Gå til innhold

Finnes det en blanding av psykoterapi og kognitiv terapi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp. Jeg skjønner at jeg ikke klarer dette alene. 

Jeg gikk til en privat psykoterapeut i 2012. Dette fungerte dårlig da psykologen og jeg rett og slett ikke klaffet så godt som jeg hadde håpet. Jeg opplevde også at jeg fikk lov til å bli i "offerrollen" som for min del ikke hjalp meg en dritt. Det hele ble litt for mye "meg,meg,meg" og det er ikke det jeg trenger for å komme meg videre.

Noen år senere ble jeg utredet for ADD hos Lovisenberg DPS.

Her fikk jeg knappe 6-7 timer med kognitiv terapi. Det fungerte greit, ihvertfall bedre enn psykoterapien. Men det hele ble gjort i en rasende fart. Plutselig var jeg ferdig hos DPS, ikke fordi jeg følte meg klar, men fordi min behandler skulle videre til et annet felt (akuttpsykiatrien) og da måtte han avslutte sine pasientforhold.

Finnes det en blanding av psykoterapi og kognitiv terapi? 

Er det noen psykologer der ute som praktiserer mindfulness?

Jeg bor i Oslo og ønsker en psykolog med avtale.

Jeg er takknemlig for alle svar :)

Anonymous poster hash: 09931...191
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er to ganske motstridende retninger.........................

Anonymous poster hash: 2dbe5...1d2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja, det vet jeg, men for min del tror jeg en blanding kunne gjort seg.

Det er derfor jeg lurer på om det finnes? Eller en annen type terapi som kanskje kunne hjulpet meg?

Jeg har som sagt ikke så mye erfaring med dette og ønsker derfor tips fra dere :)

AnonymBruker
Skrevet

Psykoterapi er en fellesbetegnelse for terapi, antar du egentlig mener psykoanalytisk terapi?

En del terapeuter jobber integrativt. Altså tar litt herfra og derfra, men med en tydelig faglig forankring.

Anonymous poster hash: fe745...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en affektiv tilnærming. En avtalespesialist i den retningen er for eksempel solbakken. Du finner han på listen.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Hei, takk for svar. Hvor finner jeg den listen? Hva er fornavnet til Solbakken?

AnonymBruker
Skrevet

Du må inn på helse sørøst sin nettside. Der ligger oversikt over psykologer med refusjonsavtale. Men denne informasjonen burde du ha fått av fastlegen din som har laget en henvisning og forhåpentligvis kan hjelpe deg å lage søknadsbrev.

AnonymBruker
Skrevet

Du må inn på helse sørøst sin nettside. Der ligger oversikt over psykologer med refusjonsavtale. Men denne informasjonen burde du ha fått av fastlegen din som har laget en henvisning og forhåpentligvis kan hjelpe deg å lage søknadsbrev. Anonymous poster hash: fe745...8fd

Søkandsbrevet ønsker oftest spesialistene at man skriver selv, ut fra eget hjerte. Henvisningen kan fastlegen skrive. Men på listen stpr det ikke om de jobber psykodynamisk (lettere form av psykoanalytisk metode) eller kognitivt. Og om noen jobber med begge deler er en annen sak.

Anonymous poster hash: 50b22...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Søkandsbrevet ønsker oftest spesialistene at man skriver selv, ut fra eget hjerte. Henvisningen kan fastlegen skrive. Men på listen stpr det ikke om de jobber psykodynamisk (lettere form av psykoanalytisk metode) eller kognitivt. Og om noen jobber med begge deler er en annen sak.

Ja, selvsagt skal man skrive det "fra eget hjerte", men det er faktisk veldig vanskelig for folk som sliter. De jrg kjenner som har klart å komme gjennom hos en avtalepsykolog har gått hjelp av en dyktig fastlege eller noen andre med ressurser. Å bare se lista som deprimert, og så skulle klare å skrive et godt brev om din egen motivasjon for behandling og ressurser, er svært vanskelig for veldig mange. Et håpløst system som er veldig vanskelig for mange å nå frem i.

Det beste for å finne ut hvordan de jobber, er gjerne å Google navnene på listen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt skal man skrive det "fra eget hjerte", men det er faktisk veldig vanskelig for folk som sliter. De jrg kjenner som har klart å komme gjennom hos en avtalepsykolog har gått hjelp av en dyktig fastlege eller noen andre med ressurser. Å bare se lista som deprimert, og så skulle klare å skrive et godt brev om din egen motivasjon for behandling og ressurser, er svært vanskelig for veldig mange. Et håpløst system som er veldig vanskelig for mange å nå frem i.

Det beste for å finne ut hvordan de jobber, er gjerne å Google navnene på listen. Anonymous poster hash: fe745...8fd

Jeg har selv flere tunge diagnoser, og jeg klarte fint å skrive et søknadsbrev, sende det til flere og få tilbud om behandling. Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig å skrive et slikt brev, så man skal ikke dra alle psykisk syke under en kam. Men de som ikke har så lett for å uttrykke seg skriftlig, vil oppleve det som mer vanskelig, selvsagt. Samtidig skjønner jeg godt at de gjerne vil at man uttrykker noe selv også, om hva man ønsker hjelp med. Såvidt meg bekjent, veier den egensøknaden mye tyngre enn om fastlegen skriver en god henvisning eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv flere tunge diagnoser, og jeg klarte fint å skrive et søknadsbrev, sende det til flere og få tilbud om behandling. Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig å skrive et slikt brev, så man skal ikke dra alle psykisk syke under en kam. Men de som ikke har så lett for å uttrykke seg skriftlig, vil oppleve det som mer vanskelig, selvsagt. Samtidig skjønner jeg godt at de gjerne vil at man uttrykker noe selv også, om hva man ønsker hjelp med. Såvidt meg bekjent, veier den egensøknaden mye tyngre enn om fastlegen skriver en god henvisning eller ikke.

Men i alle dager da? Skjære alle over en kam? Jeg skriver at mange synes det er vanskelig å skrive det brevet, og at de da gjerne får hjelp av noen andre. Beklager

å tråkke deg på tærne. Du er kjempeflink som klarte å skrive ditt eget brev! Og mange andre klarer det også.

Men mange har vanskeligheter med igangsetting, er selvkritisk eller bare ikke vant til å uttrykke seg skriftlig. Da er det godt å vite at noen fastleger hjelper til med slikt. Og så er det jo ikke slik at hvis fastlegen hjelper til, så signerer fastlegen brevet. Det skal jo gjøres sammen med pasienten og signeres av pasienten. Psykologen vet strengt tatt ikke hvem som har skrevet brevene.

Det er også fint at legen er en støttespiller i prosessen som for mange er veldig tung og uoversiktlig uten ventelister.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men i alle dager da? Skjære alle over en kam? Jeg skriver at mange synes det er vanskelig å skrive det brevet, og at de da gjerne får hjelp av noen andre. Beklager

å tråkke deg på tærne. Du er kjempeflink som klarte å skrive ditt eget brev! Og mange andre klarer det også.

Men mange har vanskeligheter med igangsetting, er selvkritisk eller bare ikke vant til å uttrykke seg skriftlig. Da er det godt å vite at noen fastleger hjelper til med slikt. Og så er det jo ikke slik at hvis fastlegen hjelper til, så signerer fastlegen brevet. Det skal jo gjøres sammen med pasienten og signeres av pasienten. Psykologen vet strengt tatt ikke hvem som har skrevet brevene.

Det er også fint at legen er en støttespiller i prosessen som for mange er veldig tung og uoversiktlig uten ventelister.

Skal pasienter også få lese henvisninger som fastleger skriver og sender, før de blir sendt?

Skal pasienter også få være med på å bestemme hva som skal stå i henvisninger til psykologer (og evt henvisninger til andre spesialister)?

Om det er slik, er det lover angående dette?

Anonymous poster hash: 1f272...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Det er også fint at legen er en støttespiller i prosessen som for mange er veldig tung og uoversiktlig uten ventelister. Anonymous poster hash: fe745...8fd

Det var da voldsomt til reaksjon. Jeg synes ikke (som din sarkastiske kommentar) at jeg var "kjempeflink" som klarte å skrive et brev. Det var en selvfølge å gjøre såpass selv for å få hjelp, selv om jeg skjønner at det er vanskelig for noen. Jeg tror imidlertid det er noe mange psykisk syke kan klare. Min oppfatning er at du fremstiller majoriteten av psykisk syke som hjelpeløse og tafatte, som har vansker med å uttrykke seg skriftlig og må be en lege om hjelp til å skrive et brev. Og da er min oppfatning at slik er det slett ikke alltid. Det ser man jo også her inne, mange psykisk syke er i stand til å skrive om sin egen situasjon på et forum. Et brev er ikke så mye annerledes. Jeg har også truffet mange andre psykisk syke på min vei, og mange av de er fullt i stand til å skrive et brev. For det er ikke det skriftlige de nødvendigvis sliter med, men helt andre ting.

Poenget er at søknadsbrevet slett ikke trenger å være "perfekt", det skal jo komme frem hva man sliter med. Derfor er det en fordel at man prøver å skrive noen linjer selv. Selvsagt skal man spørre om hjelp om det blir helt umulig, som det sikkert kan være for noen få. Men det kan være en fin prosess å formulere skriftlig hva det er man sliter med og hvilke behov man har i fht behandling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal pasienter også få lese henvisninger som fastleger skriver og sender, før de blir sendt?

Skal pasienter også få være med på å bestemme hva som skal stå i henvisninger til psykologer (og evt henvisninger til andre spesialister)?

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med svar på spørsmålene over?

På forhånd tusen takk! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg med svar på spørsmålene over?På forhånd tusen takk! :blomst:Anonymous poster hash: 1f272...ca8

Min fastlege og tidligere terapeuter har alltid latt meg lese henvisningen før den sendes, så ikke det blir videreformidlet noe uten mitt samtykke. Jeg har også kunnet komme med innspill om hva som skal stå.

Om det er noen konkret lovparagraf om dette, husker jeg ikke, men du har rett på innsyn i din egen journal. Du kan lese Pasientrettighetsloven for mer info :)

AnonymBruker
Skrevet

Henvisning fra fastlege til spesialist er et faglig dokument som bergunner hvorfor du trenger en bestemt medisinsk behandling ut fra legens synspunkt og oppfatning. Han kan spørre deg om hvorfor du trenger hjelp, hva du trenger hjelp til osv, men det er ikke vanlig at pasienten leser henvisningen før den sendes. Psykologen vil ta opp med deg hva fastlegen har skrevet, og du får da muligheten til å utdype, forklare og evt korrigere fastlegen oppfatning.  Det blir som regel ikke utdypet veldig i en førstegangshenvisning heller. De fleste henvisninger skrives ikke mens pasienten er på kontoret, så om du skal lese henvisningen først må du i så fall inn til ny konsultasjon, noe som vil forsinke henvingen ytterligere. Stol heller på legen din. 

Anonymous poster hash: 09011...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...