Anders26år Skrevet 11. september 2004 #41 Skrevet 11. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=244357
Gjest Eir Skrevet 11. september 2004 #42 Skrevet 11. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=244357 Hva har dette med valium å gjøre? Og hvilke alternativer til valium er det du anbefaler?
Gjest Liljedugg Skrevet 11. september 2004 #43 Skrevet 11. september 2004 Ang. Birgitte, og den umerkelig roen, som rus. Jo, vi er forsåvidt enige. Narkomane finnes i alle samfunnslag, noen jobber og "synes ikke", andre ligger helt nede og er en del av gatebildet, nærmest. Men den umerkelige roen x antall valium gir, er ikke noen rus å trakte etter, ikke for meg i alle fall. Kjennes jo mer ut som en lobotomert tilstand der tankene går i skilpaddefart (erfaring fra noen etterhvert ganske mange år tilbake). Men der er vel igjen folk forskjellige, og en uerfaren nervøs person vil kanskje trakte etter denne tilstanden, i stedet for å ta en valium for å roe seg der og da og være ferdig med det. Men en ting jeg undres over i denne debatten er at det høres ut som om det er så enkelt å få tak i valium... Det er vel heller motsatt etter at man fikk fastlege, og etter at lykkepillene kom? Før kunne "husmødrene tilhørende Anders26" løpe fra lege til lege og skaffe seg mengder, mens i dag er legene mer restriktive og du får ikke resept på valium som tilsier at du kan ruse deg og bli avhengig, i alle fall må man da ha møtt en lege som ikke burde hatt lisens... (legene blir overvåket, og kan ikke skrive ut for store mengder av b-preparater uten fare for å miste lisensen...) Legene har også fått beskjed fra helsedirektoratet om at valium ikke skal gis mot angst. (mens lykkepiller skal) Men det finnes leger som kan tenke selv, og mange pasienter vil ikke ha ssri-preparater (lykkepiller), og trenger kun noe å roe seg ned med i en kort stund, en sjelden gang, men fungerer ellers. Tror forresten ikke det finnes en eneste medisin, reseptfri eller ei, som ikke har/kan gi alvorlige bivirkninger i en eller annen grad hvis det brukes over lang tid, og med for stor dose. (Lykkepiller skal brukes over lang tid, og dosen skal trappes opp. Men så har de jo bivirkninger så det holder, når pasientene prøver å slutte med midlet. I mange tilfeller må pasientene gå over på valium i cirka ett års tid, for å dempe de verste bivirkningene av ssri-preparater)
Gjest Eir Skrevet 12. september 2004 #44 Skrevet 12. september 2004 Men en ting jeg undres over i denne debatten er at det høres ut som om det er så enkelt å få tak i valium... Det er vel heller motsatt etter at man fikk fastlege, og etter at lykkepillene kom? Før kunne "husmødrene tilhørende Anders26" løpe fra lege til lege og skaffe seg mengder, mens i dag er legene mer restriktive og du får ikke resept på valium som tilsier at du kan ruse deg og bli avhengig, i alle fall må man da ha møtt en lege som ikke burde hatt lisens... (legene blir overvåket, og kan ikke skrive ut for store mengder av b-preparater uten fare for å miste lisensen...) Sant nok, å få valium hos legen er nærmest håpløst dersom man er under 30. Er du pensjonist derimot får du skrevet ut b-preparater over en lav sko. Jeg synes det er bra at det er noen restriksjoner på slike medisiner, men samtidig synes jeg det blir negativt dersom det ikke blir brukt noe skjønn. I forhold til nerveberoligende er det negativt dersom personer ikke får resept, når det faktisk hadde vært den beste løsningen for dem. Har selv vært i en situasjonen at jeg trengte valium en periode, men fikk istedet tilbud om antidepressiva og sovemedisiner, som var så sterke at jeg ikke ville ta dem. Så jeg valgte å kaste sovepillene, og heller kjøpe valium, noe som også er en mulighet. En annen ting er den lite restriktive holdningen til å skrive ut antidepressiva. Dette er noe legene ofte gjør, for "å se om det virker" og de hevder hardnakket at medisinene ikke er avhengighetsdannende. Dette har blitt sagt om mange legemidler før, og det har vist seg i etterkant at er feil, og det er selvsagt bare piss, fordi alt er potensielt avhengighetsdannende. Vi har allerede sett hvor store abstinenser og andre problemer disse pillene forårsaker, og jeg er iallfall spent på hvor lang tid det vil gå før legestanden snur når det gjelder disse medikamentene også.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. februar 2013 #45 Skrevet 18. februar 2013 Tråden ryddet for innlegg KG ikke kan stå inne for, og tilsvar til dette. Sprsømål til modereringen tas i egen tråd på Ris&Ros. Lille-pus, mod.
østlandsjenta Skrevet 18. februar 2013 #46 Skrevet 18. februar 2013 http://www.felleskatalogen.no/medisin/valium-roche-564977
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå