jentafralandet Skrevet 12. juli 2015 #1 Skrevet 12. juli 2015 Har noen av dere noen erfaringer når det kommer til studietid og vekt? Jeg vet jo at det vil bli en del festing og mye stillesitting, men samtidig vil jo ikke økonomien tillate mange måltider ute og mye småspising. Hva tenker dere er "normalen" i forhold til dette? Jeg skjønner jo også at hvis man trener og spiser sunt, eller spiser grandis og sitter inne så får man resultater der etter, men er mer interessert i å høre hva andre har erfart og eventuelle tips i en hektisk studiehverdag
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Jeg gikk opp 20 kg i löpet av studietiden min. Helt sykt. Men jo, satt omtrent hele dagen og studerte, så er kanskje ikke så rart. Nå er jeg på vei ned igjen Anonymous poster hash: cec52...a01
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Jeg tror nok også det for mange har litt å si at de bor for seg selv for første gang. En del har jo gjort det før, men veldig mange bor uten foreldrene for første gang. Da er det lett at både matvanene og livsstilen forøvrig skeier ut. Man har vanligvis hatt en del både frihet og ansvar i barndomshjemmet også, men ikke i nærheten av så mye som man får når man bor for seg selv eller med jevnaldrende. Selv har jeg ikke gått opp noe som student, og heller ikke tenkt over at medstudentene mine har gjort det. Men har hørt om at en del går opp i vekt. Anonymous poster hash: d9516...4c4 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 Jeg gikk ned, fordi jeg fikk mer overskudd tilårskomne trene enn jeg gjorde når jeg jobbet. Hadde skole som regel rundt lunsjtid/middagstid så fikk gjort treningen om morgenen. Men nå er det sommerferie og jeg jobber 5 dager i uka, dermed ingen overskudd til å trene å nå har jeg lagt på meg grusomt. Det er sykt hvor fort det går å ødelegge en kropp man har jobbet i flere mnd for å få . Studietid er en stillesittende tid, det må jobbes om man skal holde seg i form for å si det sånn.Anonymous poster hash: 908ec...93f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Synes det er enkelt å ha en god livsstil når jeg studerer. De fleste jeg kjenner spiser mye ferdigmat, fester mye og spiser mye snacks i denne tiden, men det er jo et valg man helt klart tar selv. Selv om man er stillesittende så gir det ikke grunn til vektøkning med mindre man er inaktiv resten av tiden og spiser mer energi enn man klarer å forbrenne. Trener utendørs og styrke hjemme før skole/jobb eller på ettermiddagen, og lager alle måltider fra bunnen av, har ikke råd til noe annet uansett. Greit nok får jeg ofte kommentarer om at jeg er så sunn og flink (eller kjedelig og streng), men det er ikke noe å bry seg om. Jeg tror også mange sliter med ansvar for seg selv. Studietiden er hverdagsliv, ikke en lang festperiode om du spør meg, og det er viktig å ikke slenge seg med på usunne livsstiler selv om alle andre gjør det. Anonymous poster hash: ea21c...bf0 2
ymotana Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Jeg gikk ned da jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19 og begynte å studere. Jeg begynte å gå mer og småspise mindre (fordi det ikke lenger eksisterte er godteskap i nærheten)
