idamoor Skrevet 13. juli 2015 #21 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Flott med noen med gode erfaringer, da har barnevernet gjort en flott jobb der. Men rart da at fortsatt fler barn lider under omsorgssvikt i norge fordi barnevernet faktisk ikke bestandig gjør jobben sin. Det er en grunn for oppslaget om det negative om barnevernet, husk det. Endret 13. juli 2015 av idamoor
WallenStairs Skrevet 13. juli 2015 #22 Skrevet 13. juli 2015 Om du mener at folk skal tie om deres historier du ikkje kjenner til, ts, viser det at du er uopplyst. Her sitter nemlig mange foreldre som har dratt frem sin egen selvinnsikt. De ønsker rettferdighet for sine barn som ble rammet av barnevernets urett, og ikke bare for seg selv. Tenk på det neste gang du snakker om den "manglende selvinnsikten" til andre som har motsatte erfaringer enn deg, ts. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #23 Skrevet 13. juli 2015 Om du mener at folk skal tie om deres historier du ikkje kjenner til, ts, viser det at du er uopplyst. Her sitter nemlig mange foreldre som har dratt frem sin egen selvinnsikt. De ønsker rettferdighet for sine barn som ble rammet av barnevernets urett, og ikke bare for seg selv. Tenk på det neste gang du snakker om den "manglende selvinnsikten" til andre som har motsatte erfaringer enn deg, ts. Vi kjenner alle til historiene etter de 15 trådene hun har opprettet, og de utallige trådene til ANDRE hun har kuppet og begynt å skrive om seg selv i. Jeg tror tiing er på sin plass nå.Anonymous poster hash: 376b8...109 6
WallenStairs Skrevet 13. juli 2015 #24 Skrevet 13. juli 2015 Vi kjenner alle til historiene etter de 15 trådene hun har opprettet, og de utallige trådene til ANDRE hun har kuppet og begynt å skrive om seg selv i. Jeg tror tiing er på sin plass nå.Anonymous poster hash: 376b8...109 Jeg snakket ikke om noen spesifikke mennesker i mitt innlegg. Jeg syns at innlegget til trådstarter vitner om at hun setter folk i bås med sine utsagn. Jeg vet at det er en annen på forumet som har opprettet en rekke tråder, men det henger ikke sammen med det forrige innlegget jeg skrev.
ops2 Skrevet 13. juli 2015 #25 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Den som ikke vil lese en vegg av tekst, kan hoppe over det mellom de prikkete linjene og så rett på direkte svar til TS. ........................................................................................................................................................... Jeg har postet det samme gang på gang her, men barnevernets forsvarere bryr seg ikke om å lese. Jeg linker aldri til hatgrupper eller forum som kun poster negativt om barnevernet. Jeg poster til rettskraftige dommer hvor barnevernet får kritikk. Til kritikk fra psykologer med mange flere års utdannelse enn barnevernsansatte med en bachelor etter 3 år. Til NRK Brennpunkt. Til fastleger som sier de er kritiske til barnevernet. Til helsesøstre som har veiledet foreldre gjennom et helt år og som ikke kjenner seg igjen når de ser sakkyndiges rapport etter en observasjon. Til barnevernsansatte som varsler og som har tatt kopi av dokumenter som viser forsøk på bevisst dokumentfalsk. Forskjellen på meg og barnevernets forsvarere er at jeg anerkjenner at barnevernet gjør mye godt, men at det ikke er noen kontroll eller konsekvenser for de tilfellene hvor det blir gjort feil. Kansje forholdet er 9:1 eller 8:1. Det betyr at hvis 1 av 10 overtagelser kunne vært unngått på grunn av manglende støtte til foreldrene, dokumentfalsk, kort vurdering av sakkyndige, foreldres vitner som ikke blir hørt (lærer, banehage, BUP, helsesøster, familie) så er det 200 barn av 2000 som blir satt under barnevernets omsorg hvor det manglet grunnlag for vedtaket. Jeg kan selvsagt ikke dokumentere dette men tendensen er tydelig, siden et advokatkontor offentliggjør statistikk over saker de har vunnet. http://www.advokatsylte.no/rett-og-urett/flere-akuttvedtak-oppheves http://www.advokatsylte.no/barn/hver-tredje-barnevernsak-vunnet-siste-halvar Dette advokatfirmaet kan dokumentere sine påstander ved å legge fram saksnummer. Tygg litt på den. 30% vunnet av foreldrene. Det er 3 av 10. Ta med i betraktningen at mange foreldre resignerer og skriver under på vedtaket slik at det ikke går til fylkesnemda eller tingretten. Barnevernets forsvarere derimot, legger 99,9% av skylden på foreldrene. .................................................................................................................................................................... Etter denne lille avsporingen, skal jeg legge ved et sitat fra Rambøll-Rapporten. http://www.barnevernledere.net/index.php?option=com_content&view=article&id=104:ramboll-rapporten-offentlig&catid=18:nyheter&Itemid=66 Pdf vedlagt i linken. TS forutsetter at barnas tilfredshet med barnevernets tilbud er høyere enn foreldrenes. Tjelflaat og Ulset gjorde i 2007 en kvalitativ studie om medvirkning i fem institusjoner. Resultatene viste blant annet at regler,rutiner og sanksjoner i institusjonene kan hindre medvirkning, og at ungdommene og i noen grader de mindre barna, i liten grad opplevde at det ble tatt hensyn til deres ønsker. En del av ungdommene lot dessuten være å ta opp forhold de reagerte på med de voksne på grunn av frykt for sanksjoner. I 2010 og 2011 gjennomførte Rambøll brukerundersøkelser i samtlige institusjoner og fosterhjemtjenester i det statlige tiltaksapparat på oppdrag for Bufdir, og undersøkelsene viste at barn og unge i fosterhjem var langt mer tilfredse med ulike dimensjoner av tilbudet enn det barn og unge i institusjoner var. Rundt åtti prosent oppga at de hadde medvirkning på ulike områder i livet sitt, mens andelen blant barn og unge som bor i institusjon lå rundt seksti prosent. Når det gjelder foreldre som brukere er det gjort få undersøkelser, men Nordlandsforsknings survey blant foreldre som er i kontakt med barnevernet viste at nesten seksti prosent av foreldre til barn som er plassert utenfor hjemmet har høy eller høy middels tillit til barnevernet i lys av egne erfaringer. Brukerundersøkelsene tyder på at det er variasjoner i hvordan brukerne selv opplever grunnleggende egenskaper ved tilbudet, så som trygghet, tillit, kommunikasjon, medvirkning og kunnskap om hvorfor de er plassert der. På den ene siden kan dette være en naturlig følge av at brukerne har mange utfordringer i livene sine som påvirker hvordan de vurderer omgivelsene og hjelpeapparatet. Særlig funnene om institusjoner i Rambølls brukerundersøkelser er urovekkende, fordi en stor andel oppgav at de ikke følte seg trygge, hadde det bra eller hadde tillit til de voksne i institusjonen. Trådstarter er en av de som opplever barnevernets tilbud etter omsorgsovertagelsen som godt, og at en omsorgsovertagelse har vært det riktige. Det skjønner jeg, og er glad på hennes vegne. Legg også merke til at selv om barna i fosterhjem er mer tilfredse enn de i institusjoner, så er det kun 80% som oppgir at de har medvirkning på ulike områder i livet sitt. Endret 13. juli 2015 av ops2 1
Badedrakt Skrevet 13. juli 2015 #26 Skrevet 13. juli 2015 Jeg må bare si jeg syns du er nokså naiv. En ting er som TS her, slike historier finnes jo ikke. Men å for eksempel ta et spedbarn ( slik som de har gjort i mitt tilfelle ) bort fra moren sin, det blir helt feil. På 3 uker er det ingen som får bevist eller motbevist at de er dårlige eller gode mødre. En baby på bare noen få uker er uansett ikke tilknytningsskadd. En annen ting derimot er folk som TS som sikkert ble tatt vekk da hun var ungdom og var i opposisjon og dermed ikke likte foreldrene sine uansett. Ofte syns de det kan være deilig og befriende og komme til et annet miljø enn det foreldrene kan tilby dem. Dermed blir også lett foreldrene til TS stemplet som noen dumme kuer som ikke ga TS den omsorgen hun trengte.Til deg over: Jo faktisk er det slik at trynefaktor blir brukt i mange sammenhenger. Det er et korrupt og innavla system. Bv satt i alle fall på gjerdet i min situasjon og de sendte meg til mødrehjem, de bestilte en dritlang og stygg og falsk rapport om meg derfra, og de sendte meg dit for å samle inn nok beviser til å ta barnet mitt. Anonymous poster hash: 23aa7...6e6 Vet du, tror samtlige av oss er lei av å lese svadaen din her på kg. Har lest litt av det, og utfra måten du ordlegger deg på har jeg null problemer med å forstå hvorfor du har havnet der du er nå. Også dette du skrev nå viser hvor landet ligger for deg. Gå heller inn i deg selv istedet for å spamme ned hele forumet med elendigheten din. Det er mulig jeg snakker for døve ører, men sier likevel: Det norske barneverne "stjeler" ikke barn uten at det er meget gode grunner til det! Mulig du mangler nok selvinnsikt til å klare å SE akkurat det. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #27 Skrevet 13. juli 2015 Hei, TS her! Så fint å høre at det er så mange her som ser det positive bv gjør! Men jeg ser også en del saklig argumentering for at bv gjør feil. Og det er jeg helt enig i! Det finnes situasjoner hvor barn blir flyttet ut av hjemmet når det kanskje var andre mulige tiltak som kunne settes inn. Det finnes sakskyndige som desverre observerer med skylapper på. Leste et god artikkel en annen psykolog skrev om emnet, så det er ingen tvil om at dette skjer. Når det er sagt, så var ikke innlegget mitt skrevet for å sette noen i bås. Barnevernet har sine feil som enten skyldes hvordan systemet er bygget opp, eller fordi det er mennesker som driver dette og mennesker gjør feil. En gang er selvsagt en gang for mye, ettersom det er menneskers liv det handler om. Men bv er ikke alene om dette, på sykehus, i politiet og på NAV skjer det feil. Desverre så er det foreldre som mangler innsikt i sin egen situasjon. Disse har som regel tilgang på Internett hvor de kan spre "sin versjon" usensurert i ulike forum. Det finnes mange som aldri har vært borti bv før, de kan komme over slike innlegg og bli vettskremt! Man vet jo ikke hvem som sitter bak tastaturet og hva som egentlig har skjedd. Derfor syntes jeg det var viktig å belyse den andre siden av bv, den som så sjeldent kommer frem i lyset, fordi de som har hatt det bra har sjeldent behov for å skrike høyest. Anonymous poster hash: cdc69...962 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #28 Skrevet 13. juli 2015 Det er mange fine historier fra bv. Det er for mange historier der bv har gjort feil. Har dere fått med dere artikler fra advokater, personer med kunnskap på rettsikkerhet. Sakene der bv har lidd nederlag i retten, der det viste seg at barn ikke skulle tas fra hjemmet. Bv har eks liten kunnskap om eks aspergers, adhd. Er Det slik at dere mener at det er bedre å ta et barn for mye, enn at det går ille? Hva om du selv ble syk etter en fødsel. Du har ingen fam som kan stille opp. Bv er de som må hjelpe deg. Du blir kanskje innlagt, langvarig beh. Så kommer dagen du er i stand til å ta deg av barnet. Tror du at du får barnet på dagen? Da kan bv si at det har liten tilknytning til mor. Har knyttet seg til fosterforeldre. Tror du virkelig at folk tror på deg her inne? At du kun var syk? Anonymous poster hash: 37068...d61
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #29 Skrevet 13. juli 2015 Jeg har også relativt gode erfaringer med BV. Har hatt kontakt med dem både personlig og som melder. Jeg hadde en nabo som lot sin 6 år gamle datter være alene fra hun var ferdig på skolen til hun skulle legge seg. Hun ga jenta en telefon som hun ringte til når det var leggetid. Totalt uholdbart! Jeg vet ikke hva som skjedde der til slutt da både vi (og naboen flyttet). BV tok tidligere og plasserte hennes 13 år gamle gutt på instutisjon da hun ikke klarte å håndtere han. Naboen gikk i mot alle anbefalinger og tiltak som BV ønsket. Dattera fikk ingen stabilitet eller trygghet. Jeg passet henne flere ganger mens mora var på jobb. Hun overnatta flere ganger også. Men da jeg ville ha litt for å dekke mine utgifter med henne (det var ofte 4 måltider hver gang, middag, kveld, frokost og medbrakt lunsj til skolen) blei hun steike forbanna på meg og la meg for hat. Jeg har blitt meldt til BV flere ganger selv (hevngjerrig bf som mente at dersom ikke barnet vårt fikk bo hos han, så burde hun heller være i fosterhjem +++), har hatt BV til flere samtaler og observasjoner. Her er cluet at jeg samarbeider med dem. Jeg har ikke lagt skjul på noe. Vi har da alle våre svakheter som foreldre Anonymous poster hash: 5fdc3...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #30 Skrevet 13. juli 2015 Anonymous poster hash: 5fdc3...a5e Kan også legge til at jeg har vært sammen med som jobber i BV. Grunnen til så stor utskifting av saksbehandlere er at det er veldig tyngt psykisk å arbeide i BV. Man ser man som lider uten at dem har mulighet til å gripe inn. Det er veldig høy terskel for at dem kan ta barn ut fra et hjem. Det skal prøves og feiles masse først. Det må være bevist eller veldig sterke indisier på overgrep eller vold for at de kan hente ut barn raskt fra ett hjem. Jeg har selv mange familiemedlemmer som jobber i BV. De blir utsatt for trusler nesten daglig fra foreldre. Og de er heldig om det kun er trusler. Det er heller ikke uvanlig at de blir angrepet også. Dette hører man sjeldent om pga de har taushetsplikt. Aldri hadde jeg klart å ha den jobben. Anonymous poster hash: 5fdc3...a5e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå