Gå til innhold

Perioral dermatitt og medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen perioral dermatitt. Hudlegen har skrevet ut to ulike typer tabletter til meg, og gitt meg valget om hvilken kur jeg vil ta. Den ene er Tetracylin Activis 250 mg. Dose på 4 tabletter pr dag. Den andre er Oracea Kaps 40 mg. Dose på 1 tablett pr dag. 

 

Fikk beskjed om følgende: hvis jeg velger å ta Tetracylin, må jeg være svært obs i sola, og smøre meg ofte med høy faktor. Jeg forstod det slik at denne kuren gir raskest og best resultat. Oracea er lavdose, og gjerne ikke så effektivt.

 

Nå vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer andre har med de to medisinene før jeg bestemmer meg :-)



Anonymous poster hash: e3bd1...7c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sleit med perioral dermatitt i over 10 år før jeg fikk vite hva det i det hele tatt var og fikk behandling for det. Fikk bare tetracyclin og var kjempefornøyd, i løpet av to uker var alt utslettet mitt borte :laugh: jeg fikk pillene i begynnelsen av mai,men det gikk veldig fint i løpet av sommeren, selvom jeg måtte smøre meg litt oftere enn det jeg pleier. Fikk ingen bivirkninger eller problemer med noe da jeg gikk på de pillene, bare lykkelig over å ikke se ut som at jeg hadde enorme kviseutslett i halve ansiktet xD :fnise:



Anonymous poster hash: 75a88...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dette i fjor, og gikk i 3 mnd på tetracyclin. Jeg merket at jeg var følsom for solen, så beskyttet meg så godt jeg kunne. Jeg ville vært forsiktig med kremer i ansiktet i denne perioden, prøv å unngå solen så mye du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbakevendendes perioral dermatitt og for meg er tetracyclin det eneste som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

 

Tusen takk for svar! Det ble til at jeg tok tetracyclin. Kjøpte meg solkrem med høy faktor i samme slengen. Ser ikke ut til at det blir noen kanonsommer uansett, og hvis sola skulle dukke opp, får jeg heller holde meg litt i skyggen.

 

Noen av dere som fikk andre bivirkninger av tetracyclin, som magebesvær eller sopp?



Anonymous poster hash: e3bd1...7c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk store problemer med magen, men jeg har veldig følsom mage fra før, skal ikke mye til før det blir krøll inni der. Og husk det med melk, man skulle ikke ta melkeprodukter før/etter tablettene. Husker ikke helt hvordan det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk store problemer med magen, men jeg har veldig følsom mage fra før, skal ikke mye til før det blir krøll inni der. Og husk det med melk, man skulle ikke ta melkeprodukter før/etter tablettene. Husker ikke helt hvordan det var

En time før og to til tre timer etterpå. Gjelder både melk og alle melkeprodukter, kalk og syrenøytraliserende samt jerntilskudd. Produktene nøytraliserer tetracyklin, dvs. Tetracyklinene virker dårligere.

Anonymous poster hash: 5f1b6...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingen problemer med mage/sopp.. bare med å huske å ta tablettene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...