Gjest Khloe Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Når jeg begynte å studere fikk jeg endelig tatt meg sammen og startet å trene seriøst. Så dagene går mye i trening og skole. Har og en samboer som er like opptatt av trening som meg, så vi lever nokså sunt til studenter å være. Men jeg opplevde vektnedgang da jeg glemmer og spise/mister matlysten når jeg leser veldig mye. Men det er som regel kun i eksamenstiden. I tillegg har vi ikke godis tilgjengelig hele tiden som jeg ofte hadde hjemme. Så det om man går opp eller ned i vekt i studietiden er faktisk helt opp til deg selv. Trøkker du i deg potetgull og drikker øl hver dag, så vil du gå opp i vekt. Men begrenser du det og modererer inntaket av usunn mat og drikke, så er det ikke noe problem å holde vekta. Får du bevegd deg litt i tillegg er jo det supert. De fleste universitetene har jo treningssenter knyttet til seg, så å bruke noen ekstra kroner på det er absolutt en investering! Det gjør og undre for et trøtt hode å komme seg ut i frisk luft. Så husk at det ikke er noe i veien med å kose seg, bare det ikke blir hver dag. Endret 12. juli 2015 av Khloe
jentafralandet Skrevet 12. juli 2015 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2015 Morsomt å se alle ulikhetene her! Jeg går selv fra å ha friår og jobbe i kassa i en butikk omtrent hver dag, og å ha bil som jeg kan bruke som jeg vil, til å flytte til en by uten bil og med sykkel (buss om vinteren) som fremkomstmiddel. Er spent på å se hvordan jeg klarer meg
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Hei TS jeg har studert 4 år nå og har klart å unngå å legge på meg. Dette fordi jeg har vært bevisst på nettopp disse studiekiloene som så mange snakker om. Noen semestre har jeg gått litt opp rundt eksamenstider (med mye snop og pizza for å holde ut, kremt), men vekten er alltid borte etter et par uker med ekstra fokus på kosthold og trening (man har jo også ofte litt ekstra tid til trening etter eksamen uansett) Jeg opplever at jo bedre kosthold jeg har, jo bedre presterer jeg studiemessig. Så jeg vil oppmuntre deg til å ha fokus på dette fra starten av. Syns det er flott at du er bevisst Jeg prøver å ta meg tid til turer eller trening nesten hver kveld, og det gjør det enklere å konsentrere seg på skolen + mer naturlig å gjøre gode valg i matveien. Jeg opplever at dette går hånd i hånd! God helse --> mer sjanse for mestring med studier --> mindre sjanse for stress som leder til dårlig kosthold Derimot har jeg observert at maaange på mitt studie har blitt nok så store i løpet av disse 4 årene. Alt fra 5-6 "kosekilo" til sikkert 20-30 kg vektoppgang. Jeg tror kantine-fella har mye skylden her. En stor baguett til lunsj, cola på blåmandager, en sjokolade i pausen, en cafe mocha etter forelesning, kantinemiddag når man sitter lenge på skolen (og da i tillegg til hjemmemiddag med familien) og den slags. Mitt beste tips til deg er å ha med egen mat fra begynnelsen av. Planlegg gode og næringsrike måltider. Unn deg usunn kantinemat kun unntaksvis, som Feks som en belønning etter eksamen. Ellers kan du gjøre det til en vane å velge gode alternativer dersom du handler i kantina. Suppe istedet for frøhorn med ost og skinke Feks Ønsker deg lykke til med studier og livet som student Anonymous poster hash: 84e68...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 Da jeg først ble student gikk jeg ned, fordi jeg fikk styre selv hva slags mat som var tilgjengelig. Jeg dynget ned brødskaiva med pålegg og majones fordi jeg hadde restriksjoner på det hjemme. Resultatet? En kropp som hungret etter litt sunt fett fikk stilt sitt behov, jeg ble mett og vekten gikk ned. Så dette med å styre selv hva man får spise kan gå begge veier. Anonymous poster hash: b9d14...585
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 Synes det er enkelt å ha en god livsstil når jeg studerer. De fleste jeg kjenner spiser mye ferdigmat, fester mye og spiser mye snacks i denne tiden, men det er jo et valg man helt klart tar selv. Selv om man er stillesittende så gir det ikke grunn til vektøkning med mindre man er inaktiv resten av tiden og spiser mer energi enn man klarer å forbrenne. Trener utendørs og styrke hjemme før skole/jobb eller på ettermiddagen, og lager alle måltider fra bunnen av, har ikke råd til noe annet uansett. Greit nok får jeg ofte kommentarer om at jeg er så sunn og flink (eller kjedelig og streng), men det er ikke noe å bry seg om. Jeg tror også mange sliter med ansvar for seg selv. Studietiden er hverdagsliv, ikke en lang festperiode om du spør meg, og det er viktig å ikke slenge seg med på usunne livsstiler selv om alle andre gjør det. Anonymous poster hash: ea21c...bf0 Bra sagt Anonymous poster hash: 84e68...a2b
frk91 Skrevet 12. juli 2015 #12 Skrevet 12. juli 2015 Jeg gikk ned over 10kg når jeg begynte å studere. Kunne endelig bestemme selv hva jeg spiste og når jeg spiste. I tillegg festet jeg veldig mye, og jeg blir så dårlig dagen derpå at jeg ikke klarer å spise. Så det var også en av grunnene til vektnedgang. Jeg er en av de heldige som går raskt ned i vekt, og nå når jeg fikk meg type og sluttet å feste hver helg gikk jeg opp i vekt. Etter en mnd med slanking og trening er jeg tilbake på 50kgs grensa
lillsunshine Skrevet 12. juli 2015 #13 Skrevet 12. juli 2015 Jeg går ned og klarer å holde vekten mer stabil i studiemånedene. Det er når jeg er hjemme på ferie at jeg legger på meg. I jule og påskeferien skeier jeg virkelig ut, så da går vekta opp. Prøver å skjerpe meg nå i sommerferien, men når jeg jobber mye som nå, har jeg ikke så mye overskudd til å trene, som nevnt over her. Også er det all den gode maten som familien min lager, i tillegg til alle sammenkomstene med venner, grilling, isspising og familie som kommer hjem med masse god sjokolade fra utlandet. Jeg trener mye mer i studiemånedene. . Mest fordi det er så masse bra gruppetimer og venner lokker med meg. Klarer også å styre kostholdet, da jeg har bedre kontroll på hva som ligger i skapene til enhver tid + at jeg prøver å handle smart og billig når det skranter litt på studentøkonomie. Jeg er ikke den som fester så mye, så jeg får ikke i meg så mye alkohol heller.
Gjest Gjest_frisk Skrevet 12. juli 2015 #14 Skrevet 12. juli 2015 Nei, jeg er like bevisst på kostholdet nå som jeg alltid har vært. Dessuten er jeg for grådig til å bruke penger på snacks og ferdigmat. Vil heller ha et lavt matbudsjett og ha noen kroner ekstra til fornøyelser.
jentafralandet Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #15 Skrevet 14. juli 2015 Nei, jeg er like bevisst på kostholdet nå som jeg alltid har vært. Dessuten er jeg for grådig til å bruke penger på snacks og ferdigmat. Vil heller ha et lavt matbudsjett og ha noen kroner ekstra til fornøyelser. Lønner seg å være grådig noen ganger!
Taklampe Skrevet 14. juli 2015 #16 Skrevet 14. juli 2015 Jeg gikk opp 5 kg det første semesteret. Men så gikk jeg ned 20 kg det neste!
jentafralandet Skrevet 14. juli 2015 Forfatter #17 Skrevet 14. juli 2015 Jeg gikk opp 5 kg det første semesteret. Men så gikk jeg ned 20 kg det neste! Flink du er da gjorde du noe spesielt, eller ble det bare sånn?
Taklampe Skrevet 14. juli 2015 #18 Skrevet 14. juli 2015 Flink du er da gjorde du noe spesielt, eller ble det bare sånn? Første semester satt jeg mye stille. Trente ikke og tenkte ikke over hva eller hvor mye jeg spiste. Jeg spiste ikke noe godteri og lite potetgull osv. Men spiste mye nudler hver dag. Jeg kom til et punkt hvor jeg innså at noe virkelig måtte gjøres. Har trent mye, gått lange turer, endret totalt på kostholdet, og nå er jeg 170 og 59 kg. Har ikke akkurat mye ekstra fett igjen på kroppen nå!
Vorin Skrevet 14. juli 2015 #19 Skrevet 14. juli 2015 Jeg gikk opp 5 kg ila av studietiden, har snart gått ned alle 5 i ettertid.
Gjest mirimi Skrevet 14. juli 2015 #20 Skrevet 14. juli 2015 Jeg gikk opp 8 kg det første studieåret mitt, men gikk ned de kiloene igjen i eksamensperioden på våren. Andre studieåret gikk jeg ned 5 kg. Lurer på hva som skjer i år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå