Gjest Madam Felle Skrevet 8. september 2004 #2 Skrevet 8. september 2004 Tror man kan spise det meste, men skal ikke overdrive spising av skalldyr.
Nala Skrevet 8. september 2004 #3 Skrevet 8. september 2004 Dette står på Mammanettet.com. Her finner du forøvrig en grei oversikt over hvilke matvarer du bør unngå. Statens Næringsmiddeltilsyn skriver: "Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra… … ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. … fiskelever. … krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). … eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).
Lee Skrevet 8. september 2004 #4 Skrevet 8. september 2004 Jeg trodde jeg hadde hørt at man helst skal unngå skalldyr mens man er gravid. (Eller var det når man ammet??) Men det er jo så mye rart som man visstnok skal passe seg for som gravid... Uansett, så er jeg også av den oppfatning at akkurat å spise litt hummer, sikkert er helt i orden!
:-) anna Skrevet 8. september 2004 #6 Skrevet 8. september 2004 Jeg har spurt en jordmor - og det går helt fint. Faktisk så er skalldyr en veldig sunn ting å spise... omega 3 og så videre...
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #7 Skrevet 8. september 2004 Hei, Noen som vet hvorfor man skal være forsiktig med skalldyr?
Gjest Madam Felle Skrevet 8. september 2004 #8 Skrevet 8. september 2004 Hei, Noen som vet hvorfor man skal være forsiktig med skalldyr? Tror det ahr et eller annet med allergier å gjøre.
Frk Doodad Skrevet 8. september 2004 #9 Skrevet 8. september 2004 Tror det ahr et eller annet med allergier å gjøre. Ja, men det er når man ammer. Når man er gravid er det tilstrekkelig å holde seg unna innmat fra krabbeskjell.
Veronal Skrevet 8. september 2004 #10 Skrevet 8. september 2004 Tror det ahr et eller annet med allergier å gjøre. Med mindre man har hummerallergi i familien, så kan man trygt spise hummer også når man ammer. Ammende kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: * ferskvannsfisk av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. * fiskelever. Ammende bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder mye fiskelever. * krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). * eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot trygt). Les mer her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå