Gå til innhold

UVI og Nyrebekkenbetennelse spm.

Fremhevede innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har pådratt meg runde to med uvi på to uker. Første runden ble ikke behandlet da symptomene ble borte, så den har nok ligget og ulma en uke før den brøt ut igjen.

Nå er jeg under behandling, heldigvis.

Så kom jeg til å tenke på nyrebekkenbetennelse. Det er jo mer alvorlig en uvi. Så er jo mitt spørsmål; hvis man går ubehandlet når man har nyrebekkenbetennelse, hva kan skje da? Kan man få problemer med nyrene alá nyresvikt?

Jeg hadde min første runde med uvi da jeg var 17år og på ferie i Sverige. Skjønte ikke hva det var før jeg spurte mamma hvordan det var å ha uvi. Så kjørte pappa til sykehuset (siden de ikke har vanlig legevakt der vi var) og på den korte halvtimen hadde jeg gått fra litt smerter og klumper i urinen til mørk rød urin og syke smerter. Fikk sjokk og grein som en 5åring med skrubbsår på kneet. *ler*

Hvor farlig er det egentlig med uvi og nyrebekkenbetennelse?

På forhånd tusen takk for svar! :)

Endret av snoopy_93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ubehandlet nyrebekkenbetennelse kan føre til nyreskader og i alvorlige tilfeller, blodforgiftning.

UVI er i utgangspunktet ikke farlig i seg selv, men kan da utvikle seg til nyrebekkenbetennelse.

Anonymous poster hash: 6526b...436
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har symptomene på uvi forsvunnet, du har levert ny urinprøve og den var fin, så har ikke uvien lagt og ulmet, men blitt behandlet ferdig. Så har du nå begynt på en ny runde med uvi.

Uvi står for urinveisinfeksjon. Uvi er bakterier i urinrør og eller blære. Når den står ubehandlet vil bakteriene før eller senere krype videre opp over i urinlederne og til nyren. Da får de aller fleste mye smerter, feber og sterkt ubehag. Hvor raskt bakteriene kryper opp over er umulig å forutsi. Det kommer an på både type bakterier, mengde og forhold i din kropp.

Urinveisinfeksjon skal behandles fordi den omtrent aldri går over av seg selv, fordi det regnes som en sykdom som lett lar seg behandle med enkle midler. Ved nyrebekkenbetennelse er det ikke uvanlig å bli så dårlig at sykehusinnleggelse blir nødvendig. Noe som koster samfunnet ganske mye mer enn en antibiotika kur.

Du bør begynnne å se på hvorfor du får uvi igjen nå. Bruker du stringtruser? Vasker deg med klut i underlivet? Har du gått med vått badetøy? Badet i boblebad med flere? Der er flere muligheter for ny smitte, eller selvsmitte.

Anonymous poster hash: bda8b...0c3

Gjest snoopy_93
Skrevet

Har symptomene på uvi forsvunnet, du har levert ny urinprøve og den var fin, så har ikke uvien lagt og ulmet, men blitt behandlet ferdig. Så har du nå begynt på en ny runde med uvi.

Uvi står for urinveisinfeksjon. Uvi er bakterier i urinrør og eller blære. Når den står ubehandlet vil bakteriene før eller senere krype videre opp over i urinlederne og til nyren. Da får de aller fleste mye smerter, feber og sterkt ubehag. Hvor raskt bakteriene kryper opp over er umulig å forutsi. Det kommer an på både type bakterier, mengde og forhold i din kropp.

Urinveisinfeksjon skal behandles fordi den omtrent aldri går over av seg selv, fordi det regnes som en sykdom som lett lar seg behandle med enkle midler. Ved nyrebekkenbetennelse er det ikke uvanlig å bli så dårlig at sykehusinnleggelse blir nødvendig. Noe som koster samfunnet ganske mye mer enn en antibiotika kur.

Du bør begynnne å se på hvorfor du får uvi igjen nå. Bruker du stringtruser? Vasker deg med klut i underlivet? Har du gått med vått badetøy? Badet i boblebad med flere? Der er flere muligheter for ny smitte, eller selvsmitte.

Jeg fikk uvi for to uker siden ca. Merket først og fremst smerter ved vannlating. Drakk mye vann med sitron og så det an siden legen ikke hadde tid. Så ble alt av smerter helt borte og jeg merket ingenting til det før natt til i går.

Jeg bruker ikke string ved mindre alle de andre hotpans er borte vekk eller til vask. Bruker en del truseinnlegg. Vasker meg nedentil hver dag, ikke med såpe hver gang.

Har i perioder fått uvi ofte pga sex, selv om jeg går på do etterpå og dusjer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har pådratt meg runde to med uvi på to uker. Første runden ble ikke behandlet da symptomene ble borte, så den har nok ligget og ulma en uke før den brøt ut igjen.

Nå er jeg under behandling, heldigvis.

Så kom jeg til å tenke på nyrebekkenbetennelse. Det er jo mer alvorlig en uvi. Så er jo mitt spørsmål; hvis man går ubehandlet når man har nyrebekkenbetennelse, hva kan skje da? Kan man få problemer med nyrene alá nyresvikt?

Jeg hadde min første runde med uvi da jeg var 17år og på ferie i Sverige. Skjønte ikke hva det var før jeg spurte mamma hvordan det var å ha uvi. Så kjørte pappa til sykehuset (siden de ikke har vanlig legevakt der vi var) og på den korte halvtimen hadde jeg gått fra litt smerter og klumper i urinen til mørk rød urin og syke smerter. Fikk sjokk og grein som en 5åring med skrubbsår på kneet. *ler*

Hvor farlig er det egentlig med uvi og nyrebekkenbetennelse?

På forhånd tusen takk for svar! :)

J>eg får blodig urin med en gang så det betyr ikke at det er alvorlig altså=)

Anonymous poster hash: 8ee7d...350

AnonymBruker
Skrevet

UVI kan ligge å ulme, men for å vite at det faktisk er borte, så må du ta en test hos legen eller hjemme. Hvis ikke så er det bare vill gjetting. 

Det kan blusse opp igjen gang på gang. Tror ikke det er slik at 3. gangen med UVI på et halvt år så går det garantert til nyrene. En ubehandlet UVI kan gå til nyrene, samme som at 10 behandlet UVI'er kan gå til nyrene én gang. 

det er svært sjeldent det skjer, og om du da ikke får behandling så er det stor sjanse for komplikasjoner. 

Men svært få går med nyrebekkenbetennelse uten å dra til lege. For de smertene er det verste du noen gang kommer til å oppleve. 

Anonymous poster hash: 92596...126
AnonymBruker
Skrevet

UVI kan ligge å ulme, men for å vite at det faktisk er borte, så må du ta en test hos legen eller hjemme. Hvis ikke så er det bare vill gjetting. Det kan blusse opp igjen gang på gang. Tror ikke det er slik at 3. gangen med UVI på et halvt år så går det garantert til nyrene. En ubehandlet UVI kan gå til nyrene, samme som at 10 behandlet UVI'er kan gå til nyrene én gang.  det er svært sjeldent det skjer, og om du da ikke får behandling så er

det stor sjanse for komplikasjoner. Men svært få går med

nyrebekkenbetennelse uten å dra til lege. For de smertene er det

verste du noen gang kommer til å oppleve.  Anonymous poster

hash: [acronym="Full hash:

925964957050823d12413d2db85bc126"] 92596...126

Hvor i all verden har du denne lærdommen fra?

Enten er der bakterier i urinveien eller så er der ingenting. Bakterier ligger ikke og ulmer.

Der er ingen regle om at 3. Gangen går bakteriene til nyrene, og de går i urinlederne og til nyrebekkenet før det når nyrene!

Før behandling med antibiotika ved mistanke om uvi er det vanlig praksis å undersøke urinen for å fastslå om der er bakterier eller om pasienten opplever ubehag av andre årsaker.

Ved hyppig og gjentatte uvi der enkel tiltak som å ikke bruke klut i underlivet og andre hygienetiltak er det vanlig å henvise til undersøkelse hos spesialist for å utelukke andre årsaker til uvi. Som f.eks. at pasienten ikke klarer å tømme blæren skikkelig ved toalettbesøk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden har du denne lærdommen fra?

Enten er der bakterier i urinveien eller så er der ingenting. Bakterier ligger ikke og ulmer.

Der er ingen regle om at 3. Gangen går bakteriene til nyrene, og de går i urinlederne og til nyrebekkenet før det når nyrene!

Før behandling med antibiotika ved mistanke om uvi er det vanlig praksis å undersøke urinen for å fastslå om der er bakterier eller om pasienten opplever ubehag av andre årsaker.

Ved hyppig og gjentatte uvi der enkel tiltak som å ikke bruke klut i underlivet og andre hygienetiltak er det vanlig å henvise til undersøkelse hos spesialist for å utelukke andre årsaker til uvi. Som f.eks. at pasienten ikke klarer å tømme blæren skikkelig ved toalettbesøk.

Symptomene kan forsvinne, har selv hatt UVI uten smerter og stikking! Det er det jeg mener med at det ligger å ulmer. Symptomene forsvinner, og folk tror da at det er over. Men det vet de ikke 100%, for de må ta en test for å sjekke om det er borte eller ei! 

Det som skjer da er at smertene og ubehaget forsvinner eller blir så svake at du ikke legger merke til det.. også "blusser" det opp igjen og smertene og svien kommer tilbake. 

Infeksjonen var alltid der, selv om at DU ikke viste det. 

og jeg sa jo at det IKKE er nå regle på det! Sjansen for å få nyrebekkenbetennelse er det samme om du har det 1 gang, eller 2 ganger rett etter hverandre! Du kan faktisk få nyrebekkenbetennelse etter å ha gått på antibotikakur, for du har da fått FEIL type antibiotika og den da ikke funket. 

Les litt før du begynner å angripe andre folk

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal lære meg med min utdannelse om uvi.

AnonymBruker
Skrevet

Bakterier kan ligge i dvale for så å blusse opp igjen. Det er derfor det alltid er viktig å fullføre en antibiotikakur for at det ikke skal blusse opp igjen. Man kan føle seg frisk og symptomfri, men er det ikke likevel.

Etter endt behandling for UVI så bør man alltid ta en ny urinprøve ei uke etter avsluttet behandling for å se om bakteriene er borte eller ikke. 

Anonymous poster hash: 7416c...dda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bakterier kan ligge i dvale for så å blusse opp igjen. Det er derfor det alltid er viktig å fullføre en antibiotikakur for at det ikke skal blusse opp igjen. Man kan føle seg frisk og symptomfri, men er det ikke likevel.

Etter endt behandling for UVI så bør man alltid ta en ny urinprøve ei uke etter avsluttet behandling for å se om bakteriene er borte eller ikke. 

akkurat det jeg sa.

En UVI kan gå over av seg selv, fordi man "tisser ut" bakteriene. Men ikke alltid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal lære meg med min utdannelse om uvi.

tørr ikke å innrømme at du retter på andre, når det er du som tar feil? 

AnonymBruker
Skrevet

J>eg får blodig urin med en gang så det betyr ikke at det er alvorlig altså=)

Anonymous poster hash: 8ee7d...350

Ikke for å være kjip her, men det fikk tanten min også. Det var ikke uvi, det var kreft. Veldig blodig urin = gå til lege.

Anonymous poster hash: fc852...614

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være kjip her, men det fikk tanten min også. Det var ikke uvi, det var kreft. Veldig blodig urin = gå til lege.

Enig at hematuri skal sjekkes av lege. Men synlig blod i urinen er ikke uvanlig for UVI. Det er så enkelt at bakteriene har "satt" seg på en blodåre, da lages det hull på blodåren og det kommer synlig blod i urinen.

AnonymBruker
Skrevet

Enig at hematuri skal sjekkes av lege. Men synlig blod i urinen er ikke uvanlig for UVI. Det er så enkelt at bakteriene har "satt" seg på en blodåre, da lages det hull på blodåren og det kommer synlig blod i urinen.

Det er jeg klar over. Men mye blod og "blodklumper" er ikke et godt tegn.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg ble faktisk anbefalt av lege en gang å ikke ta antibiotika og heller drikke mye surt for å tisse ut bakteriene.. :s

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble faktisk anbefalt av lege en gang å ikke ta antibiotika og heller drikke mye surt for å tisse ut bakteriene.. :s

Er ikke jeg som har svart her tidligere, men husk : det er ikke bra å bruke for mye antibiotika heller, da det kan ødelegge den naturlige tarmfloraen som er svært viktig for helsa vår. Nesten hele immunforsvaret vårt ligger der. Bare ha det i bakhodet.

Ellers er jeg enig med vedkommende som ba deg tenke på hva so gjør at du får uvi gang på gang. Finn rota til problemet, for den kommer jo tilbake, da må du se på det. En kur er ikke forebyggende for nye "angrep", tvert imot, da antibitika so sagt er sterk kost for tarmene.

Anonymous poster hash: 02aeb...1e1

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Er ikke jeg som har svart her tidligere, men husk : det er ikke bra å bruke for mye antibiotika heller, da det kan ødelegge den naturlige tarmfloraen som er svært viktig for helsa vår. Nesten hele immunforsvaret vårt ligger der. Bare ha det i bakhodet.

Ellers er jeg enig med vedkommende som ba deg tenke på hva so gjør at du får uvi gang på gang. Finn rota til problemet, for den kommer jo tilbake, da må du se på det. En kur er ikke forebyggende for nye "angrep", tvert imot, da antibitika so sagt er sterk kost for tarmene.

Anonymous poster hash: 02aeb...1e1

Det vet jeg. :) Er nesten ferdig utdannet helsefagarbeider. Nest siste gangen jeg fikk uvi var når jeg var på tur og frøs lenge + satt på en fjellknaus. Dette var midtvinters.

Så fikk jeg det igjen sist gang for to uker siden og har hatt normal hygiene, bare at denne gangen hadde jeg sex med kjæresten. Jeg tisset ikke lenge etterpå (som anbefalt av flere) og allikevel kom uvien som en vakker julegave.

Så sist hadde jeg sex i dusjen og fikk servert uvi som gave etterpå, og symptomene ble " borte" før jeg fikk det tilbake igjen nå..

Slitsomt. Legen er flink på noen ting og henviser gjerne hit og dit, men når det kommer til uvi er det bare en urinprøve, resept og ut. Uansett hvor mange ganger på et halvår jeg kommer inn med uvi.

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger ikke bakterier i dvale i urinblæra. E. coli har ikke evnen til å gå i dvale. Man skal heller ikke ta en kontrollprøve. Man behandler UVI på bakgrunn av symptomer, ikke nødvendigvis hva laboratorieresultatene viser.

Anonymous poster hash: 53994...832

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...