Gå til innhold

Hoppe over mensen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
jeg er en jente på 16 år og har hatt mensen i litt over et år. 
På lørdag skal jeg til mallorca og være der i en uke, men på samme lørdagen skal jeg også få mensen. Når jeg har mensen blør jeg velig mye og veldig lenge... syntes det er veldig dumt å ødlegge en hel ferie på det.....

Finnes det noen pille jeg kan ta for å hoppe over mensen akkuratt den ene gangen?

hilsen en fortvilet jente

Anonymous poster hash: c5e8c...785

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, om du skal utsette mens må du gå på p-piller fra før av.

Anonymous poster hash: 407a7...91b
Gjest Valmuen
Skrevet (endret)

Det finnes piller du kan få på resept (Primolut-N?) som utsetter mensen, men er mulig du er litt sent ute nå, mener å huske at du må starte 3 dager før mens. Ville hørt med legen hvis det er krise :)

Endret av Valmuen
AnonymBruker
Skrevet

Mensen ødelegger da ikke ferien? Bruker du tamponger må du bare huske å bytte etter du har badet, ikke verre enn det.

Primolut-N kan utsette blødninger, men den må du ta 3 dager før forventet mensen, og det er ikke sikkert den utsetter blødningen.

Anonymous poster hash: c8dce...5b4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes piller du kan få på resept (Primolut-N?) som utsetter mensen, men er mulig du er litt sent ute nå, mener å huske at du må starte 3 dager før mens. Ville hørt med legen hvis det er krise :)

Primolut N og p piller er måten å utsette eller hoppe over mensen med. P piller må du ha brukt en måned for å kunne utsette mensen med. Primolut N skal du begynne på tre dager før forventet mens, altså i går. Primolut kan og virke mot sin hensikt, slik at du får mer blødning i stedenfor ingen blødning. Derfor hadde det beste vært å forskyve mensen før den du venter til lørdag.

Så det ser ut som om du er for sent ute til å forskyve eller hoppe over den kommende mensen.

Anonymous poster hash: 55068...66a

AnonymBruker
Skrevet

Er primolut N reseptfri? Og må jeg isåfall gå dra til legen eller tror dere at det holder å ringe?

AnonymBruker
Skrevet

Er primolut N reseptfri? Og må jeg isåfall gå dra til legen eller tror dere at det holder å ringe?

Du må få resept hos lege.

Anonymous poster hash: fad82...776

AnonymBruker
Skrevet

Nei, om du skal utsette mens må du gå på p-piller fra før av.

Anonymous poster hash: 407a7...91b

Ikke svar om du ikke har peiling på disse tingene! 

Mensen ødelegger da ikke ferien? Bruker du tamponger må du bare huske å bytte etter du har badet, ikke verre enn det.

Primolut-N kan utsette blødninger, men den må du ta 3 dager før forventet mensen, og det er ikke sikkert den utsetter blødningen.

Anonymous poster hash: c8dce...5b4

Mensen hadde ødelagt ferien for meg, da kunne jeg likegodt vært hjemme. TS sier hun blør mye og lenge, klart det ødelegger ferien å måtte bytte tampong hver gang man har dyppet seg i sjøen eller bassenget! (Noe man gjør gjerne hvert kvarter om man slikker litt sol og det er varmt. Hvem orker å bytte tampong fire ganger i timen?!?) 

TS: Primulut er supert, har brukt det selv. Men du må starte så kjapt som mulig! Ring fastlegen din, forklar situasjonen til helsesektretæren, så sender de inn en e-resept slik at du kan hente den ut kjapt i morgen. (Evt på legekontoret, om det er lettere.) Mulig du får beskjed om å ta dobbel dose i morgen.

Du kan også be om blødningsstillende, det bruker jeg i tillegg. Cyklokapron heter det (også resept). Jeg starter med det på dag 3/4 av mensen, da jeg blør i 11-12 dager i strekk, store blødninger. Disse tar jeg for å ikke bli så slapp og sliten. Du kan da ha de i reserve, slik at hvis Primolut ikke virker kan du ha mensen i et par dager og så stoppe blødningen med dette. 

God ferie :) 

Anonymous poster hash: f1d2a...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...