AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Jeg er en 16 år gammel jente som begynner å lure på om jeg har diabetes type 1. Jeg må ofte tisse og jeg drikker veldig mye vann og er mye trøtt. Det har pågått i rundt en uke nå på det mer ekstreme men jeg har vært unormalt tørst lenger enn dette. Jeg har ikke merket noe vekttap. Burde jeg sjekke dette? Blir litt bekymret, men siden det er så mye diabetes i famien vil jeg ikke drive å lage noe oppstyr rundt dette.. Ingen av foreldre/søsken har det men flere søskenbarn/tanter/onkler..Anonymous poster hash: 18441...d54
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Ja, du bør definitivt sjekke det. Diabetes kan være livsfarlig. Anonymous poster hash: bf9ae...23b
SiMa Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Snakk med foreldrene dine. Ring legesenteret og forklar problemet, du vil raskt få time og en enkel blodprøve kan være nok til å gi deg svaret. Null oppstyr hvis alt er greit, resten av familien trenger ikke en gang få vite om det. Har du diabetes vil du få behandling og føle deg bedre. Ubehandlet kan diabetes 1 være dødelig.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 Snakk med foreldrene dine. Ring legesenteret og forklar problemet, du vil raskt få time og en enkel blodprøve kan være nok til å gi deg svaret. Null oppstyr hvis alt er greit, resten av familien trenger ikke en gang få vite om det. Har du diabetes vil du få behandling og føle deg bedre. Ubehandlet kan diabetes 1 være dødelig. Takk for svar! Skal se om jeg får testet meg etter hvert men jeg venter og ser litt om det gir seg tenker jeg. Det blir vel ikke plutselig kjempealvorlig over natten?Anonymous poster hash: 18441...d54
SiMa Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Takk for svar! Skal se om jeg får testet meg etter hvert men jeg venter og ser litt om det gir seg tenker jeg. Det blir vel ikke plutselig kjempealvorlig over natten?Anonymous poster hash: 18441...d54 Diabetes 1 utvikler seg raskt. Det er snakk om uker, ikke måneder. Og da kan blodsukkeret rekke å bli livstruende høyt. Jeg er ikke sikker på hvor lang tid det tar, og det er jo selvfølgelig også individuelt, men jeg ville ikke satset på "vente og se".
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Takk for svar! Skal se om jeg får testet meg etter hvert men jeg venter og ser litt om det gir seg tenker jeg. Det blir vel ikke plutselig kjempealvorlig over natten?Anonymous poster hash: 18441...d54 Du må teste deg nå! Ubehandlet diabetes 1 er livsfarlig. Hvis du har denne sykdommen er det viktig å komme i gang med behandling så fort som mulig. Diabetes som ikke er behandlet, går utover nyrer, hjerte, øyne osv osv. Det er for sent å angre når skaden først har skjedd, selv om det slike komplikasjoner kan behandles. Vær så snill og ikke vent med å komme deg til lege. Det er kun et lite stikk i fingeren som skal til. Du trenger sikkert ikke legetime for dette. Det er bare å møte opp og si at du ønsker å få tatt et blodsukker. Anonymous poster hash: c7154...e0d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 Du må teste deg nå! Ubehandlet diabetes 1 er livsfarlig. Hvis du har denne sykdommen er det viktig å komme i gang med behandling så fort som mulig. Diabetes som ikke er behandlet, går utover nyrer, hjerte, øyne osv osv. Det er for sent å angre når skaden først har skjedd, selv om det slike komplikasjoner kan behandles. Vær så snill og ikke vent med å komme deg til lege. Det er kun et lite stikk i fingeren som skal til. Du trenger sikkert ikke legetime for dette. Det er bare å møte opp og si at du ønsker å få tatt et blodsukker.Anonymous poster hash: c7154...e0d Er det mulig å gAnonymous poster hash: 18441...d54
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 Ups, jeg klarte å trykke litt fort. Er det mulig å gjøre dette hjemme? Hater å gå til legen, men flere i familien har jo blodsukkermålere..Anonymous poster hash: 18441...d54
Honey Dew Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Ups, jeg klarte å trykke litt fort. Er det mulig å gjøre dette hjemme? Hater å gå til legen, men flere i familien har jo blodsukkermålere..Anonymous poster hash: 18441...d54 Da kan du måle dette hjemme. Det er bare å låne et av blodsukkerapparatene det. Viser målingen at blodsukkeret ditt er for høyt, må du allikevel til legen. Mål både før og etter et måltid. De i familien din som har diabetes 1, kan nok hjelpe deg med å tyde blodsukkeret ditt Endret 13. juli 2015 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #10 Skrevet 13. juli 2015 Man får også kjøpt blodsukkerapparater på apoteket, tror ikke det er så dyrt. Da slipper resten av familien å vite det, hvis du er redd for det. Anonymous poster hash: bc411...b8a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 Ups, jeg klarte å trykke litt fort. Er det mulig å gjøre dette hjemme? Hater å gå til legen, men flere i familien har jo blodsukkermålere..Anonymous poster hash: 18441...d54 Så du vil ikke ha en sikker og pålitelig vurdering? Hjemmetesting inneholder mange potensielle feilkilder, og gir ingen sikre faglige vurderinger. Hvis du virkelig mistenker diabetes er dette en altfor alvorlig diagnose til at legeskrekk skal hindre deg i å utredes skikkelig. Det hjelper ikke bare å ha tilgang til blodsukkermålinger. Man må også vite når og hvordan det skal testes, og ha kunnskap nok til å sette resultatene i en sammenheng. Det typiske for slik hjemmetesting når diagnosen ikke er satt er enten at pasienten bagatelliserer resultatene og slår seg tilfreds med den ene målingen som er tilnærmet normal - eller at vedkommende får fullstendig panikk av verdier som representerer normale svingninger i blodsukkernivået. Dette må vurderes av en lege.Anonymous poster hash: eba78...d22 2
Honey Dew Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 Så du vil ikke ha en sikker og pålitelig vurdering? Hjemmetesting inneholder mange potensielle feilkilder, og gir ingen sikre faglige vurderinger. Hvis du virkelig mistenker diabetes er dette en altfor alvorlig diagnose til at legeskrekk skal hindre deg i å utredes skikkelig. Det hjelper ikke bare å ha tilgang til blodsukkermålinger. Man må også vite når og hvordan det skal testes, og ha kunnskap nok til å sette resultatene i en sammenheng. Det typiske for slik hjemmetesting når diagnosen ikke er satt er enten at pasienten bagatelliserer resultatene og slår seg tilfreds med den ene målingen som er tilnærmet normal - eller at vedkommende får fullstendig panikk av verdier som representerer normale svingninger i blodsukkernivået. Dette må vurderes av en lege.Anonymous poster hash: eba78...d22 Denne
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Så du vil ikke ha en sikker og pålitelig vurdering? Hjemmetesting inneholder mange potensielle feilkilder, og gir ingen sikre faglige vurderinger. Hvis du virkelig mistenker diabetes er dette en altfor alvorlig diagnose til at legeskrekk skal hindre deg i å utredes skikkelig. Det hjelper ikke bare å ha tilgang til blodsukkermålinger. Man må også vite når og hvordan det skal testes, og ha kunnskap nok til å sette resultatene i en sammenheng. Det typiske for slik hjemmetesting når diagnosen ikke er satt er enten at pasienten bagatelliserer resultatene og slår seg tilfreds med den ene målingen som er tilnærmet normal - eller at vedkommende får fullstendig panikk av verdier som representerer normale svingninger i blodsukkernivået. Dette må vurderes av en lege.Anonymous poster hash: eba78...d22 Enig med dette. Ta deg sammen, ta ansvar for helsen din og kom deg til legen. Du kommer til å angre om du blir sittende med nyresvikt og andre alvorlige følgesykdommer fordi "du var redd for å gå til legen" Anonymous poster hash: a899e...e2b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå