Gå til innhold

Periodevis borderline

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det over et år siden jeg merka noe til denne sykdommen. Men nå som jeg først merker det igjen så sliter jeg veldig. Har en tendens til å overdrive og å irritere meg over ting jeg vanligvis ikke tenker på. Men hvis jeg kommenterer til f.eks samboer noe som irriterer meg så har jeg dårlig samvittighet rett etterpå.

Humøret kan veksle per time og halv time. I løpet av en dag har jeg vært irritert, lei, super trist og deprimert, sommerfugler-i-magen forelsket osv. Alle følelsene som dukker opp føler jeg ekstra sterkt og jeg er så klar over det. Likevel prøver jeg alt jeg kan å ha kontroll, spesielt ovenfor samboer. På jobb klarer jeg "alltid" å holde maska fordi jeg har så mye å gjøre hele tiden.

Vet ikke om denne hører til under helse, men flere som har periodevis? Lange perioder på et år der man ikke merker noe. Og hvordan ordlegge meg rett for at samboer og andre rundt meg skal forstå? På den positive siden føler jeg alt det gode som skjer ekstra sterkt også, så når det skjer noe bra, er jeg overlykkelig.

Anonymous poster hash: 28999...a3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har borderline, og sykdommen ville aldri latt meg være i fred i 1 år, aldri hørt om noen andre som får være i fred så lenge før den kommer tilbake..

Anonymous poster hash: e2be0...b9d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri hatt et år uten symptomer. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (type borderline) er jo nettopp en personlighetsforstyrrelse. Det betyr at det er avikende personlighetstrekk som har vært stabile siden ungdomstiden. Men dersom man mottar rett behandling (og helst tidlig nok), så kan enkelte bli kvitt en del av symptomene, sånn at de kan fungere yrkesmessig og sosialt. Men det kommer an på alvorlighetsgraden også.

Kanskje du ikke har borderline, men heller for eks en stemningslidelse som bipolar lidelse eller tilbakevendende depressiv lidelse? Det er bare spekulasjon fra min side, men jeg kom på det siden de kan ha perioder uten symptomer. Noen blir jo feildiagnostisert, siden enkelte symptomer kan forveksles med bipolar lidelse, og ikke alle psykologer og psykiatere er like gode til å skille på disse diagnosene (snakker av erfaring).

Anonymous poster hash: d5bc6...cea

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vet med sikkerhet at jeg ikke er bipolar, det har blitt sjekka pga familiært.

I følge psykolog har jeg en mild form/liten del borderline også. Ved siden av har jeg avhengig pf.

Anonymous poster hash: 28999...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...