Gå til innhold

Dømt til usle 5 år for terror

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man ha tillit til rettsvesenet vårt? En mann er dømt til 8 års fengsel (Noe som i praksis er litt over 5 år, da de som regel slipper ut etter 2/3 av soningen).

Det er jo helt ufattelig at han ikke får lovens strengeste straff for en slik handling. Siden han har begått terrorhandlinger i Syria, er strafferammen på 30 år. Selvsagt skulle han fått 30 år for dette.

Disse avskummene er jo full av ondskap, og det er jo ingenting som tyder på at han er en "ny mann" om bare 5 år. Dette er fryktelig naivt av rettsvesenet vårt, og de utsetter det norske folk for stor risiko når han slipper ut igjen.

http://www.nrk.no/norge/syriakriger-domt-til-fengsel-1.12454651

Anonymous poster hash: b9f83...7db
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man ha tillit til rettsvesenet vårt? En mann er dømt til 8 års fengsel (Noe som i praksis er litt over 5 år, da de som regel slipper ut etter 2/3 av soningen).

Det er jo helt ufattelig at han ikke får lovens strengeste straff for en slik handling. Siden han har begått terrorhandlinger i Syria, er strafferammen på 30 år. Selvsagt skulle han fått 30 år for dette.

Disse avskummene er jo full av ondskap, og det er jo ingenting som tyder på at han er en "ny mann" om bare 5 år. Dette er fryktelig naivt av rettsvesenet vårt, og de utsetter det norske folk for stor risiko når han slipper ut igjen.

http://www.nrk.no/norge/syriakriger-domt-til-fengsel-1.12454651

Så hva foreslår du skal gjøres for at du skal ha tillit til rettsvesene? :)

Anonymous poster hash: bc399...b9b

Skrevet

En god start ville vært å la han reise til Syria og bli der, så kunne vi sendt ned noen F-16 med noen litt røffe bomber som kunne tatt ut han og noen av kameratene. 

Lurer på om jeg skal starte et foretak. Actionferie til Syria. Må bare få noen sponsorer, burde være en billig løsning for staten. Blir vi kvitt dette pakket. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bevisene tatt i betraktning, så syns jeg ikke at 8 år er så aller verst. Jeg mener, det er ikke mulig å knytte ham til noen konkret forbrytelse, og det finnes ingen vitner til hva han har gjort.

Selvsagt er det ganske sannsynlig at han har vært med på mye faenskap, men han blir altså dømt på grunnlag av sine egne poster på sosiale media, i det alt vesentlige. 

Sånn for ordens skyld, jeg tviler ikke et sekund på at han er skyldig, og at det han antakelig har gjort, ville kvalifisert ham for langt strengere straff. Hadde man hatt noe annet enn et par bilder av ham poserende med våpen og skryt på en facebookside, så hadde nok straffen vært atskillig strengere.

Som det er, får han 8 år fordi han har postet påstander om at han var knyttet til IS, og fordi han har postet bilder som viser at han hadde tilgang på våpen. Det slår ihjel hans bortforklaringer om at han var der av humanitære grunner.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så hva foreslår du skal gjøres for at du skal ha tillit til rettsvesene? :)

Anonymous poster hash: bc399...b9b

Kunne kanskje ha startet med å dømme han til en mye strengere straff, hvilket han fortjener? I bunn og grunn mener nå jeg at en hver person som begår terrorhandlinger bør bures inne for evig og alltid, men nå er jo ikke dette mulig i Norge, så da bør han i det minste få en skikkelig streng straff, og som sagt åpner det norske systemet for 30 år for terrohandlinger.

• Liker 4
Skrevet

Kunne kanskje ha startet med å dømme han til en mye strengere straff, hvilket han fortjener? I bunn og grunn mener nå jeg at en hver person som begår terrorhandlinger bør bures inne for evig og alltid, men nå er jo ikke dette mulig i Norge, så da bør han i det minste få en skikkelig streng straff, og som sagt åpner det norske systemet for 30 år for terrohandlinger.

Vi har en godklump som er dømt for terrorisme og som sitter på ubestemt tid til livstid.

Men det er grenser for hvor strenge straffer man kan idømme når man ikke har andre beviser enn at vedkommende var til stede i et konfliktområde og poserte med våpen samtidig som han skrøt av at han var med i IS.

