 dager i uka. Så det finnes flere bhg som har det.

Ts: jeg ville valgt 100% plass og hatt muligheten både til å ha ham hjemme/på korte dager og til å ha ham i bhg 100% om det er vanskelige dager med ny baby. Så blir det heller ikke dumt om det skjer noe en dag han må være hjemme pga 80%.

Anonymous poster hash: 46d36...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...