Gå til innhold

Valium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen si noe om hvor lenge en tablett Valium har effekt? Jeg kan ta to om dagen, er da det nok til å døyve angsten og det depresive? Og hvor fort kan man bli avhengig av dem? Det er jeg redd for. Har 25 tabletter.

Skal de bare sløve meg ned, eller hjelper de virkelig på angsten og panikken og grunnen til gråtetoktene mine nå? Jeg har det bra nå, men tør nesten ikke tenke, for jeg er så redd for å bringe alt tilbake og det takler jeg ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta kontakt med apoteket. de kan alt om dette og vil hjelpe deg.

Gjest StoreSky
Skrevet

Farmasøytiske produkter hjelper på symptomene, dvs angst, søvnproblemer, "halliser" - hva nå enn man har.. MEN: de er ikke problem-løsere...det må du gå til psykolog eller samtalegrupper for.

For noen holder det dog med kjemiske produkter, fordi man trenger å komme seg over en "kneik" i livet - sorg, traumer o.l.

Skrevet

Jeg kan ikke svare på hvor lenge en tablett virker, men vil bare si at jeg synes du skal holde deg til det du har avtalt med legen.

Valium og andre beroligende medikamenter innebærer en viss tilvenningsfare, og det er grunnen til at man skal ta små doser og ikke får utskrevet så mange tabletter om gangen.

Tablettene kan dessverre ikke løse årsaken til at du har det vondt nå, men de kan hjelpe kroppen din til å slappe litt mer av. Når man har angst så er kroppen ofte i høy "beredskap", og det er fryktelig slitsomt. Disse tablettene gjør bl.a. at musklene slapper mer av, pulsen går litt ned og man puster litt roligere. På den måten kan de gjøre situasjonen litt bedre for den som har angst eller panikkanfall, at man ikke går rundt i "høyspenn" hele tiden.

Vet ikke om dette var svar nok. Ønsker deg lykke til :klem: Håper du har noen du kan betro deg til.

Skrevet

Fem timer varte det. Fem timer med ro inni meg. Nå er det på'an igjen .... :-(

Skrevet

felleskatalogen.no er ett greit sted å skjekke sånne ting.

¨

Valium har jeg god erfaring med selv, mot nerver, siden det kun tar brodden av angsten, og ikke gjør en sløv, søvnig og surrete, som mange andre nerveberoligende gjør. Du når max effekt etter 30-60 minutter, og stoffet har en halveringstid på ca 24 timer. Dvs at etter ca ett døgn har du fortsatt halve effekten igjen av det du tok. Så dersom du tar en pille om dagen vil du faktisk ha effekten av halvannen pille når du tar nr 2. Hvor mange piller du trenger avhenger av hvor sterke de er, men i Norge får man vanligvis 5 mg. Da holder det med 1-2 på en dag, og dersom du har spist to dagen før vil det ofte holde med en neste dag, pga den lange halveringstiden. Selv synes jeg det holder i massevis med en, tar jeg flere så er det fordi jeg ønsker å ruse meg.

Avhengighet kan man utvikle nokså raskt, tar du 15 mg eller mere om dagen kan man få abstinens etter bare 2-3 uker. Dersom du har fått dem av legen vil også han passe på at du ikke har for stort forbruk, men det er fornuftig av deg å være forsiktig selv også.

Skrevet

Ok, så da har jeg det fremdeles i kroppen. Det kan nok stemme ,for jeg blir sløv og slapp i kroppen sånn innimellom. Men, jeg kjente at angsten grep fatt i meg allerede etter 5 timer i går. Og jeg kjenner at det ikke skal mye til før det skjer igjen. Jeg tror jeg tar en pille nå jeg, prøve å holde det i sjakk.

Søkte litt på internett foresten, men jeg fant ikke noe om varighet der. Kanskje det er indivivuelt også?

Skrevet

Søkte litt på internett foresten, men jeg fant ikke noe om varighet der. Kanskje det er indivivuelt også?

det vil alltid være i noen grad individuelt hvordan man reagerer på alle medikamenter.

Gjest Liljedugg
Skrevet

Faren for tilvenning er litt lik alkhol...

Men på en annen måte, kanskje...

Når jeg sammenlikner, så er det fordi du vil oppleve sterkere følelse av "rus" /avslappethet når virkningen er på opptur på alkohol og valium - enn på nedtur (derfor mange føler seg edru dagen etter og starter bilen, men likevel kan ha promille)

Får du 5 mg tabletter, anbefaler jeg deg å dele den i fire (eller to) utover dagen, i stedet for å ta 5 mg. (ganske sterkt - for noen år siden var det mer vanlig å skrive ut 1 og 2 mg tabletter - men da fikk gjerne pasientene valium i lengre perioder - man trodde de ikke hadde bivirkninger av alvorlig art... noe de har...)

Øker du dosen - vil kroppen trenge mer. Kroppen vil gjerne si fra i form av ubehag - at den trenger påfyll. (ikke lytt til kroppen da...men klar deg uten...)

Det er viktig å heller holde dosen nede, slik som en her beskrev - hun som kun tok halvparten neste dag pga halveringstida.

Det er også viktig med pillefrie dager - i størst mulig grad. Jeg vet det, fordi jeg har brukt valium tidligere, og var i faresonen for å bli avhengig.

Jeg måtte styre det selv, og fant til slutt en lege som "holdt meg i hånden" ved å hjelpe meg å redusere bruken. (til slutt kuttet jeg ut, og angsten ble bedre)

Valium har bivirkninger, blant annet angst, uro og forvirring...(paradoksalt).

Og vær klar over at sammen med alkohol kan du bli ganske susete, og mer full (dummere i fylla enn ellers).

Siden halveringstida er et døgn, kan du ha valium i blodet i mange dager... uker - dersom du har spist de hver dag i en viss tid.

Så vær forsiktig!

Det er ikke noe vidundermiddel, og faktum er at avhengighet av f.eks. valium er vanskeligere å kurere enn avhengighet av alkohol (som går ut av kroppen når rusen er over...)

Jeg har sett mennsker som jobber innen helsevesnet og har hatt stor tilgang til valium, som prøver å slutte - det tar måneder og år - når man først er avhengig - og man blir skjelven og fylt av uro. (virkelig skjelven - selv i måneder etter siste pille)

Brukt riktig - over kort tid, og med minimal dose, skader det ikke - men det hjelper deg ikke med noe - annet enn en kort lindring. På sikt kan du bli verre - fordi valium gir deg angst (ca. på linje med fyllesjuke...) - og det skjer ganske fort - slik at du vil føle at du har behov for en pille til, og en pille til...

Håper du tar alvoret i dette, og bruker hodet.

Heller sykemelding, og noen å snakke med, enn piller.

Heller gråtetokter og uro og angst, enn piller.

Pillene vil gjøre deg verre, dessverre.

Men brukt med vett - så går det som regel bra.

Håper du skjønner det, og oppsøker annen hjelp.

Trenger du noen å snakke med finnes det hjelpetelefoner (står i gule sider), som er åpent hele døgnet.

Kanskje det du opplever nå, med gråtetokter osv. - bare er noe du må gå igjennom?

Sinnet er innrettet slik - at det helbreder seg selv, dersom vi ikke tukler for mye med kjemien.

Klem.

Skrevet

Valium tar man bare fordi det er krise der og da . I lengden gir tabletter som Valium og Sobril deg mere angst og problemer enn du hadde før .

Ta Valium KUN når du MÅ . Trening og lange turer har MYE bedre effekt i lengden !

Lykke til !

Anders

Skrevet

Jeg vet jo at det er fare for avhengighet, og det skremmer meg. Jeg vil ikke bli avhengig. Men samtidig så har det vært deilig å slippe å ha det så vondt som jeg hadde det mandag og tirsdag uten valiumen. Nå er følelsene mer labre, og om jeg greier å la være å tenke på grunnen til alt dette, så slipper jeg unna mye vondt.

Jeg har brutt sammen noen ganger i dag likevel, men ikke grått så lenge.

Merker at jeg har stoffet i kroppen, for i perioder så blir jeg sløv og tung i kroppen.

Jeg har ikke fått noen informasjon om hvor lenge jeg kunne da de, ei heller om hvordan jeg skulle trappe ned. På apoteket sa de at pillene var svake, så det var liten fare. Men det stemmer at det er 5 mg.

Skrevet

Noen ganger trenger man å slappe av hvis man har hatt det veldig tøft !

Og angst kommer vel i perioder hvis jeg ikke tar helt feil ?

Du skal nok ta Valium MYE og lenge før det er snakk om avhengighet tror jeg . Så om du tar det i en liten stund for å komme deg igjennom det verste spiller sikkert ingen rolle .

Synes det er litt trist å høre at du ikke har det noe bra .

Regner med at legen din jobber for å få deg noe hjelp ?

Vil bare si psykiske problemer gjør deg utrolig sliten i kroppen og hodet så er nok mye av det som gjør at du føler deg tung

Anders

Skrevet
Og vær klar over at sammen med alkohol kan du bli ganske susete, og mer full (dummere i fylla enn ellers).

Siden halveringstida er et døgn, kan du ha valium i blodet i mange dager... uker - dersom du har spist de hver dag i en viss tid.

Så vær forsiktig!

Det med alkohol er veldig sant, man blir også fortere full. Jeg har opplevd å bli nærmest dritings etter ett glass rødvin, etter å ha spist valium. Andre nerveberoligende kan slå deg helt ut så du slokner etter bare en alkoholenhet. Man får også mye lettere for å få en black-out, så det bør man være veldig forsiktig med.

Den beste informasjonskilden for ulike medikamenter på internett er www.felleskatalogen.no som skal inneholde alle medisiner man kan få respet på i Norge. www.erowid.org kan også være nyttig, men vanskelig å finne fram på, siden mange av legemiddelene har andre merkenavn på engelsk. (Søk evt på virkestoffene, de står på felleskatalogen også.)

Skrevet

ALDRI blande piller med alkohol !!

Det er sånn som ender opp med drap og selvmord !

Man får garantert blackout og da er det underbevistheten som styrer , må ALDRI blande piller og alkohol!

Anders

Annonse
Skrevet
ALDRI blande piller med alkohol !!

Det er sånn som ender opp med drap og selvmord !

Man får garantert blackout og da er det underbevistheten som styrer , må ALDRI blande piller og alkohol!

Synes du overdriver her, i tillegg til at du er veldig upresis. "Piller" er liksom alt fra p-piller til sterke morfinpreparater... Man er heller aldri garantert en blackout, et er individuelt og avhenger av hvilket medikament i hvilken mengde, hvor mye alkohol og hvor resistent man er mot ulike former for rus og medikamenter, i tillegg til at dagsformen varierer.

Jeg vil heller si at man aldri skal spise piller uten å skjekke pakningsvedlegget og hva de gjør med deg, og at man aldri skal blande dem med andre medikamenter eller rusmidler før man har skjekket hva konsekvensene av dette kan være. Og dersom man har psykiske problemer bør man i prinsippet unngå rusmidler, særlig dersom man er usikker på hvordan det vil påvirke en.

Jeg ser feks ingenting galt i at en person som går på valium tar seg en pils en fredagskveld, og stuper rett i seng og sover litt lenge dagen etter.

Skrevet

Jeg ser feks ingenting galt i at en person som går på valium tar seg en pils en fredagskveld, og stuper rett i seng og sover litt lenge dagen etter.

Eller tar en valium for å hindre fyllesyken dagen etter. Men det virker som om anders26år kanskje har noen "blackout" historier og han vil kanskje dele erfaringer med oss andre?

Jeg synes dette hysteriet angående piller har gått litt langt nå. Dette maset om resept. Det er jo legene som iholder dette pga "sikkerhet".... men faen da, mennesker er jo ikke ulogiske, har f eks menn begynt å spise angrepillen selv om den har blitt reseptfri??

Waco

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dere skal gjøre som dere vil. jeg vet iaffal hva som kan skje :redd:

Veldig mange husmødre spiser Valium , sobril og rohypnol som det skulle ha vært paracet (ikke at det er så veldig bra heller) uten å tenke over hva de putter i seg . Vil minne dere på at mange av drapene i Norge blir gjort under rus av sånne typer piller blandet med alkohol .

Jeg blir ganske redd når jeg ser hvor mye av den typer piller leger skriver ut til husmødre fordi at de føler seg litt uvel eller har angst .

Denne type piller er MYE verre enn hasj for eksempel .

Men det virker som dere tror at dette ikke er noe farlig siden det er "lovlig" i Norge ?

Disse pillene er også utrolig lett å bli "hekta" på så man skal KUN bruke de i nødstilfeller.

Prøver ikke å overdrive dette i det hele tatt , vil bare gi et godt tips jeg :o

Lykke til :)

Anders

Skrevet
Veldig mange husmødre spiser Valium , sobril og rohypnol som det skulle ha vært paracet  

Hvordan vet du dette??? :o

Skrevet

Hvordan vet du dette??? :o

Hvordan vet du hva homofile gjør med hverandre ?

Hvordan vet du hva aper spiser ?

Hvordan vet du Kinesere spiser mye ris ?

Hvoran vet du at voldlige kriminelle ikke blir bedre av å sitte i fengsel ?

Anders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...