AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Jeg skal ta Gastric sleeve operasjon om ikke så veldig lenge, det er noe jeg betaler selv. Jeg veier per i dag ca 88 kg og er 168 cm. Jeg håper noen her inne kan fortelle litt om operasjonen, hva dere spiste de første ukene, litt tips, hvor mange kg dere gikk ned? :-) Anonymous poster hash: 4bd92...4cf
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Seriøst? Hvorfor ikke bare legge om livsstilen? Du er virkelig ikke så overvektig. Anonymous poster hash: b34bb...b0f 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Prøver ikke å være slem, men er ikke det litt drastisk for din vekt? 88kg på 168 er vel ikke så voldsomt synes jeg? Ikke for det, folk må få gjøre som de vil! Anonymous poster hash: 3d2a6...f79 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Prøver ikke å være slem, men er ikke det litt drastisk for din vekt? 88kg på 168 er vel ikke så voldsomt synes jeg? Ikke for det, folk må få gjøre som de vil! Anonymous poster hash: 3d2a6...f79 Jeg er helt enig med deg. Det er en omfattende operasjon med mange implikasjoner og en operasjon innebærer alltid risiko. Å gå ned ti kg bør være overkommelig. Stusser over at en lege i det hele tatt er villig til å utføre denne operasjonen. Han burde heller gi TS fysisk aktivitet og riktig kosthold på blå resept. Anonymous poster hash: b34bb...b0f 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Seriøst!? Jeg er 168 og veier 92 kg. Jeg skal gå ned i vekt ved å legge om kostholdet og begynne å trene 1-3 ganger i uka. Det er faktisk ikke vanskelig. Ingen seriøs klinikk opererer noen som ikke veier mer Anonymous poster hash: 02acf...a84 2
melatonin Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Jeg jobber litt med de som tar fedmeoperasjoner på privat klinikk, har du fått en kontaktperson du kan maile? feks ernæringsveileder? Vil anbefale deg å ta kontakt med den og spørre, kanskje hun kan sette deg i kontakt med andre som har gjennomgått operasjonen. Her blir det mye useriøst 2
Pringle Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Jeg håper du tuller. Slankeoperasjoner er drastisk og irreversibelt, med store sjanser for komplikasjoner. Dessuten må man spise mindre akkurat som de som slanker seg uten operasjon gjør. I siviliserte land opererer man bare veldig fete som har "prøvd alt". Men dessverre er det nok klinikker i utlandet som opererer på mye lavere BMI. Tips: Trekk deg og prøv å få pengene tilbake. Selv om du ikke får pengene tilbake, ikke legg deg under kniven likevel. Spis litt mindre mat enn du pleier og beveg deg litt mer. Du vil gå ned i vekt om du gjør dette konsekvent. Det tar tid, men det gjør ikke noe. Helse er viktig. Unødvendige operasjoner bør man la være.
Gjest Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 (endret) Jeg tok GS for 2 år siden og jeg har gått ned 47 kg. Nå strever jeg med å holde vekten fordi jeg ikke klarer å få i meg nok næring. er nå 1,5 kg unna fra å regnes som undervektig, rett og slett fordi jeg ikke klarer å få i meg nok næring. Magesekken er Du som kun har 10-15 kg å ta av deg, burde klare dette ved f.eks. å spise knekkebrød med magert pålegg hver 3. time, bortprioritere ris/pasta/potet/brød og være fysisk aktiv.Før operasjonen må du igjennom en "pulverkur" eller "knekkebrødkur" (valgfritt) for å redusere fettet rundt leveren. I disse 2 ukene gikk jeg ned 6 kg. Bare ved en slik kur vil du være godt på vei. Hvis du lar kuren bli en livsstil, vil du være normalvektig i løpet av 3-4 mnd.Nei, spar deg for i underkant av 100.000 kr. og bruk de på PT på et treningsstudio istedenfor. Det har jeg gjort i etterkant av operasjonen. En ting er å ta operasjonen å gå ned i vekt, en annen ting er å beholde vektnedgangen. Da må du spise lite og hyppig + trene. Mange jeg kjenner sliter med at de går opp igjen i vekt. Hvorfor? Jo, de spiser gradvis litt og litt mer og magesekken utvides litt og litt + at de kanskje spiser få måltider. Det er ofte derfor folk i utgangspunktet legger på seg; få og store måltider. Om du vil, kan du også få dette til selv om du blir operert. Det er mulig å bli reoperert én gang.Jeg kan liste opp noen negative konsekvenser jeg har fått:- Får dumping (se lenger ned) av å spise feit mat som bacon, grillpølse, ribbe, medisterpølse/medisterkake osv. - farvel til julematen!- Kan få dumping av melkeprodukter (yoghurt, melk, næringsdrikk, Biola...)- Kan få dumping av kaker (bløtekake, ostekake marsipankake osv.) og andre søtsaker som f.eks. sjokolade- Du kan kun drikke før og i begynnelsen av et måltid. Gjør du det for sent eller etter et måltid vil du kaste opp fordi vannet ikke går ned i magesekken, men blir stående i halsen og blir automatisk til brekninger. Jeg har gjort det 2 eller 3 ganger på restaurant - og etter det har jeg fått meg en grundig lærepenge...- Må se unnskyldende opp på kelneren på restauranten når du kun har spist 1/4 av porsonen - "eh... maten var god, men..."- T.o.m. barnemeny blir for mye matDumping er en svært ubehagelig fysisk reaksjon hvor blodsukkeret stiger og deretter synker ekstremt raskt og lavt. Det kan sammenlignes med å få føling, men på en GS-operert hjelper det ikke å spise noe, for magesekken er full allerede. Dumping føles litt forskjellig fra person til person, men selv begynner jeg å kaldsvette, skjelve, gli inn i min egen verden, bli svimmel osv., og eneste som hjelper er å legge seg ned og sove i 2 timer. Med andre ord må du tenke deg litt om hva du skal gjøre etter at du f.eks. har spist en yoghurt, for om det er i lunsjpausen, kan du ikke risikere å få dumping på jobb.Var jeg deg? Nei! Endret 15. juli 2015 av Erica 5
Strixvaria Skrevet 15. juli 2015 #10 Skrevet 15. juli 2015 Jeg tok bastric bypass for et par år siden, og er like høy som deg - men da veide jeg til gjengjeld nesten 150 kilo (ja, det er faktisk mulig, dessverre..). DA trenger man en slik operasjon, ikke når man veier så lite som du gjør nå. Per dags dato veier jeg ca 82-83 kilo og har ikke noe ønske om å gå ned noe mer (selv om jeg sikkert kunne ha gått ned noen kilo til, for all del). Så å tenke på at du opererer deg når du bare et par kg mer enn jeg gjør flere år post-op gjør meg litt.. Ille berørt. Regner med at dette er Aleris? Du kommer aldri til å kunne spise normal mat igjen noensinne, og du kan få store problemer med i det hele tatt å få i deg mat. I tillegg er det sånn at selv om du slipper dumpingene ved å ta sleeve så kan du få problemer med opptak av næring, og du kan også få problemer med gallestein og anfallene som hører med. Jeg har selv fått beskjed om at min galleblære nok må bort før eller siden, men dette er ikke noe de gjør noe med før det er virkelig krise, og jeg har hatt et par små anfall allerede. Man kan ikke lenger spise og drikke samtidig etter en slik operasjon, så ting som "å kose seg med et glass vin til maten" er noe du aldri kan gjøre igjen. Noensinne. Der jeg tok operasjon var de veldig klare på at spise/drikke-regelen i stor grad var med på å skille mellom vellykket og mislykket resultat - dvs. slutt å drikke minst 20 min før du skal spise, og vent minst 40 min etter mat før du drikker. I tillegg til det brukeren over skriver ang. at drikken lett kan komme opp igjen (og da kommer den så fort og brutalt at du får ikke stoppet det..) gjør også væske at den lille maten man får i seg skylles gjennom magesekken og tarmsystemet, og dermed tar man også opp ganske lite av næringen som er i maten, og blir da mer utsatt for mangelsykdommer, i tillegg til at man risikerer at metthetsfølelsen forsvinner og man begynner å spise litt mer, og litt mer, og plutselig er man tilbake der man startet. Fet mat, matvarer som inneholder sukker, brødmat, ting som er tungt å fordøye + individuelle variasjoner på intoleranser er svært, svært vanlig. Noen tåler mye i begynnelsen men tåler etter hvert mindre og mindre, eller motsatt, og du må være forberedt på at du i verste fall risikerer at det blir ganske mange matvarer du ikke lenger tåler. Sier meg ellers enig med brukeren over. Jeg har også alle disse "negative" sidene (i anførselstegn da jeg uansett mener at for mitt vedkommende var denne operasjonen absolutt siste utvei og dermed fortsatt verdt det), og det er mange matvarer jeg omtrent ikke kan lukte på før jeg brekker meg eller blir virkelig dårlig. Brødmat tåler jeg ikke, unntatt i småååååå porsjoner (typ 1 knekkebrød, grov type) på "gode matdager" (les: jeg har dager hvor jeg ikke får i meg mat overhodet, og andre dager hvor jeg kan tåle en ting til ett måltid, og så dumpe som f... av samme matvare senere på dagen - det er ikke lett å planlegge middager, luncher, og mat generelt med en så variabel kropp). Jeg vil på det sterkeste fraråde deg som veier så lite å gjøre noe så drastisk som å ta en slik operasjon. Du veier 4-5 kilo mer enn jeg gjør ETTER min operasjon, og det alene burde fortelle deg at de få kiloene du eventuelt skal ned er noe du fint greier uten å måtte gjøre dette. Invester heller pengene i en PT-pakke på SATSELIXIA eller tilsvarende. Slankeoperasjon kan kun gjøres én gang i livet, og det er utrolig dumt å sløse denne ene muligheten når du egentlig ikke trenger den, i tillegg til at du danner unødig arrvev som i sin tur kan føre til at dersom du blir akutt syk og må opereres i mageregionen en gang så kan det hende du får ganske mange flere arr og evt. må åpnes (og da blir du liggende LENGE på sykehuset etterpå..) dersom arrvevet fra sleeve-operasjonen blir for vanskelig å skjære gjennom for kirurgene. Og bare for å ha sagt det, så er du ikke garantert å gå ned én eneste kilo med sleeve - for at slike operasjoner skal lykkes må du legge om hele kostholdet og livsstilen din fullstendig, og for 4-5 kilo tror jeg du klarer det uten å måtte operere deg i tillegg. 4
Gjest Mythic Skrevet 15. juli 2015 #11 Skrevet 15. juli 2015 Jeg skal ta Gastric sleeve operasjon om ikke så veldig lenge, det er noe jeg betaler selv. Jeg veier per i dag ca 88 kg og er 168 cm. Jeg håper noen her inne kan fortelle litt om operasjonen, hva dere spiste de første ukene, litt tips, hvor mange kg dere gikk ned? :-)Anonymous poster hash: 4bd92...4cf Du tuller nå? Jeg veier et par kilo mindre enn deg, og er akkurat like høy. Ja, jeg har noen kilo for mye, men er langt fra feit. Den legen som går med på GS på deg, burde miste lisensen sin. Og du burde virkelig klare å gå ned 10-15 kilo på egenhånd, og da er du normalvektig. Ærlig talt, GS er ikke å spøke med, og du vil gjøre det fullstendig unødig! Dette MÅ være tull.
Gjest Skrevet 15. juli 2015 #12 Skrevet 15. juli 2015 I tillegg er det sånn at selv om du slipper dumpingene ved å ta sleeve så kan du få problemer med opptak av næring, og du kan også få problemer med gallestein og anfallene som hører med.Mange GBP-ere tror at det ikke er mulig å få dumping etter GS, men jo, det er fullt mulig. Jeg selv får det og jeg kjenner flere som også har det. 1
Strixvaria Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Mange GBP-ere tror at det ikke er mulig å få dumping etter GS, men jo, det er fullt mulig. Jeg selv får det og jeg kjenner flere som også har det. Det skal egentlig ikke være fysisk mulig siden dumpingen er et resultat av at så store deler av magesekken på GBP-opererte er fjernet, mens GS-opererte ikke har fjernet noe av den. Det er hvertfall det legene sa da de informerte om bivirkninger og livet etter operasjon (de som har lavere BMI kan velge GS i stedet for GBP og anbefales ofte dette) - at det er derfor kun GBP-opererte opplever dumping. Men dersom du opplever dumping uansett gjør det kanskje at det blir desto enklere å holde seg på "den smale sti"? Selv om det er jævlig der og da er jeg egentlig glad for at den reaksjonen er der om jeg spiser noe jeg ikke skal
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Her er to animerte filmer som forklarer hva som faktisk gjøres med kroppen under de to forskjellige operasjonene. GBP Sleeve En operasjon er et stort inngrep som vil prege livet til den som får det utført for alltid. At det er en enkel løsning for å bli tynn fort uten å måtte jobbe for det er en myte. Når man er blitt så stor at man oppriktig trenger hjelp med vektnedgang ut over kostholdsråd så har man hjelp av operasjonen i ca 2 år. Etter den tiden må man slite like mye som andre for å holde vekten. Så om man ikke bruker de to årene på å legge om livsstilen og kvitte seg med dårlige vaner/få hjelp med spiseforstyrrelsen sin så vil man etterhvert komme tilbake dit man var. De som tenker at jeg vil være tynn og spise hva jeg vil, og tror en operasjon vil oppfylle den drømmen, vil etterhvert også gå på en kraftig smell. Aldri vil det vært viktigere med riktig sammensatt mat enn etter en slik operasjon. Man må i tillegg ta tilskudd for resten av livet for kroppen er ikke lenger i stand til å ta opp alt den trenger via mat. Konsekvensene ved vitaminmangel kan bli større enn man skulle tro. Anonymous poster hash: 57e69...084 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #15 Skrevet 16. juli 2015 Vær så snill å ikke gjøre dette. Det kostholdsregimet alene som du må forholde deg til etterpå, ville fått de få ekstra kiloene dine til å rase av, UTEN operasjon. Behold helsen og bruk pengene på en PT pakke, som noen her skriver. Ingen jeg kjenner som har tatt GB sier det var verd det. Ingen. Anonymous poster hash: 0fbbb...5fd 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå