AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 I flere år så har jeg slitt med dette. Jeg vet det går over av seg selv, men når det kommer, så gjør det så vondt at jeg griner! Og jeg tåler en god del smerte! Smerten starter her: Men så "stråler" det helt ut i fingrene. I dag så gjør også håndleddet vondt, men det er der alt startet (bildet). Jeg har null styrke i fingrene, klarte å miste sigaretten på meg selv, for jeg har ikke nå styrke i fingrene! så "langt" har det aldri gått før. Jeg har kjent prikking og en nummen følelse i fingrene før, men jeg har null kjangs til å holde i noe, eller bruke hånden til noe nyttig. Alle "symptomene" og tegnene er der. Området er varmt og hovent. Ikke rødt enda, men det kommer vell snart. Det startet i natt/Morges. Jeg sliter med at hendene og armene dovner bort, spesielt om natten. Jeg behøver ikke å ligge på armen, eller bruke armen noe spesielt heller! Det bare dovner bort! Føttene er det samme, sliter med at de dovner bort, sykt fort om de ligger i klem, men kan også dovne bort helt uten grunn. Og får ofte senestrekk i leggen helt ute av det blå. Jeg har ikke gjort noe "unormalt" med armen. Jeg har ikke holdt den i samme posisjon i lang tid. Det er venstrehånden som gjør vondt, og som jeg sliter mest med. Høyrehånden kan jeg få en betennelse i, dersom jeg sitter for lenge på PC'en. Bruker pc bord (laptop), og datamus, som da sier seg selv blir ganske statisk bevegelser. Det å dra hos lege nytter ikke, det er ikke stort de kan gjøre akkurat nå. Har tatt voltaren, skal kjøpe voltaren gel. Vet ikke om noen av de funker, men må bare prøve. Dessuten så er det fullt på legekontoret, og de har kun én lege der i sommer. Så siden dette går over av seg selv, så er det unødvendig å bry de med det. Men om det kommer tilbake, noe det kommer til å gjøre, etter ferien så må jeg ta en tur innom. Det å undersøke betennelsen går jo ikke når betennelsen er over, eller? Er det noe legen kan gjøre på langsikt, som gjør at jeg sliter mindre med det? Er det egentlig mulig å gjøre noe som helst? Legen min er ikke akkurat den beste, medisiner er svaret på alt hos han. Behandling er siste utvei. Noen tips og råd mens det står på som verst? Vet at hvile er det beste, bruke armen minst mulig. Heldigvis så er jeg høyrehendt. Noe som kan være irrelevant: Har D-vitamin mangel, folat mangel, og kalsium-mangel. Sluttet med supplementer for disse tre, for jeg har ikke penger til det. Anonymous poster hash: a359f...f20
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 ingen? Nei vell. Ibux og 2 voltaren funket, mindre smerter nå. ts Anonymous poster hash: a498c...f75
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Kjære deg, du må ikke slutte med tablettene for det du har mangel på, uansett pengemangel. Fordi leddplager blir verre/er et symptom på D vit. Mangel. Kalk går på bein, ledd/knokler og tenner. Får du for lite kalk får du problemer med beinskjørhet og med tennene dine. Høres ut som om du har "musearm". Fysioterapi med laser og eller ultralydbehandling pleier hjelpe godt på dette, i tillegg til øvelser du gjør hjemme. (Og selvfølgelig d vit. Tilskudd, kalk m.m.) Anonymous poster hash: 1c81d...47a 1
spektralkatt Skrevet 14. juli 2015 #4 Skrevet 14. juli 2015 Siden det er et stadig tilbakevendende problem syns jeg du bør ta det på alvor (og finne en lege som tar deybpå alvor) Du bør få henvisning til fysioterapi for behandling, og veiledning til hvordan du skal trene/ utarbeide et treningsprogram du kan følge. jeg kan selvfølgelig ikke si noe konkret, men slike tilstander kan ofte hokdes i sjakk og bedres med riktig trening og gode treningsvaner. Ellers ble legen vurdere om andre tilstander bør utredes, om det er mulig å finne årsaken til plagene, enten det er fysisk belastning eller medisinske tilstander.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #5 Skrevet 14. juli 2015 ok, så det er ikke "teit" å gå til legen med en slik filleting? Det hele startet da jeg gikk på Restaurant og matfat på VGS. Brukte hendene ganske mye, og var ofte plaget med betennelse i armen. Så mye at jeg droppet å gå lærlingtiden. Etter det så kommer det nå og da. Noen ganger så kan det skje 4-6 ganger i året, noen ganger 2-3. Og det har ingen sammenheng med statiske bevegelser eller overbelastning. Det at armer og ben blir nummen har jeg slitt med i mange, mange år. Om jeg blir kald så får jeg sterke smerter i føttene. Minner mye om vokse-smerter. Samme med håndleddene, men føttene er verst om vinteren. ts Anonymous poster hash: a498c...f75
Teardrop Skrevet 14. juli 2015 #6 Skrevet 14. juli 2015 Kjenner meg igjen i noen av problemene dine,men mine smerter i armene begynnte alleree på barneskolen, noen år før jeg i det heletatt viste hva en PC var..... Har desverre ingen tips... Så jeg følger denne tråden itilfelle det skulle dukke oppe noen...
spektralkatt Skrevet 14. juli 2015 #7 Skrevet 14. juli 2015 Det er tvert imot smart å gå til legen mens det enda er en "filleting". Jeg har gått med en lignende tilstand i åresvis, og hverken jeg eller legene jeg gikk til går tatt det spesielt seriøst. Dritten med det, er at slike ting blir ikke bedreav seg selv, bare verre. Og nå sitter jeg her med en kropp som kort sagt er ganske herpa Og trenger rtvårs opptrening og muligens opearasjon for å fungere ålreit igjen. Sikkert ikke så interessant for deg, men jeg sier det være for at jeg håper du kan ta et smartere valg, og slippe så mye plager senere. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #8 Skrevet 14. juli 2015 Det har blitt verre med årene. Før så var det i en bestemt muskel, vondt ja, men overkommelig. Nå så sprer det seg, det pulserer, er varmt og hovent. Smertene sprer seg helt ut til fingerspissene, får ikke til å klemme igjen hånden! Smertene kom tilbake litt, så har nå tatt 2 ibux og 2 voltaren, har ikke mer voltaren så skal kjøpe den gel-versjonen senere i dag. Jeg husker lite fra tiden før VGS. De første 10 årene på skole var preget av mye mobbing og voldtekt. Så de årene er helt surr og husker svært lite. Klarte å glemme at jeg har operert i hodet da jeg var 13 år! Fikk sjokk da jeg så et svært arr i hodebunnen, trodde ikke på mamma først, før jeg fikk se papirene på innkallelsen til operasjonen! Det sier kanskje litt om hvor mye jeg har fortrengt de årene. Så kan ikke med sikkerhet si at plagene ikke var, eller var der før VGS. Må høre med fastlegen hvor "viktig" det er å fortsette med de vitaminene. Jeg har ikke økonomi til det, og må da spørre om å få det på blå resept eller få hjelp av NAV til å dekke deler av det. Bare det å dra til legen koster meg 200kr. Får arbeidsavklaringspenger, så har ikke så mye å rutte med i utgangspunktet. ts Anonymous poster hash: a498c...f75
spektralkatt Skrevet 14. juli 2015 #9 Skrevet 14. juli 2015 jeg vil egentlig ikke være alt for bastant i forhold til hva du skal gjøre, siden det aller beste er å få hjelp hos profesjonelle, men siden du forteller du har begrenset mulighet til dette pga økonomi, vil jeg gi deg noen tips som i alle fall ikke skader. når en sliter med kroniske betennelser i muskulatur/sener er bevegelse veldig viktig. det er i alle fall det jeg har fått vite av både fysioterapeut og den legen jeg går til nå. ( og det funker, for meg i alle fall. ) da mener jeg ikke trening med vekter eller belastende øvelser, men det å tøye ut armen, fingrene og skulder, rotere leddene, og myke armbevegelser hjelper mye. du kan søke på youtube for å finne treningsvideoer, der er mange f eks yogavideoer, som kan være bra for deg. ting du kan gjøre selv, hver dag, som er gratis og ikke gjør noe skade. du å selvfølgelig føle på effekten av treningen, om du merker at tilstanden bare blir verre av en øvelse skal du selvfølgelig ikke fortsette med akkurat den øvelsen, men prøve andre, evt en mer forsiktig variant av øvelsen. armen må få hvile, men om du slutter å bruke den når du får vondt vil du på sikt bare få mer plager fordi musklene ikke er i aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #10 Skrevet 14. juli 2015 jeg sitter å bøyer og vrir på armen en gang i blant. For det gjør at det blir mindre vondt. Noen ganger masserer jeg muskelen, for da gjør det så vondt at det ikke gjør vondt Vet ikke om det er feil, men når smerten er verst så må jeg bare massere litt, for å få mindre smerter. ts Anonymous poster hash: a498c...f75
spektralkatt Skrevet 14. juli 2015 #11 Skrevet 14. juli 2015 Jeg tror det er bra. Tror du godt kan dette av tid til tøying og bevegelse et par tre ganger for dagen. Og jeg forstår hva du mener ang massasje og smerter 😜 Men jeg håper virkelig at du kan få henvisning til fysio, jeg tror du kunne hatt stor hjelp av det! Om du ikke har råd å gå til timer så lenge, ( koster ca 200 år time med henvisning)kunne du i alle fall fått utarbeidet et treningsprogram som du kan gjøre på egen hånd. Det kan faktisk lønne seg økonomisk også, på lang sikt, da riktig trening kan redusere behovet for smertestillende ganske mye. Lykke til videre! 😊
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #12 Skrevet 14. juli 2015 takk for gode tips. skal teste ut ting på egenhånd, om det ikke funker så må jeg til lege og få henvisning. ts Anonymous poster hash: a498c...f75 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Du har "golfalbue". Fysio/manuellterapeut kan hjelpe deg. Det tar tid, men det virker. Det er kjempeviktig at du tar det helt med ro, og da mener jeg helt med ro! Det finnes også et slags bånd som man setter rett før albuen som skal hindre at senene beveger seg så mye, det får du kjøpt på apoteket. Jeg har slitt med slike senebetennelser lenge. Var sykemeldt i nesten 6 mnd pga det. Det kommer lett tilbake. Når det har roet seg og er nesten borte så kan du forsiktig begynne å trene opp armen igjen. Tøying er viktig. Men få en henvisning til en manuellterapeut eller fysioterapeut. Jeg har best erfaring med manuellterapeut. Anonymous poster hash: 8d447...592
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #14 Skrevet 14. juli 2015 takk for tips. skal lese meg litt opp på det, og se hva jeg kan gjøre selv. Så får jeg kontakte lege neste gang det dukker opp igjen. ts Anonymous poster hash: a498c...f75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå