Gå til innhold

Valium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dette er noe du har lest, og at det gjelder spesielt for husmødre? (Kun kvinnelige hjemmeværende, eller menn også?)

Ja, ja, jeg har visst lært noe nytt i dag også. :roll:

Skrevet

Jeg har iallefall fått ganske kraftige advarsler om valiumen ! Det er mye lettere å bli avhengig av enn alkohol. De skal kun brukes som øyeblikkelig beroligende. Ikke over lengre tid.

De skal ikke kombineres med alkohol eller sovemedisiner, fordi man da kan få svært kraftig virkning, og man kan slutte å puste (m sovemedisin).

Men du verden hvor fristende det er å ta en nå , bare for å slippe uroen inni meg :-(

Gjest Anonymous
Skrevet
Så dette er noe du har lest, og at det gjelder spesielt for husmødre? (Kun kvinnelige hjemmeværende, eller menn også?)

Ja, ja, jeg har visst lært noe nytt i dag også.  :roll:

Dette er et større problem for kvinner enn for menn , TROR jeg .

Du kan jo ta en tlf ned til Modum bad og høre med dem der .

Anders

Skrevet

Dette er et større problem for kvinner enn for menn , TROR jeg .

Du kan jo ta en tlf ned til Modum bad og høre med dem der .

Anders

Der glemte jeg å logge meg inn igjen :veldigsur:

Skrevet
Denne type piller er MYE verre enn hasj for eksempel .

Men det virker som dere tror at dette ikke er noe farlig siden det er "lovlig" i Norge ?

Det er da ett faktum at vi har langt større problemer med "lovlig" narkotika i Norge enn når det gjelder problemene med ulovlige stoffer. Hva som er "verre" avhenger helt av bruken. Brukt riktig og fornuftig er ingenting skadelig, uansett om det er lovlig eller ikke, brukt feil får det meste alvorlige konsekvenser.

Ellers så har Xavia ett godt poeng, misbruk av medikamenter er ett problem i hele befolkningen, selv om kvinner og menn har tendenser i ulik retning. Feks så har kvinner en tendens til å fortrekke "rene" nerveberoligende som vival og valium, mens menn gjerne vil ha "det lille ekstra" og er mest glad i rohypnol og flunipam. Men jeg kjenner så mange unntak at man kan ikke lage noen regler på det.

Skrevet
Jeg har iallefall fått ganske kraftige advarsler om valiumen ! Det er mye lettere å bli avhengig av enn alkohol. De skal kun brukes som øyeblikkelig beroligende. Ikke over lengre tid.

De skal ikke kombineres med alkohol eller sovemedisiner, fordi man da kan få svært kraftig virkning, og man kan slutte å puste (m sovemedisin).

Men du verden hvor fristende det er å ta en nå , bare for å slippe uroen inni meg :-(

Det finnes så mange andre alternativer enn Valium .

Hvis du kontakter din fastlege og snakker med han så vil han kunne tilby deg medisiner som har MYE bedre virkning enn valium og sobril og som ikke er B-Preparat . DVS at det er tabletter som du går på daglig uten at du blir avhengig av det .

Anders

Skrevet
Det finnes så mange andre alternativer enn Valium .

Hvis du kontakter din fastlege og snakker med han så vil han kunne tilby deg medisiner som har MYE bedre virkning enn valium og sobril og som ikke er B-Preparat . DVS at det er tabletter som du går på daglig uten at du blir avhengig av det .

Dette er jo bare tull... :roll:

Du mener altså at det er bedre å spise piller tre ganger om dagen, uansett behov, enn å ta en pille en gang i mellom når man føler seg jævlig? Jeg mener at det avhenger av hva slags problemer man har. Har man konstant angst og uro kan antidepressiva være bedre, men har man bare korte perioder eller enkeltdager man føler seg slik, så er feks valium bedre. Antidepressiva bruker også ca 3 uker på å begynne å virke, så for akutte problmer har det lite å si.

Og at antidepressiva ikke er avhengighetsdannende er en myte, skapt av legemiddelprodusentene selv. Antidepressiva har mange ulike bivirkninger, og gir ofte abstinenser når man slutter/trapper ned. Dersom man har vedvarende problemer er antidepressiva en grei løsning i en periode, men hver enkelt må få hjelp til å finne det medikamentet som passer seg best, siden alle reagerer individuelt, særlig i forhold til bivirkningene.

Skrevet

Ja, ja, jeg har visst lært noe nytt i dag også. :roll:

Alle veit at husmødre spiser mere piller enn husfedre...

Waco

Skrevet

Eir.....ja anders mener det er bedre å spise antideppers hver eneste dag enn f eks en halv valium en gang hver 14 dag fordi man er uvel...

Men at hasj er bedre enn sobril og valium er det ingen tvil om, der har han rett.

Waco

Gjest Liljedugg
Skrevet

Min lege sa som følger når det gjelder valium og alkhohol: Du kan drikke, men i mindre menger. Det vil si at jeg ikke kan drikke mine fem halvlitere en tirsdagskveld, men kanskje en eller to, hvis jeg har inntatt valium f.eks. dagen før.

Synes det er bedre å ta en valium en - to ganger i uka, enn å spise tre antidepressiva hver dag i årevis. Antidepressiva (lykkepiller) har mange og skremmende bivirkninger, som først oppstår når man skal slutte med preparatet. Mange blir indivalidisert, tåler ikke lys, får muskelkramper og smerter, lysflash i hodet, skremmende angst, osv.

Les mer her: http://www.motkur.no/index.htm

Men valium er ikke ufarlig, dersom man spiser det som sukkertøy. Tror leger i dag er ganske restriktive. For noen år siden ble valium beskrevet som lykkepiller i dag; helt uten bivirkninger.

Egentlig er det bedre å roe seg ned med et glass rødvin. Når alkoholen er ute av blodet (man er edru), er man "ren" igjen. Piller henger lenge i, det kan ta ett år dersom man er avhengig før man blir seg selv igjen (med valium, når det gjelder lykkepiller vet man ikke, men noen beskriver år med plager, les linken)

Skrevet
Veldig mange husmødre spiser Valium , sobril og rohypnol som det skulle ha vært paracet (ikke at det er så veldig bra heller) uten å tenke over hva de putter i seg . Vil minne dere på at mange av drapene i Norge blir gjort under rus av sånne typer piller blandet med alkohol

Nå er vel ikke husmødre akkurat overrepresentert på drapsstatistikken..

Denne type piller er MYE verre enn hasj for eksempel .

Men det virker som dere tror at dette ikke er noe farlig siden det er "lovlig" i Norge ?

:Nikke:

Disse pillene er også utrolig lett å bli "hekta" på så man skal KUN bruke de i nødstilfeller.

Så sant så sant.. Selv om du har fått pillene av legen så betyr ikke det at du ikke kan bli avhengig eller rett og slett loco! Vet tilogmed om narkiser som nekter å spise det de kaller "apedop", i dette tilfeller benzodiazepamer. Akkurat det synes jeg sier litt.

Gjest Liljedugg
Skrevet

Til det Brigitte sa:

At narkomane nekter å spise apedop (valium etc.).

Nå skal man vel ikke dope seg på valium, er man etter en mild rus, finnes det mer velegnede midler (alkohol f.eks.)

En narkoman vil ganske sikkert ikke nekte å ta en valium om han er fri for annet. Men en som ER NARKOMAN har daglig tilgang til det han trenger. Det er lett å få tak i stoff.

Det finnes mange slags narkomane, noen blander, noen holder seg til ett eller to typer stoff (en stund i alle fall), og noen spiser piller og regnes ikke som narkomane fordi de får det av legen (sikkert verre for dem nå etter fastlegeordningen).

Men valium gir ikke noen rus i den forstand. Det er ikke derfor man blir avhengig av preparatet. Det er heller den umerkelige roen man oppnår, og abstinensene man får i form av mer angst som kan gi avhengighet.... hvis man ikke er klar over det, og passer litt på.

Skrevet
Til det Brigitte sa:

At narkomane nekter å spise apedop (valium etc.).

Nå skal man vel ikke dope seg på valium, er man etter en mild rus, finnes det mer velegnede midler (alkohol f.eks.)

En narkoman vil ganske sikkert ikke nekte å ta en valium om han er fri for annet. Men en som ER NARKOMAN har daglig tilgang til det han trenger. Det er lett å få tak i stoff.

Det finnes mange slags narkomane, noen blander, noen holder seg til ett eller to typer stoff (en stund i alle fall), og noen spiser piller og regnes ikke som narkomane fordi de får det av legen (sikkert verre for dem nå etter fastlegeordningen).

Vet du, ikke alle de du vil definere som "narkomane" er søplenarkiser som hiver i seg all slags rus. Noen er faktisk ganske selektive. De er individa som deg og meg :wink: Og da er piller, på grunn av bivirkninger, def noe mange velger bort.

Men valium gir ikke noen rus i den forstand. Det er ikke derfor man blir avhengig av preparatet. Det er heller den umerkelige roen man oppnår' date=' og abstinensene man får i form av mer angst som kan gi avhengighet.... hvis man ikke er klar over det, og passer litt på.[/quote']

Hvilken rus er bedre enn den som gir den umerkelige roen...

Jeg sier ikke at bruk av benzodiazepamer er udelt negativt. Jeg sier bare at det kan være utrolig avhengighetsskapende og for mye eller gal bruk er dårlig deal. Akkurat det tror jeg vi er enige i! :-)

Skrevet
Eir.....ja anders mener det er bedre å spise antideppers hver eneste dag enn f eks en halv valium en gang hver 14 dag fordi man er uvel...

Men at hasj er bedre enn sobril og valium er det ingen tvil om, der har han rett.

Waco

Jeg mener at Valium ikke burde vært lovlig i Norge !

"En halv valium hver 14 dag" . Så blir det oftere og oftere i de fleste tilfeller .

Jeg snakker ikke om a ta antideppresiva 3 ganger om dagen . Det jeg snakker om er at det finnes andre alternativer som er mye bedre enn Valium .

Du kom også med at jeg muligens måtte ha erfaringer med dette og sånt tull .

Kanskje jeg er en skikkelig knarker , hva så? Skal jo du bare drite i uanset !

Jeg vet iaffal at jeg aldri ville spist valium eller andre piller så sant det ikke var nødvendig , og hadde det blitt "nødvendig" hver 14 dag så hadde jeg heller prøvd å finne ut hva som gjør at jeg sliter så veldig over en lang periode .

Anders

Skrevet

Anders, det ække noe gærent med å bli hissig eller hva??

Ja jeg skjønner at valium gir deg folk en ro dem ikke fortjener, men hva så??

Hvis folk føler at de får mindre stress og lavere bloddtrykk av dette så er jo det et gode for menneskekroppen, for det farligste som finnes er å ha høyt blodtrykk og stresse rundt....

OG JAA, jeg er enig at legemafiaen driver og sprer ut piller som ikke er nødvendig...

Men at det skal bli straffbart å bruke valium, nei det skjønner jeg ikke...

Waco

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Anders, det ække noe gærent med å bli hissig eller hva??

Ja jeg skjønner at valium gir deg folk en ro dem ikke fortjener, men hva så??

Hvis folk føler at de får mindre stress og lavere bloddtrykk av dette så er jo det et gode for menneskekroppen, for det farligste som finnes er å ha høyt blodtrykk og stresse rundt....

OG JAA, jeg er enig at legemafiaen driver og sprer ut piller som ikke er nødvendig...

Men at det skal bli straffbart å bruke valium, nei det skjønner jeg ikke...

Waco

Gjør deg mindre stresset der og da men mere stresset om en uke pga at man tok pillene i første omgang

Anders

Skrevet

Urk jeg må virkelig lære meg å logge inn

Skrevet
Urk jeg må virkelig lære meg å logge inn

Jammen Anders....alle lever jo i nuet....

Skrevet
Jeg snakker ikke om a ta antideppresiva 3 ganger om dagen . Det jeg snakker om er at det finnes andre alternativer som er mye bedre enn Valium .

Da vil jeg gjerne vite nøyaktig hvilke alternativer du sikter til? (Brukere av dette forumet som trenger hjelp blir ikke klokere av sånne kryptiske bemerkninger de heller...)

Og medisinering av psykiske lidelser bør selvsagt foregå parallellt med terapi, og målet skal alltid være å bli kvitt både problemene og pillebehovet.

Skrevet

Birgitte har ett godt poeng. Og det er også forskjell på narkomane, og hva de er avhengig av. For en heroinmisbruker vil det være meningsløst å spise feks valium når abstinensen melder seg. Derimot vil det døyve abstinensene om han får tak i rohypnol eller paralgin forte. En speedfreak på nedtur derimot vil nok takke ja til den valiumen, men kan synes at rohypnolen blir for heavy igjen.

Og det er faktisk langt mere skadelig for kroppen å misbruke piller som rohypnol og flunipam enn heroin, dersom man skyter det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...