Gå til innhold

Overspiser i all hemmelighet...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg tror jeg har et enormt problem:/ Jeg spiser i smug. Har gjort dette siden jeg var 15 år gammel, og er 22 nå... Jeg kan kjøpe ect to potetgullpakker og smugspise alt inne på rommet mitt... Hjelp! Hvordan slutter jeg?:/ Har null selvkontroll! I noen perioder føler jeg at jeg klarer meg fint uten, men ender alltid opp i den onde sirkelen hvor jeg spiser mye usunt i skjul:/ Er ekstremt flau over dette...

Er det flere der ute som gjør dette? Hvorfor gjør dere det?:/

Anonymous poster hash: afb87...013

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en type spiseforstyrrelse, en annen variant av bulimi. Som oftes utløses ved at man holder ting inni seg. Er det noe i livet du ikke er fornøyd med bortsett fra spisingen? Helsevesenet kan tilby et tverrfaglig team (lege, ernæringsfysiolog og psykolog) for å hjelpe deg :)

Anonymous poster hash: c75d8...2f8

• Liker 3
Gjest UngMann1986
Skrevet

Høres ut som du trenger profesjonell hjelp, fra lege eler psykolog. Det du holder på med, er ikke bra for deg, hverken fysisk eller psykisk.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en type spiseforstyrrelse, en annen variant av bulimi. Som oftes utløses ved at man holder ting inni seg. Er det noe i livet du ikke er fornøyd med bortsett fra spisingen? Helsevesenet kan tilby et tverrfaglig team (lege, ernæringsfysiolog og psykolog) for å hjelpe deg :)

Vel, jeg er en ekstremt lukket person... Har hatt det ganske voldelig hjemme, det er det faktisk ingen som vet. Men, det plager meg egentlig ikke så mye.. Hmm, takk for info. Vet du hvordan man går frem for å få hjelp?:-/

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er en ekstremt lukket person... Har hatt det ganske voldelig hjemme, det er det faktisk ingen som vet. Men, det plager meg egentlig ikke så mye.. Hmm, takk for info. Vet du hvordan man går frem for å få hjelp?:-/

Selv om det ikke plager deg er det noe du har opplevd som sitter i kroppen og må bearbeides, hvis ikke får kroppen det ut på andre måter, som for eksempel å spise. Bare noen samtaler kan være nok. Er noe som heter "å spise følelsene sine". Det er nok vanligere enn man tror, og en ukjent spiseforstyrrelse for hvermannsen da de fleste forbinder en spiseforstyrrelse med å være kjempetynn og å sulte seg. Kjenner meg litt igjen i historien din, da jeg var rundt 18år var det en periode vanskelig hjemme og isteden for å snakke med noen og vise utad at det var vanskelig spiste jeg heller masse godteri og boller hver dag. Straks jeg fikk åpnet meg opp til noen andre gikk det over.

Det beste du kan gjøre er å dra til fastlegen din og fortelle hele historien du skriver her. At du overspiser, får dårlig samvittighet etterpå og at det kanskje kan bunne ut fra opplevelser i barndommen. Si at du ønsker å henvies videre til både psykolog og etterhvert ernæringsfysolog. Helsevesenet er veldig kjent med problemet og er veldig flinke. Enten blir du henvist til enkelttimer til psykolog eller så kan du delta i gruppesamtaler hvor de andre sliter med akkurat det samme. Spiseforstyrrelser er en av de vanligste psykiske sykdommer vi har.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes helt klart at du bør oppsøke hjelp. En mulighet er å oppsøke fastlege. Er du student? I så fall har studentsamskipnadene rådgivningstjenester, de kan hjelpe deg videre. De har også psykologtjenester. 

Anonymous poster hash: db703...083

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for usaklige innlegg samt. svar. 

- Pavilion, mod

Skrevet

Hei.

Jeg tror jeg har et enormt problem:/ Jeg spiser i smug. Har gjort dette siden jeg var 15 år gammel, og er 22 nå... Jeg kan kjøpe ect to potetgullpakker og smugspise alt inne på rommet mitt... Hjelp! Hvordan slutter jeg?:/ Har null selvkontroll! I noen perioder føler jeg at jeg klarer meg fint uten, men ender alltid opp i den onde sirkelen hvor jeg spiser mye usunt i skjul:/ Er ekstremt flau over dette...

Er det flere der ute som gjør dette? Hvorfor gjør dere det?:/Anonymous poster hash: afb87...013

Du spiser for å ikke føle og det er noe du burde bearbeide. Gå til fastlegen og få en henvisning til DPS :) Å snakke med en proffesjonell kan hjelpe deg slik at du kan la fortid være fortid og starte å se fremover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...