MissLily Skrevet 15. juli 2015 #21 Del Skrevet 15. juli 2015 At enkelte bloggere velger å utlevere barna sine på den måten de gjør, er for meg helt uforståelig. En gang skal disse barna begynne på skolen, og det å ha et slikt vedheng vil nok for noen falle uheldig ut. At enkelte bloggere velger å selge sine egne barn for egen vinnings skyld, er for meg nesten sidestilt med barnemisbruk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 25. juli 2015 #22 Del Skrevet 25. juli 2015 Sminke småbarn og dolle dem opp for å få likes på sosiale media. Jeg blir deprimert av å se hva disse menneskene er i stand til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 25. juli 2015 #23 Del Skrevet 25. juli 2015 Enig i disse betraktningene. Det er i det hele tatt mange grenseoppganger her. Det er det prinsipielle i å netteksponere små barn som selv ikke kan ta et valg om å leve i offentlighetens søkelys. Her er det mange som kunne ha godt av å tenke gjennom praksisen sin, feks på FB og i blogger med færre lesere. Å utlevere detaljer om barna sine på nett, selv om det bare er til venner som har adgang til en lukket profil, er etter min mening mer inngripende mht barnets integritet enn å snakke om barna sine med en venninne ansikt til ansikt, i en helt privat setting. I tillegg gjør masseeksponeringen som de største bloggene innebærer selvsagt problemstillingen mer alvorlig for barn dette gjelder. Denne problematikken er tildels sammenfallende med mediekjøret og oppmerksomheten barn av kjendiser generelt opplever. Men det som setter eksponering av barn i sosiale medier som feks blogger i en særstilling er at det her er foreldrene som er selve motoren i eksponeringen, ikke utenforstående medier. Det gjør potensielt angrepet på barns integritet som individer sterkere og mer alvorlig, tenker jeg. Hvis barna i ettertid opplever eksponeringen som noe problematisk de ville vært foruten, men som ikke kan gjøres ugjort, vil vel sviket føles større og mer konfliktfylt når det er igangsatt av deres foreldre. I sær dersom motivene og rammene for eksponeringen har vært å tjene (mer) penger, for å si det med rene ord. I det hele tatt tenker jeg at den intrikate sammenblandingen av privatliv og kommers som bloggerne bygger sin virksomhet på må være ekstra vanskelig å takle for barn som uten å kunne velge blir gjort til en del av dette, og som etter hvert som de vokser til selv må ta jobben med å vikle fra hverandre hva som er hva, og så ta stilling til hva de opplever som greit og ugreit. Veldig godt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg