Gå til innhold

Moped-lappen

Jinte90

Anbefalte innlegg

Hei KG!

Jeg er ei 24 år gammel jente/kvinne som har begynt å lese litt i mopedboka.

Jeg har lyst å lære meg å kjøre scooter, pga det er billigere enn bil-lappen, den har jeg rett og slett ikke råd til, men ikke så stort behov heller. Scooteren skal hovedsakelig få meg lettere til og fra jobb, til venner/familie, butikken osv.

Har sett at opplæringen begynner i slutten av august, og vil gjerne melde meg på.

Da har jeg noen spørsmål.

Skal jeg lese og pugge, å ta teorien før jeg begynner med opplæringen på kjøreskolen?

Hvor lang tid bruker en på lappen, går det over et par uker, måneder eller et år?

Hva ligger ca prisen på? Vet det varierer fra skole til skole, men litt kjekt å vite hva andre har lagt ut for moped sertifikatet.

Er det veldig krevende/Vanskelig å lære seg det tekniske ved scooteren og ved å kjøre? Og er teorien og trafikkbildet noenlunde det samme som på bil, like vanskelig?

Setter pris på hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svar på alle spørsmålene dine, men jeg vet at teorien er avsluttende prøve. Det vil si at all opplæring må være gjennomført og registrert før du kan ta den.

Anonymous poster hash: 0e377...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner alt du trenger å vite i:

5ccfbcd60d3532a39f9274ca4fc47ff2243dc9ba

De har den helt sikkert på biblioteket, (hvis ikke kan den bestilles).

Er det veldig krevende/Vanskelig å lære seg det tekniske ved scooteren og ved å kjøre? 

Nei. Du må automatisere noen handlinger som, (med mindre du sykler mye), kan være litt "nytt", som f.eks at forbrems er hovedbrems på asfalt. Det tekniske er veldig lett, på scootere er det stort sett sjekking av at lys, bremser, demping er som de skal og at speilene er riktig innstilt. 

Kjøring er helt avhengig av trafikkerfaringen din, du er nødt til å være mye mer "aktpågivende" når du kjører 2-hjuling enn bil, da du er mye mindre synlig for andre trafikanter, at f.eks. biler ikke har sett deg er hovedårsaken til de fleste tettstedsulykker med 2-hjuling.

Endret av Lurium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moped og scooter er veldig lett. Les godt i boka, og ta teoritentamen på mobil/pc mange ganger om dagen alle dagene minst en uke før du tar teorien, så klarer du det lett. Alt av det obligatoriske (mørkekjøring/kurs/langkjøring) må være tatt før du tar teorien. 

Prisen husker jeg ikke (tok for 1 år siden) men bare sjekk på nettsidene til kjøreskolene, for der ligger alltid prislister :) Husk at du trenger egentlig ingenting annet enn det obligatoriske så lenge du er flink til å lese i boka selv. 

Anonymous poster hash: dffd8...82f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som skrev over

Forøvrig er det veldig mye "lettere" å kjøre moped enn bil. Forskjellen er at du nå er i faresonen og må anta at alle er idioter (fordi fryktelig mange blir det når de ser mopeder!) 

Har du tenkt på vinteren? Hvis du bor bittelitt landlig til, så er ikke moped helt optimalt. Det kan jeg personlig garantere deg.  :fnise: 

Teknisk er moped veldig lett, du bare fyller bensin og olje og kjører (forutsatt at du har en passe ny moped, og ikke en 22 år gammel en som meg  :smoke:

Anonymous poster hash: dffd8...82f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...