Gå til innhold

Nøyaktighet ved synstest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor nøyaktig man måler skeive hornhinner? Er det noe med den teknikken som kan gi feil resultat? Jeg har fått briller for skeive hornhinner, det hjalp litt, men er fortsatt ikke helt skarpt. Kan de ha målt for lite, eller feil?

Anonymous poster hash: bf05a...2e4
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nøyaktig, men siden det ikke er objektive metoder så kan man jo få feil resultat på lik måte som alle typer tester som baserer seg på at du bidrar/sier ja/nei osv.  

Hvis det er første brille kan det ta litt tid før du er vant med dette. Om det har gått 2-3 uker ville jeg tatt en tur innom å spurte om de kan dobbelsjekke om brillen er korrekt (noen ganger kan det være enkle ting som at den er ikke justert bra nok, høyden er målt feil eller styrkeendring). Avhengig av hvor du har kjøpt den, men der hvor jeg jobber har man 3 mnd garanti på selve synstesten og 2 mndr på enstyrkebriller/3 mndr på progressiv brille (den siste er ikke aktuell for deg altså). 

Når jeg startet med briller gikk det ca 14 dager før jeg var vant med det. Men jeg hadde hurtig endring i styrken. Et halvår senere var det behov for bytte av glass for min del. Nå må jeg bytte en gang i året. Forhåpentligvis stabiliserer det seg litt - irriterende å bytte glass en gang i året :laugh:  

Så, poenget er: det er nøyaktig, men det er likevel feilkilder. Er du ikke fornøyd? Har du brukt dem (nok) i 14 dager? Dra tilbake. Uansett hvor du har kjøpt dem så vil folk ha deg tilbake om du ikke er fornøyd :)

(Og bare for å legge til enda mer..noen blir aldri fornøyd med brillene sine når de velger billige glass. Så hvis du har billige glass og de finner ut at styrke o.l stemmer, kan problemet også ligge der. Men sjekk det andre først.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tenker at jeg har jo gåt med rålig syn lenge og tenkt at det var normalt (dvs 15+++ år). Øynene mine har jo justert seg noe for å kompensere. Så jeg ville tro at visse type tester kan være unøyaktige.

Man finner jo måter å klare å lese på selv om man ser litt dobbel-aktig. La oss si at jeg skal lese et tall på avstand, jeg klarer jo å lese det, selv om det er dobbelt. Fordi jeg automatisk har funnet måter å kompensere for dårlig syn. Kanskje jeg gjenkjenner formen på bokstaven på en annen måte eller lignende.

Men jeg skal gi det en uke til. Er bare skeptisk til at synet plutselig skal bli bra når jeg ikke merker mer forskjell enn dette over en halv uke. Bare hodeverk/ øyeverk.

Takk for informativt svar

Anonymous poster hash: bf05a...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...