Gå til innhold

Sjekke seg for kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 år. 

Stadig vekk begynner jeg å tenke over det å ha kreft, og faren for å få det, og særlig faren for å ha det uten at man vet noe. 

Kan man ha kreft uten å merke noe til det? Bør man jevnlig sjekke seg for slike ting? Jeg er omtrent aldri til legen (sjelden noe som "plager" meg), og er derfor engstelig for at det skal feile meg noe som de kunne sett på eventuelle prøver av noe annet. 

 

 



Anonymous poster hash: d9922...2c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du har litt hypokondertendenser. :)

Kreft kan ramme alle, men det er lite sannsynlig at en som er så ung som du får det.

Det er så mamge kreftformer, men for de fleste vil du ofte merke redusert allmenntilstand som symptom.

Det du kan og bør gjøre selv er følgende:

- Kjenn på brystene dine en gang i måneden og se om du kjenner noen kuler. Om du gjør det, få deg en time hos legen.

- Bruk solkrem med faktor 15 eller høyere når du er ute i sola, også når du har fått et visst grunnlag. Unngå overdreven soling.

- Hold øye med føflekker, hvis noen vokser eller forandrer seg, kontakt legen.

Bortsett fra det bør du som hovedregel anta at du er frisk og rask så lenge du kjenner deg ok. Det kan hende du får kreft i framtiden, men hva hjelper det om du går og engster deg for det nå? Det eneste det vil føre til er redusert livskvalitet.

Mye kan ramme oss i framtiden, men inntil det kommer bør vi nyte livet som friske mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte: Noen mennesker kan ha gener som øker risikoen for bestemte krefttyper. F eks hvis man har nære slektninger som har hatt tykktarmskreft, kan det være lurt å gjøre en undersøkelse av tykktarmen en gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte: Noen mennesker kan ha gener som øker risikoen for bestemte krefttyper. F eks hvis man har nære slektninger som har hatt tykktarmskreft, kan det være lurt å gjøre en undersøkelse av tykktarmen en gang i året.

Bestefaren min hadde kreft i tykktarmen for mange år siden… :( 

Anonymous poster hash: d9922...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bestefaren min hadde kreft i tykktarmen for mange år siden… :(

Anonymous poster hash: d9922...2c4

 

 

Det Wiggins sannsynligvis mente var nok dersom man har arvelig tykktarmskreft i familien, det vil si at mange i familien får det, typisk er de unge. En bestefar med kreft for mange år siden øker ikke din risiko for kreft - de aller, aller fleste har en besteforelder som har hatt kreft :)

 

Det viktigste du gjør er å leve livet som vanlig, ikke røyke, sjekke brystene jevnlig (litt etter menstruasjon, ikke oftere enn det) og unngå overdreven soling uten tilstrekkelig solfaktor. Gjør du det, og går til legen den dagen du ikke er i form, så har du kommet langt =) 

Endret av isbjørnungen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Wiggins sannsynligvis mente var nok dersom man har arvelig tykktarmskreft i familien, det vil si at mange i familien får det, typisk er de unge. En bestefar med kreft for mange år siden øker ikke din risiko for kreft - de aller, aller fleste har en besteforelder som har hatt kreft :)

 

Det viktigste du gjør er å leve livet som vanlig, ikke røyke, sjekke brystene jevnlig (litt etter menstruasjon, ikke oftere enn det) og unngå overdreven soling uten tilstrekkelig solfaktor. Gjør du det, og går til legen den dagen du ikke er i form, så har du kommet langt =) 

Men når man sjekker brystene, hva skal man "sjekke etter"? Jeg kjenner sånne kuler, men tror det er normalt og skal være der…? Litt flaut å gå til legen og si man tror man har svulst, så er det helt vanlige bryster. 

Anonymous poster hash: d9922...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Men når man sjekker brystene, hva skal man "sjekke etter"? Jeg kjenner sånne kuler, men tror det er normalt og skal være der…? Litt flaut å gå til legen og si man tror man har svulst, så er det helt vanlige bryster. 

Anonymous poster hash: d9922...2c4

 

Du må bli kjent med brystene dine, hva som er normalt. Men alle har det som kjennes ut som kuler i brystene, det er kjertler. 

 

Her er en god beskrivelse for hvordan du gjør det.

https://kreftforeningen.no/rosasloyfe/om-brystkreft/selvundersokelse-av-brystene/

Anonymous poster hash: 14821...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...