• Liker 3
Skrevet

Nå er det en gang slik i rettsystemet at begge parter legger ned en påstand, som de mener er riktig sanksjon basert på hva de har bevist under hovedforhandlingen. Og 8 år for forberedelseshandlinger anså aktoratet som passende. Hva du syns, er da i den store sammenhengen totalt ubetydelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en gang slik i rettsystemet at begge parter legger ned en påstand, som de mener er riktig sanksjon basert på hva de har bevist under hovedforhandlingen. Og 8 år for forberedelseshandlinger anså aktoratet som passende. Hva du syns, er da i den store sammenhengen totalt ubetydelig.

Det er selvsagt også et viktig poeng. Aktor, som har som oppgave å få vedkommende dømt og sjelden vil spare på kruttet i påstanden sin, mente at åtte år var rimelig. I straffesaker står retten i prinsippet fritt til å se bort fra partenes påstander, men det skjer ikke så ofte. Og når det først skjer blir naturligvis ikke straffen nesten det firedobbelte av aktors påstand.

Problemet her er vel at man "bare" har IS-medlemsskap på fyren, ikke noe mer. Da ligger nok dette, enda så kjipt det er, i det nedre sjiktet av det terrorparagrafen omfatter. Han dømmes for å ha deltatt i dette, men man vet ikke mye om hva han faktisk har gjort som deltaker i dette. Nå hadde ikke jeg personlig grått om han her ble kastet i et kaldt, mørkt og fuktig hull, men sånn kan tross alt ikke systemet være. Dette er første ledd i å danne en slags rettspraksis på dette området. Vi får se om senere saker opprettholder dette straffenivået eller om det gradvis heves.

Anonymous poster hash: 8a6a9...2de

• Liker 1
Skrevet

Skammelig, men ikke uvanlig. Norge er jo verdenskjent med sine altfor milde straffer.

• Liker 1
Skrevet

Skammelig, men ikke uvanlig. Norge er jo verdenskjent med sine altfor milde straffer.

Sånn rent objektivt sett, er det egentlig spesielt mildt å dømme noen til 8 år for påstått medlemsskap i en terrororganisasjon? Husk her at det man  kan dømme folk for, er det man kan bevise at de har gjort, ikke noe annet.

Skrevet (endret)

Sånn rent objektivt sett, er det egentlig spesielt mildt å dømme noen til 8 år for påstått medlemsskap i en terrororganisasjon? Husk her at det man  kan dømme folk for, er det man kan bevise at de har gjort, ikke noe annet.

I dette tilfellet, ja. Det er mer enn påstått.

Fra Aftenposten: 

De sentrale bevisene i saken er e-poster, meldinger på Facebook og fra meldingstjenesten WhatsApp, som Ahmed har erkjent å ha skrevet.

Retten mener flere av meldingene viser at Ahmed ønsket å være med på å etablere en islamsk stat og at han mente han hadde en plikt til å bidra i væpnet kamp i Syria.

Han omtales som en bevæpnet og aktiv deltager i terrororganisasjonene, og retten finner ingen formildende omstendigheter i saken.

Retten understreker at det er viktig å reagere strengt når noen dømmes for å ha inngått terrorforbund og å ha deltatt i terrororganisasjoner.

- Slik kan blant annet potensielle fremmedkrigere bli avskrekket.

I desember 2013 skrev han på Profetens Ummahs Facebook-side: «Kom til slagmarka og sloss som ekte menn... Jeg oppfordrer enhver av dere å komme til Syria og krige».

:skratte:Ja, virkelig avskrekkende.   :ironi: 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet

I dette tilfellet, ja. Det er mer enn påstått.

Fra Aftenposten: 

De sentrale bevisene i saken er e-poster, meldinger på Facebook og fra meldingstjenesten WhatsApp, som Ahmed har erkjent å ha skrevet.

Retten mener flere av meldingene viser at Ahmed ønsket å være med på å etablere en islamsk stat og at han mente han hadde en plikt til å bidra i væpnet kamp i Syria.

Han omtales som en bevæpnet og aktiv deltager i terrororganisasjonene, og retten finner ingen formildende omstendigheter i saken.

Retten understreker at det er viktig å reagere strengt når noen dømmes for å ha inngått terrorforbund og å ha deltatt i terrororganisasjoner.

- Slik kan blant annet potensielle fremmedkrigere bli avskrekket.

I desember 2013 skrev han på Profetens Ummahs Facebook-side: «Kom til slagmarka og sloss som ekte menn... Jeg oppfordrer enhver av dere å komme til Syria og krige».

:skratte:Ja, virkelig avskrekkende.   :ironi: 

Trodde dere ute på ytrehøyre, forfektet at en ikke skal dømmes for sine ytringer på sosiale medier, men for sine handlinger

• Liker 2
Skrevet

Trodde dere ute på ytrehøyre, forfektet at en ikke skal dømmes for sine ytringer på sosiale medier, men for sine handlinger

:lol: Feel the burn!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Breivikerne på ytre-høyre bryr seg da ikke om rettsstaten, det har de jo vist igjen og igjen. Ganske ironisk når de samtidig hevder de slemme fæle muslimene er en trussel mot rettsstaten :fnise:

Anonymous poster hash: f794f...697

• Liker 1
Gjest Jalapeno
Skrevet

Vi har en godklump som er dømt for terrorisme og som sitter på ubestemt tid til livstid.

Men det er grenser for hvor strenge straffer man kan idømme når man ikke har andre beviser enn at vedkommende var til stede i et konfliktområde og poserte med våpen samtidig som han skrøt av at han var med i IS.

Et godt poeng, men jeg tror vi alle vet at slike mennesker aldri kan stoles på når de slipper ut, uansett hva de måtte finne på å si. Noen vil sikkert påberope seg en omvendelse i fengselet og ta avstand fra sine handlinger og holdninger.

Det som bekymrer meg er at om 8 år er denne mannen en fri mann, og det er fritt fram for han å fortsette sin terrorvirksomhet. Og hvem vet, kanskje er han da enda mer forbannet på vesten som har buret han inne i flere år? Tror veien da er kort til nye angrep, til og med soloangrep på norsk jord.

Derfor er jeg enig i de som mener terror bør straffes med livstid. Dessverre lar ikke dette seg gjøre i Norge.

Skrevet

Du tror mye om de på ytrehøyre, men hvis du er interessert i hva jeg mener, er det bare å spørre meg :)

Skrevet

Mye føleri i denne tråden, gitt.

• Liker 1
Skrevet

Et godt poeng, men jeg tror vi alle vet at slike mennesker aldri kan stoles på når de slipper ut, uansett hva de måtte finne på å si. Noen vil sikkert påberope seg en omvendelse i fengselet og ta avstand fra sine handlinger og holdninger.

Det som bekymrer meg er at om 8 år er denne mannen en fri mann, og det er fritt fram for han å fortsette sin terrorvirksomhet. Og hvem vet, kanskje er han da enda mer forbannet på vesten som har buret han inne i flere år? Tror veien da er kort til nye angrep, til og med soloangrep på norsk jord.

Derfor er jeg enig i de som mener terror bør straffes med livstid. Dessverre lar ikke dette seg gjøre i Norge.

Selvsagt kan vi ikke stole på dem. Men det er det vi har et sikkerhetspoliti til. Han kommer til å være fri til å bli overvåket resten av livet. Alle han er i kontakt med kommer til å være mål for PST's oppmerksomhet ganske enkelt fordi de er i kontakt med ham.

Grunnen til at soloangrepene er vanskelige å hindre er at de som utfører dem, er sk "clean skins", de har ikke noen tidligere historie, ingen er oppmerksomme på dem, og derfor kommer angrepene fullstendig overraskende. Denne mannen er ikke slik, og han vil neppe kunne foreta seg stort uten at det blir lagt merke til. Akkurat DENNE tikkende bomben er etter min mening desarmert. Og når dagen for hans løslatelse kommer, så vil PST's "Radio Jallah" ha langsomradio med livet hans minutt for minutt.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan vi ikke stole på dem. Men det er det vi har et sikkerhetspoliti til. Han kommer til å være fri til å bli overvåket resten av livet. Alle han er i kontakt med kommer til å være mål for PST's oppmerksomhet ganske enkelt fordi de er i kontakt med ham.

Grunnen til at soloangrepene er vanskelige å hindre er at de som utfører dem, er sk "clean skins", de har ikke noen tidligere historie, ingen er oppmerksomme på dem, og derfor kommer angrepene fullstendig overraskende. Denne mannen er ikke slik, og han vil neppe kunne foreta seg stort uten at det blir lagt merke til. Akkurat DENNE tikkende bomben er etter min mening desarmert. Og når dagen for hans løslatelse kommer, så vil PST's "Radio Jallah" ha langsomradio med livet hans minutt for minutt.

Nettopp. Og ikke bare det: Folk får nå bare hyle om "usle fem år" i fengsel, men de skal ikke glemme at fyren får mange usle år utenfor fengselet etterpå (med mindre han raskt åker inn igjen, selvfølgelig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...