Teardrop Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Noen som kan tipse meg om en ENKEL dessert som kan tas med å overraske venner som er på båt? Må derfor ikke være noe som må stå kaldt. Enkel og god glutenfri oppskrift tas i mot med stort takk!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 En ananas? Anonymous poster hash: 85be5...364 5
peppermyntete Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Hvis det er muligheter for å spise den opp raskt kan gulrotkake funke! En venninne av meg med glutenallergi lager en som smaker helt himmelsk!
Dricka Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Marengs. Pikekyss f.eks. Krem på sprayboks og bær. Så kan dere mekke deres egen pavlova
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Makroner Anonymous poster hash: dc417...cb8 1
Teardrop Skrevet 16. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2015 Hvis det er muligheter for å spise den opp raskt kan gulrotkake funke! En venninne av meg med glutenallergi lager en som smaker helt himmelsk! Har du oppskriften? Jeg har ikke laget glutenfritt før, men har sett det er flere melvalg osv.... Eller jeg har laget en gang for mange år siden, den blei helt gummiaktig, skikkeig seig :/
Aviale Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Som oftest går det også fint å erstatte samme mengde hvetemel med glutenfritt mel i kaker, jeg bruker som oftest toro lys melblanding eller semper mix til dette. Luftige kaker som f.eks sukkerbrød blir gjerne bedre av å bakes med glutenfritt mel Bare se an mengden litt om melet oppgis i gram.
SiMa Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Hvis cøliaki er problemet skal det mye til for at du skal kunne lage noe selv. De jeg kjenner med cøliaki må ha egne kjøkkenredskaper, gryter, panner etc som aldri blir brukt til mat som inneholder gluten, hvis ikke kan de bli syke. I starten er det også mange som må holde seg unna melkeprodukter. Frukt/bær med krem på boks eller vaniljesaus (sjekk ingrediensene) er alltid godt om sommeren. Hvis det er en voksen kan en god flaske vin være et godt alternativ. 1
Teardrop Skrevet 16. juli 2015 Forfatter #9 Skrevet 16. juli 2015 Neida, de tåler spor av gluten. Så det går helt fint å bruke mine kjøkkengreier. Må bare ikke bruke vanlig mel. Vin er et bra tips, men hun i forholdet er gravid nå så det går ikke i år :/ 1
peppermyntete Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Har du oppskriften? Jeg har ikke laget glutenfritt før, men har sett det er flere melvalg osv.... Eller jeg har laget en gang for mange år siden, den blei helt gummiaktig, skikkeig seig :/ Nei, ikke akkurat den. Men vi lagde gulrotkake sammen etter oppskrift fra trines matblogg en gang, og den ble helt topp den og! Byttet ut vanlig mel med semper mix.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #11 Skrevet 17. juli 2015 Fruktsalat. Anonymous poster hash: 48287...d8e 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #12 Skrevet 17. juli 2015 http://odavaar.com/2014/02/01/glutenfri-gulrotkake-%E2%99%A5/ Hva med denne? Anonymous poster hash: 39c85...d6c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #13 Skrevet 18. juli 2015 Som oftest går det også fint å erstatte samme mengde hvetemel med glutenfritt mel i kaker, jeg bruker som oftest toro lys melblanding eller semper mix til dette. Luftige kaker som f.eks sukkerbrød blir gjerne bedre av å bakes med glutenfritt mel Bare se an mengden litt om melet oppgis i gram. Dette stemmer ikke helt. Gjærbakst krever en blanding av diverse erstatningsmeltyper, og alt av sukkerbrød og og muffins har en tendens til å bli veldig tørt. Det finnes melfrie konfektsjokoladekaker som er supergode, og pavlova, gulkremkake (suksessterte?) Og ostekake fungerer også veldig bra. Det burde forresten holde å sørge for rene flater på kjøkkenet og å vaske utstyret du bruker. Det er det jeg gjør når jeg baker/lager mat til allergikeren vår. Anonymous poster hash: 5073c...978 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #14 Skrevet 20. juli 2015 Toro sin langpannesjokoladekake er god. Stikk den med gaffel når du tar den ut av ovnen og tøm over varm glassur. Server rom/utetemperert. Blir veldig sagtig når du lar glasuren renne ned i kakaAnonymous poster hash: 4b690...b64 1
DysterPytten Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 Jeg bakte denne som muffins her en dag. Jeg har selv cøliaki. De ble vannvittig saftige og gode. I tillegg så var det kjempeenkelt! Hadde i en god dæsj kanel i tillegg, selv om det ikke står i oppskriften.
Aviale Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Dette stemmer ikke helt. Gjærbakst krever en blanding av diverse erstatningsmeltyper, og alt av sukkerbrød og og muffins har en tendens til å bli veldig tørt.Anonymous poster hash: 5073c...978 Jeg skrev ingenting om gjærbakst, det er noe helt annet. Jeg har ikke fått noen kommentarer på at kakene jeg baker blir tørre når jeg har servert de til "vanlige" folk, heller tvert om - at de aldri hadde trodd den var glutenfri. Det kommer vel også an på hvilke oppskrifter man bruker, og melet såklart Jeg bruker oftest 50/50 toro lys melblanding og semper mix. Som cøliaker blir jeg litt lei de typiske kakene pavlova, suksessterte osv (vet det er et luksusproblem) så jeg ville ihvertfall satt ekstra stor pris på om noen bakte en vanlig kake til meg
Gjest Nosoul Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Jeg tåler ikke gluten spesielt godt, og har ved flere anledninger laget en enkel mandelbunn og toppet den med lettpisket krem med bringebærsyltetøy. Toppes gjerne med friske bringebær 1
MarianneE Skrevet 21. juli 2015 #18 Skrevet 21. juli 2015 Hvis cøliaki er problemet skal det mye til for at du skal kunne lage noe selv. De jeg kjenner med cøliaki må ha egne kjøkkenredskaper, gryter, panner etc som aldri blir brukt til mat som inneholder gluten, hvis ikke kan de bli syke. I starten er det også mange som må holde seg unna melkeprodukter. Øh.... Nei, det fungerer heldigvis ikke sånn. Det er bare å vaske kjøkkenutstyr godt. Forresten så har jeg cøliaki selv. Ville forresten satset på jordbær og vaniljesaus. 2
SiMa Skrevet 21. juli 2015 #19 Skrevet 21. juli 2015 Øh.... Nei, det fungerer heldigvis ikke sånn. Det er bare å vaske kjøkkenutstyr godt. Forresten så har jeg cøliaki selv. Ville forresten satset på jordbær og vaniljesaus. Jeg kjenner en som har et barn med cøliaki, og de har egne boller, bakeredskaper etc som brukes til å lage mat til dette barnet. Kanskje de må være spesielt nøye i starten? Foreldrene har ikke slått meg som overbeskyttende, så jeg har bare gått ut fra at det de sier stemmer. Å vaske kjøkkenutstyr godt, er det nok å kjøre det i oppvaskmaskinen på vanlig måte?
Aviale Skrevet 22. juli 2015 #20 Skrevet 22. juli 2015 Jeg kjenner en som har et barn med cøliaki, og de har egne boller, bakeredskaper etc som brukes til å lage mat til dette barnet. Kanskje de må være spesielt nøye i starten? Foreldrene har ikke slått meg som overbeskyttende, så jeg har bare gått ut fra at det de sier stemmer. Å vaske kjøkkenutstyr godt, er det nok å kjøre det i oppvaskmaskinen på vanlig måte? Som med mye annet her i livet, er folk med cøliaki forskjellige på hvordan de gjør det. Det holder i massevis å vaske det i oppvaskmaskinen. De som baker med hvetemel til vanlig bør vaske benken godt før man begynner å bake glutenfritt. Mange med cøliaki har et eget område/egne hyller på kjøkkenet for å unngå smuler, melstøv osv, og noen har dobbelt opp av diverse kjøkkenutstyr. Jeg har ikke dobbelt opp av noe utenom brødrister og skjærefjøl, men spesielt for barn kan det sikkert være greit å ha eget utstyr slik at de lærer seg å være nøye og man så og si fjerner risikoen for uhell/"smitte".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå