Gå til innhold

Skjule BSU i nettbank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å spare på BSU. I utgangspunktet er jeg en dårlig "sparer". Har fyllt opp fjorårets kvote, og årets.. MEN... Jeg er redd for å drive å "ta" av bsuen min, siden den er så tilgjengelig i nettbanken min. Er kun ett tastetrykk så får jeg pengene innpå min brukskonto. Har spurt i banken om det er mulig å fjerne dette, men de sier nei. Er det noen som vet om en bank som har mulighet for å stenge uttak fra Bsu?? Vil så gjerne ikke røre de pengene, men er vanskelig når det er lite penger en mnd. Er student i tillegg så er ikke akkuratt steinrik.



Anonymous poster hash: 6ffed...93b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Sparebank 1, ikke mulig å ta ut fra BSU, kun sette inn. Kan jo så klart ta ut hvis jeg kontakter banken, men det er jo litt styr, så har aldri gjort det.



Anonymous poster hash: 87076...d02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bank har du? Det er vanlig at man kan skjule kontoer i nettbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sparebanken vest. Det er mulig å skjule den i nettbanken, men er også mulig for meg å hente den frem igjen like enkelt.... 



Anonymous poster hash: 6ffed...93b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi problemer.

Mye rart å lese her.

Nesten så jeg vil anbefale umyndigjøring og verge for mange.

Endret av Østlandet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo flytte BSU-kontoen til en annen bank. Da har du ikke samme muligheten til å bruke pengene i et svakt øyeblikk, men blir nødt til å vente noen timer (gjerne også til neste dag) før du har dem tilgjengelig.

 

Ellers er jo umyndiggjøring et godt alternativ.. :)



Anonymous poster hash: 46318...905
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får bare overført tilbake fra BSUen om jeg tar kontakt med banken og spørr om det, så terskelsen blir mye høyere her, her kan det ikke gjøres med et tastetrykk. Trodde dette var normen for de fleste banker. Så jeg vil anbefale deg å skifte bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ut eller overfører penger fra BSU så mister du godene BSU gir. Du må betale skattefordeler tilbake m.m.

Ikke sikker, men mener at dersom du rører BSU penger så mister du muligheten for alltid til å spare i BSU/du har brutt avtalen.

Kan det være stort nok ris bak speilet til at du lar kontoen stå urørt?

Anonymous poster hash: 0777b...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde BSU var "sperret" for uttak sånn at eneste mulighet for å ta ut penger er ved boligkjøp, og hvis ikke man kan dokumentere at pengene går til bolig er eneste mulighet å ta ut hele summen og avslutte BSU-kontoen. Da må man betale tilbake eventuelle renter og kan heller ikke åpne ny BSU senere.

Sånn var det i hvert fall for noen år siden. Da fikk jeg ikke bruke BSU-penger på å betale fellesutgifter på leiligheten i borettslaget en gang.

 

Høres rart ut at du har så "åpen" BSU-konto at du kan ta ut penger når du vil.



Anonymous poster hash: 05fee...19b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Jeg trodde BSU var "sperret" for uttak sånn at eneste mulighet for å ta ut penger er ved boligkjøp, og hvis ikke man kan dokumentere at pengene går til bolig er eneste mulighet å ta ut hele summen og avslutte BSU-kontoen. Da må man betale tilbake eventuelle renter og kan heller ikke åpne ny BSU senere.

Sånn var det i hvert fall for noen år siden. Da fikk jeg ikke bruke BSU-penger på å betale fellesutgifter på leiligheten i borettslaget en gang.

Høres rart ut at du har så "åpen" BSU-konto at du kan ta ut penger når du vil.

Anonymous poster hash: 05fee...19b

Du kan alltids ta ut årets penger. De blir ikke låst før 01.01 året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trodde BSU var "sperret" for uttak sånn at eneste mulighet for å ta ut penger er ved boligkjøp, og hvis ikke man kan dokumentere at pengene går til bolig er eneste mulighet å ta ut hele summen og avslutte BSU-kontoen. Da må man betale tilbake eventuelle renter og kan heller ikke åpne ny BSU senere.

Sånn var det i hvert fall for noen år siden. Da fikk jeg ikke bruke BSU-penger på å betale fellesutgifter på leiligheten i borettslaget en gang.

 

Høres rart ut at du har så "åpen" BSU-konto at du kan ta ut penger når du vil.

Anonymous poster hash: 05fee...19b

 

 

- Skattefordel mente jeg. Altså de tusenlappene du får fordi du sparer i BSU.

Anonymous poster hash: 05fee...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- Skattefordel mente jeg. Altså de tusenlappene du får fordi du sparer i BSU.

Anonymous poster hash: 05fee...19b

 

 

Jeg regner med at TS snakker om pengene hun har satt inn dette året. Skatteforedelene får en uansett ikke før året etterpå, så det skjer ingenting om man fører tilbake pengene som man har satt inn samme år.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg snakker om pengene jeg har satt inn for dette året. Spv har åpnet for at det nå er mulig å overføre årets beløp rett innpå brukskonto med kun få tastetrykk. Jeg har nå ringt til DNB, og de har ikke denne muligheten, så jeg skal få flyttet over der. 



Anonymous poster hash: 6ffed...93b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja her har vi problemer.

Mye rart å lese her.

Nesten så jeg vil anbefale umyndigjøring og verge for mange.

Ja, er jo nettopp det jeg sier? Jeg har ett problem, og jeg vil fikse det, så hva er da poenget med å ta den tonen der?  

TS. 

Anonymous poster hash: 6ffed...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Har Sparebanken vest. Det er mulig å skjule den i nettbanken, men er også mulig for meg å hente den frem igjen like enkelt....

Anonymous poster hash: 6ffed...93b

Jeg og har spv, jeg må ringe de for og ta ut penger fra BSU?

Edit:

Ser nå at det er komt en ny ordning. Søren! Skulle ikke gått inn i denne tråden, så kunne jeg levd i uvitenhet!

Endret av Christina146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har spv, jeg må ringe de for og ta ut penger fra BSU?

Edit:

Ser nå at det er komt en ny ordning. Søren! Skulle ikke gått inn i denne tråden, så kunne jeg levd i uvitenhet!

Jeg levde også i uvitenhet frem til en kollega tilfeldigvis DESVERRE nevnte det  :fnise:  TS

Anonymous poster hash: 6ffed...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...