AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Jeg var hos legen i dag. Jeg har kjent en liten kul, eller det har vert litt annerledes i brystet mitt i noen mnd. Jeg har fått en mye tydeligere blodåre på omtrent samme sted. Legen kjente etter og fant en kul på mellom 1-2 cm. Den var større enn det jeg har kjent/trodd. Han mente den kjentes litt mykere og glattere ut enn en kreftkul, så han var ganske sikker på at det ikke var noe farlig. Han sendte henvisning til mammografi. Nå har det seg slik at jeg akkurat har søkt permisjon fra jobben min for å begynne å studere. Hva skjer om jeg nå finner ut (i værste fall) at det er kreft. Står jeg da helt uten rettigheter?Anonymous poster hash: f52c8...de5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Nå må du ikke ta sorgene på forskudd Mest sannsynlig er det bare en cyste. Det virker som du er ung (under 30 år) Da blir det ikke tatt mammografi, da brystvevet ditt er for tett. Radiologen vil ta UL av brystet ditt, evt en biopsi eller tømme cysten (om det er en cyste) om du ønsker det. Om radiologen finner noe mistenkelig så sier h*n det, kanskje h*n vil ha et eller to bilder av brystet ditt om h*n mener det er nødvendig og det vil vise noe annet enn det UL får frem. Det er utrolig vanlig med cyster på kvinner under 30 år. Men det er likevel smart av deg å sjekke det ut. Jeg pleier alltid å si til mine pasienter som kommer på BDS; Bedre å sjekke brystene 100 ganger for mye, enn èn gang for lite Anonymous poster hash: cdd02...651
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Tusen takk for svar. Jeg er ganske rolig på at det ikke er noe farlig. Lurer på om det kan komme av noe hormonelt, da jeg har begynt å få skikkelige svettetokter helt plutselig (startet for et par mnd siden). Jeg er foresten 35 år, så da tar de vel kanskje bilder? Var bare tidspunktet som passet så dårlig mtp.studiestart. Redd jeg plutselig står på bar bakke om det nå skulle vise seg å ikke være ufarlig. Anonymous poster hash: f52c8...de5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Tusen takk for svar. Jeg er ganske rolig på at det ikke er noe farlig. Lurer på om det kan komme av noe hormonelt, da jeg har begynt å få skikkelige svettetokter helt plutselig (startet for et par mnd siden). Jeg er foresten 35 år, så da tar de vel kanskje bilder? Var bare tidspunktet som passet så dårlig mtp.studiestart. Redd jeg plutselig står på bar bakke om det nå skulle vise seg å ikke være ufarlig.Anonymous poster hash: f52c8...de5 Mest sannsynlig begynner de med mammografi da ja. Noen radiologer er fortsatt restriktive mot mammografi på så unge kvinner og begynner med UL før de evt rekvirerer to bilder om UL ikke viser noe, eller ikke får frem vevet riktig. Anonymous poster hash: cdd02...651
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Tusen takk for svar igjen. Noen som vet om det bruker å ta lang tid fra rekvisisjonen er sendt til man får time? TsAnonymous poster hash: f52c8...de5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Tusen takk for svar igjen. Noen som vet om det bruker å ta lang tid fra rekvisisjonen er sendt til man får time? TsAnonymous poster hash: f52c8...de5 Normalt tar det 7-10 dager. Nå er det ferie, så du må nok regne med 2-3 uker Anonymous poster hash: cdd02...651
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #7 Skrevet 17. juli 2015 Tusen takk for svar igjen. Noen som vet om det bruker å ta lang tid fra rekvisisjonen er sendt til man får time? TsAnonymous poster hash: f52c8...de5 Jeg fikk brevi posten etter mindre enn en uke, med beskjed om at jeg skulle bli innkalt etter maksimalt en måned. Så ført du vet hvor du er henvist kan du jo ringe og si hvordan det ligger an. Om du får beskjed om lang ventetid, så kan du alltids gjøre det privat. Det koster litt(ca 2 000-5 000 avhengig av hva som gjøres) - men du kan antageligvis få time på veldig kort varsel). Om det viser seg at det er noe farlig, ville jeg hørt med jobben om du kan droppe permisjonen. (Større sjanse for at det ikke er noe farlig, men veldig viktig å sjekke ut) Man har noe rettigheter som syk student(noen måneder sykestipend og så muligens arbeidsavklaringspenger etter dette), men du sitter mye bedre i det om du er i jobb før du har sykefravær. Om jeg var i din situasjon ville jeg derfor tatt undersøkelsen privat, så fort som mulig. Sjekk med din nærmeste unilabs eller aleris f.eks. Les mer om rettigheter på Lanekassen.no og NAV.noAnonymous poster hash: 98606...a5d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Gikk kjempe fort å få time. Var hos legen torsdag forrige uke og har fått time på brystdiagnostisk på fredag denne uken. Men nå er jeg på ferie, å kommer ikke hjem før på lørdag. Så da må jeg utsette timen. Håper bare jeg får ny time snart. Ville bare gi litt skryt til helsenorge. Ting kan gå kjapt der også TsAnonymous poster hash: f52c8...de5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå