Gå til innhold

Sjekke seg for kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 år. 

Stadig vekk begynner jeg å tenke over det å ha kreft, og faren for å få det, og særlig faren for å ha det uten at man vet noe. 

Kan man ha kreft uten å merke noe til det? Bør man jevnlig sjekke seg for slike ting? Jeg er omtrent aldri til legen (sjelden noe som "plager" meg), og er derfor engstelig for at det skal feile meg noe som de kunne sett på eventuelle prøver av noe annet. 

 

 



Anonymous poster hash: d9922...2c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du har litt hypokondertendenser. :)

Kreft kan ramme alle, men det er lite sannsynlig at en som er så ung som du får det.

Det er så mamge kreftformer, men for de fleste vil du ofte merke redusert allmenntilstand som symptom.

Det du kan og bør gjøre selv er følgende:

- Kjenn på brystene dine en gang i måneden og se om du kjenner noen kuler. Om du gjør det, få deg en time hos legen.

- Bruk solkrem med faktor 15 eller høyere når du er ute i sola, også når du har fått et visst grunnlag. Unngå overdreven soling.

- Hold øye med føflekker, hvis noen vokser eller forandrer seg, kontakt legen.

Bortsett fra det bør du som hovedregel anta at du er frisk og rask så lenge du kjenner deg ok. Det kan hende du får kreft i framtiden, men hva hjelper det om du går og engster deg for det nå? Det eneste det vil føre til er redusert livskvalitet.

Mye kan ramme oss i framtiden, men inntil det kommer bør vi nyte livet som friske mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte: Noen mennesker kan ha gener som øker risikoen for bestemte krefttyper. F eks hvis man har nære slektninger som har hatt tykktarmskreft, kan det være lurt å gjøre en undersøkelse av tykktarmen en gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider