AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #21 Skrevet 23. juli 2015 Så utrolig flott datter du er TS, stå på. Siden du sier dere bor på gård, kunne det vært en mulighet for henne å flytte til en leilighet i samme by som du skal studere i? Da kan du enten bo med henne, eller bo på hybel og besøke henne når det trengs. Anonymous poster hash: 83032...a9b
litle_my Skrevet 23. juli 2015 #22 Skrevet 23. juli 2015 Noen mennesker er veldig flinke med hendene og syns det går helt fint å hjelpe til med oppussing. Vi hjelper til med maling, husvask og snekring der jeg jobber. Men det er for de som kan det og syns det er helt greit å gjøre det. Ellers må de hyre en fagmann som alle andre ja. Men mange assistenter syns det er helt greit og det er mellom arbeidsgiver og assistent. Jeg jobber gjennom kommunen selv, har også jobbet gjennom privat BPA. Så assistenter kan gjøre mye hvis de kan det og gjør det samme selv. Handler ikke om tvang eller utnyttelse, men å hjelpe et annet menneske. Ser ikke problemet hvis begge er enige. De bruker ikke assistenten hvis ikke de vil eller ikke kan det. Jeg nevnte ingenting om generell dyrehold da ts sa at moren ikke har det. Men hund og katt kan assistent og bruker stelle i sammen. En BPA er armer og ben i deres hverdag og skal hjelpe dem med det de ikke kan utføre selv. Såfremt en assistent kan det. Klippe plen er helt innafor og noe alle kan gjøre. Til og med husarbeid selv om bruker har samboer er gift. Dette fordi de også har "sine oppgaver"i huset de skal gjøre, men ikke får til. Føler assistenten at det blir altfor mye med diverse og at familien kan gjøre noe så er det noe man kan si ifra. Jeg går ut fra at du mener "mellom arbeidsleder og assistent", da det er kommunen som er arbeidsgiver, og kommunen skal forholde seg til retningslinjene for ordningen. Etter rettighetsfestingen har dette blitt praktisert strengere, og dette er da også logisk i og med at det ellers vil være en skjevfordeling ifht hva hver enkelt får ut fra om du får tjenesten organisert som BPA eller praktisk bistand, og det er jo dumt for alle parter. Forholdet mellom arbeidsleder og assistent gjør også at i mange tilfeller vil assistenten være redd for å si nei til oppgaver, da han eller hun i neste omgang er redd for jobben sin. Det kan godt være at det håndheves mindre strengt mange steder, men det er synd, for alle kommuner bør selvfølgelig holde seg til felles retningslinjer.
Kovacs Skrevet 23. juli 2015 #23 Skrevet 23. juli 2015 (endret) Hmm, nesten som jeg skulle skrevet hovedinnlegget selv. Jeg er / har vært i en veldig lignende situasjon, og det er utrolig ekkelt å føle en slik skyldfølelse. Jeg skal også studere og vil selvfølgelig leve mitt eget liv, men det er jo umulig å ikke tenke på den familien man "forlater" idet man prøver å gå sin egen vei. Skyldfølelsen er der til en viss grad for meg enda i alle fall, men jeg prøver å gjøre det jeg kan (ringe og besøke familie så ofte som mulig) samtidig som jeg følger mine egne planer. Endret 23. juli 2015 av Kovacs
wintergirl Skrevet 23. juli 2015 #24 Skrevet 23. juli 2015 Jeg går ut fra at du mener "mellom arbeidsleder og assistent", da det er kommunen som er arbeidsgiver, og kommunen skal forholde seg til retningslinjene for ordningen. Etter rettighetsfestingen har dette blitt praktisert strengere, og dette er da også logisk i og med at det ellers vil være en skjevfordeling ifht hva hver enkelt får ut fra om du får tjenesten organisert som BPA eller praktisk bistand, og det er jo dumt for alle parter. Forholdet mellom arbeidsleder og assistent gjør også at i mange tilfeller vil assistenten være redd for å si nei til oppgaver, da han eller hun i neste omgang er redd for jobben sin. Det kan godt være at det håndheves mindre strengt mange steder, men det er synd, for alle kommuner bør selvfølgelig holde seg til felles retningslinjer. Ja, mellom arbeidsleder og assistent. Har du i det hele tatt fått med deg det jeg har skrevet? Noen tror at å jobbe som BPA går ut på å kosejobbe og gjøre minst mulig. Men sånn er det ofte ikke. Dessuten så er det mange assistenter som liker å gjøre forskjellige oppgaver. Noen syns oppussing er helt greit å hjelpe til med, hvis ikke så får de leie fagmann som mange andre. Så dette er ikke tvang nei. MEN alt annet som må gjøres i et hus, hage m.m, skal en assistent kunne bistå. Hagestell, lufting av hund, snømåking, kjøring til lege, uttak av penger, handling, vaske bil, matlaging, personlig hygiene, m.m. Dette er hva en assistent pleier å gjøre da de er arbeidslederes hender og ben.
litle_my Skrevet 24. juli 2015 #25 Skrevet 24. juli 2015 Ja, mellom arbeidsleder og assistent. Har du i det hele tatt fått med deg det jeg har skrevet? Noen tror at å jobbe som BPA går ut på å kosejobbe og gjøre minst mulig. Men sånn er det ofte ikke. Dessuten så er det mange assistenter som liker å gjøre forskjellige oppgaver. Noen syns oppussing er helt greit å hjelpe til med, hvis ikke så får de leie fagmann som mange andre. Så dette er ikke tvang nei. MEN alt annet som må gjøres i et hus, hage m.m, skal en assistent kunne bistå. Hagestell, lufting av hund, snømåking, kjøring til lege, uttak av penger, handling, vaske bil, matlaging, personlig hygiene, m.m. Dette er hva en assistent pleier å gjøre da de er arbeidslederes hender og ben. Ja, jeg har fått med meg det du har skrevet. Spørsmålet er vel like gjerne om du har forstått det jeg skriver? Du sier at det er arbeidsleder og assistent som blir enige om hva assistenten kan gjøre. Jeg sier at retningslinjene sier at det andre må betale for, skal også de som har vedtak om BPA betale for. Dette er helt uavhengig av hva assistent og arbeidsleder selv blir enige om. Det som avgjør hva BPA skal brukes til, er i utgangspunktet det kommunale vedtaket (og ingen får vedtak på tjenester som rundvasking eller maling av hus), samt de statlige retningslinjene som en kan lese mer om på denne lenken: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Prop-86-L-20132014/id758644/ Herved lover jeg å trekke meg ut av diskusjonen i denne tråden, da vi bare går i ring, men dersom det er noe spesielt du lurer på, wintergirl, må du gjerne sende meg en pm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå