Gå til innhold

Innsyn i rettdokumenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen vet hvor vidt det er mulig å få innsyn i rettsdokumenter? Et kjappt Google søk viser at det er lett å få informasjon fra f.eksempel saker som har vært i media. Men hvordan kan jeg få tilgang til mindre sivile saker?

Anonymous poster hash: c6e96...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du part i den aktuelle saken? Eller har du interessert i den aktuelle saken? Hvilken type sak?

Mange saker er det mulig å få kopi av dommen på hos retten eller lese dommer på lovdata. Svaret er avhengig av de innledende spørsmålene i svaret her.

Anonymous poster hash: 80f1e...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du siktet, vitne eller berørt så kan du ha rett til innsyn, men om du bare er nysgjerrig så er det noe annet...



Anonymous poster hash: 121b7...f4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du siktet, vitne eller berørt så kan du ha rett til innsyn, men om du bare er nysgjerrig så er det noe annet... Anonymous poster hash: 121b7...f4d

Vitner har ikke retg til innsyn, siktede har rett på gratis advokat og får sin innsynsrett ivaretatt av advokaten sin. Berørte får kopier av egne dokumenter i saken og de dokumentene motparten sender retten.

Journalister har tilgang på mye, men ikke alt. (Nyskjerrige får homde seg til lovdata.no)

Anonymous poster hash: 80f1e...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jeg har datet i et år var i et turbulent forhold før han traff meg. De var for noen år siden i retten hvor han vant saken da det kom frem at hun var psykisk syk og har løyet mye. Men nå har tydeligvis politiet fornyet den igjen? Det er dette jeg ikke helt forstår og skulle gjerne visst hva den første saken dreiet seg om.

Jeg stoler på kjæresten min, men likevel er det mye usikkerhet da han ikke vil snakke noe særlig om det. Jeg har aldri forlagt at han skal fortelle om det, men nå som saken er tatt opp igjen er jeg nysgjerrig på innholdet.

Anonymous poster hash: c6e96...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette grunnlaget har du ingen innsynsrett.

Når politiet er inne i bildet er det straffesak, ikke en sivil sak. Straffesaker som ikke er av allmenn interesse er unntatt offentligheten. (Ligger ikke på lovdata og er heller ikke mulig å få kopi av hos retten.)

Anonymous poster hash: 80f1e...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det jeg tenkte meg.

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: c6e96...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får innsyn i dommen ved å oppsøke den aktuelle tingrett. Du får da lese papirene på stedet, dvs ingen kopi med deg.

Det er ganske få saker straffesaker som er unntatt offentlighet, men det er de færreste som havner åpent på nettet. De som "ingen" får lese omhandler som oftest barn.

Anonymous poster hash: e127e...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mannen jeg har datet i et år var i et turbulent forhold før han traff meg. De var for noen år siden i retten hvor han vant saken da det kom frem at hun var psykisk syk og har løyet mye. Men nå har tydeligvis politiet fornyet den igjen? Det er dette jeg ikke helt forstår og skulle gjerne visst hva den første saken dreiet seg om.

Jeg stoler på kjæresten min, men likevel er det mye usikkerhet da han ikke vil snakke noe særlig om det. Jeg har aldri forlagt at han skal fortelle om det, men nå som saken er tatt opp igjen er jeg nysgjerrig på innholdet. Anonymous poster hash: c6e96...9a2

Du stoler på kjæresten din men respekterer ikke at han ikke vil snakke om det? Snodig. Altså: jeg forstår hvorfor du vil se rettspapirene - men vær nå såpass ærlig og innrøm at du ikke stoler på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...